2752 нови товарни автомобили от най-тежката категория N3 с допустима максимална маса над 12 т са регистрирани в България до края на месец ноември 2024 година, показва официалната статистика на МВР.
Ако направим съпоставка на пазара на нови тежкотоварни камиони в България през първите 11 месеца на 2024 г., то той се движеше в по-спокойни темпове в сравнение с динамичната 2023-а, когато за 11-месечието бяха регистрирани рекордните 3654 нови тежки камиони.
Спадът в продажбите на камиони през 2024 г. обаче е глобална тенденция, тъй като годината е белязана от намаление в обема на превозите и от понижение на цените за транспортни услуги. Съответно превозвачите са по-предпазливи и изчакват с големите си инвестиции за нови камиони. Браншът се продължава бори с нарастващите оперативни разходи и с недостига на водачи, а последните регулации на ЕС за CO2 емисии и стандарт Евро 7 със сигурност изискват по-голяма предпазливост в планирането.
За месец ноември регистрациите на нови камиони са 265, през октомври новите камиони у нас бяха 273 броя, за септември те са 220 бр., за август също бяха записани 220 нови регистрации, през юли са регистрирани 207 нови тежки камиони. Внесените 350 камиона през юни засега са рекорд на месечна база от началото на годината. Връщайки лентата още по-назад, през януари регистрациите в категория N3 бяха 241, през февруари имаше известен растеж на пазара с отчетени 286 нови тежкотоварни превозни средства. За март новорегистрираните камиони бяха 287 броя, за април те са 172. През месец май 231 нови тежки камиони се сдобиха с българска регистрация.
Пазарните обеми видимо изостават от рекордната предходна година. Общо за 11-месечието, в сравнение с аналогичния период на 2023 г., спадът е с 902 единици. Като цяло, първите 11 месеца на 2024 г. очаквано са по-слаби от тези в миналата година в още един аспект, тъй като през 2023 г. производителите изпълняваха множество записани на книга, но забавени доставки. Сега пазарът се движи в по-нормални измерения.
За сметка на това, надпреварата между вносителите у нас през 2024 г. е много оспорвана и непредвидима, а марките често сменят позициите си в челото на своеобразната надпревара по брой регистрации на месечна база.
Към края на месец ноември 2024 г. лидерската позиция в класацията е за Volvo Trucks с 594 регистрации, на второ място е позициониран Scania с 383 нови камиони, а трети е Mercedes-Benz с 355 регистрации. Следва Renault Trucks с 352 броя, MAN отчита 333 регистрации, DAF има 306 броя, IVECO е с 230, а Ford Trucks е с 192 регистрации.
При влекачите, които са около три четвърти от дела на регистрациите на камиони в тежката категория в България за 7-месечието на 2024 г. – общо 1937, начело е Volvo с 465 броя, следва Scania – 328 броя, а трети е Renault Trucks със 298 нови тежки автомобили. Четвърти е DAF е с 272 броя, MAN е със 210 броя, Mercedes-Benz е със 201, IVECO има 112 регистрации, а Ford Trucks е с 51 броя.
Регистрации на нови камиони от кат. N3 за периода 1 януари – 30 ноември 2024 г.:
Volvo Trucks – 594
Scania – 383
Mercedes-Benz- 355
Renault Trucks- 352
MAN- 333
DAF – 306
IVECO – 230
Ford Trucks – 193
SCHWING – 2
BMC – 2
Liebherr – 2
Astra – 1
Общо – 2752
Регистрации на нови влекачи за периода 1 януари – 30 ноември 2024 г.:
Volvo Trucks – 465
Scania – 328
Renault Trucks – 298
DAF – 272
MAN – 210
Mercedes-Benz – 201
IVECO – 112
Ford Trucks – 51
Общо – 1937