Колегите от Trailer Magazine са изминали Scania 45 R на 1900 километра през три държави, за да установят, че пробегът и мощността на Scania 45 R са впечатляващи. Заключението е, че този камион има капацитет за международни операции на дълги разстояния още днес, но инфраструктурата и мрежата за зареждане трябва да се подобрят, а цените на електроенергията, закупена по пътя, трябва да паднат.
Как електрифицираната Scania работи при операции на дълги разстояния? Членът на журито Международен камион на годината Рутгер Андерсон, съвместно с Trailer Magazine Швеция, получи възможност да тества превозното средство заедно със съпътстващ го професионален шофьор.
В рамките на една седмица Trailer Magazine е взела за тест Scania 45 R, в комбинация от влекач и ремарке, която принадлежи на техническия център на Scania. По време на този тест професионалните журналисти трябва сами да се справят с всички потенциални предизвикателства, с които може да се сблъска водач на електрически камион при международен транспорт. Общата маса на композицията е 32 тона.
Камионът, произведен през август 2023 г., носи псевдонима Pinus, което на латински означава „борова гора“. Той има електрически двигател, който произвежда 450 кВт, което съответства на 610 к.с., и шест батерийни пакета, които могат да съхраняват общо 624 кВтч енергия. Така нареченият SOC прозорец на батерията, количеството енергия, което действително може да се използва, е зададено на 83% или 518 кВтч.
Всекидневният „отговорник“ за Pinus е Андерс Гааседал, той самият е направил редица по-дълги пътувания с Pinus, сред които пътуване до тестова писта в Германия, където камионът е използван за сертификационни тестове.
„Андерс е експерт с голям опит в областта и е планирал петдневно двупосочно пътуване за нас. Чувстваме се в безопасност да имаме Андерс като резервен водач и за подкрепа, но идеята е, че ще се справим с всичко сами. След някои инструкции и кратък тест драйв в района на Сьодертале, ние поехме ключовете и отговорността за Pinus.“, разказва Рутгер Андерсон.
Факти за композицията:
Влекач Scania 45 R 4×2. Задвижване: Електрически двигател EM C3-6 450 кВт (610 к.с.) с интегрирана скоростна кутия с шест скорости. Батерии: 624 кВтч (6×106 кВтч), SOC прозорец (използваема енергия) 83%/518 кВтч. Преден мост: въздушно окачване, 9 000 кг. Заден мост: въздушно окачване, 11500 кг, R756, предавка 1:3.36. Междуосие: 4150 мм. Размери: дължина 6450 мм, ширина 2550 мм, височина 4000 мм. Сервизно тегло, камион: 11110 кг, ремарке: 7.400 кг. Текущо тегло на композиция: 32100 кг.
Заключения за зареждането и консумацията на енергия:
След 4-дневното пътуване, когато камионът се връща в базата, той има среден разход от 9,06 кВтч/10 километра според показателите на бордовия компютър. По време на пропътуваните 1902,5 километра са изразходвани 1723,4 кВтч енергия.
В ден 1 батериите са заредени в Ньоркьопинг. Когато водачите пристигат в Алингсас вечерта на ден 3, са изминали още 1360 километра. Когато батериите са напълнени в Алингсас, са изразходвани 1255 кВтч за това разстояние. Това съответства на среден разход от 9,2 кВтч/10 километра. В тази консумация се включват загубите на енергия, когато камионът не се движи, и наред с други неща, охлаждането на батериите при зареждане. Тестовият автомобил е върнат с оставащ капацитет на батерията от 30%.
Средната консумация, според бордовия компютър, най-вероятно е щяла да бъде малко по-висока, ако камионът е зареден до 100% от SOC прозореца. Scania 45 R има шест батерии с общо 624 кВтч. Собственикът и може да избере да настрои SOC прозореца на 75% или 83%.
Това дава използваема енергия от 518 или 468 кВтч. Избирането на по-ниското ниво, разбира се, ще има отрицателно въздействие върху пробега, но от гледна точка на батерията по-ниското ниво е по-добро, тъй като те се справят добре с бавно зареждане и непълно изразходване.
Когато SOC прозорецът е настроен на 83% и е почти пълен, скоростта на зареждане намалява и загубите от охлаждане на батериите при зареждане стават по-високи, изчислено на кВтч.
Повече по темата четете в октомврийския брой на сп. КАМИОНИ.