По данни на Министерството на финансите от началото на 2017 г. в страната има 4225 бензиностанции с фискални устройства, още 1440 „официални“ ведомствени бензиностанции, както и неизвестен брой неофициални обекти за зареждане с гориво.
Това заяви председателят на Българската петролна и газова асоциация (БГПА) Валентин Златев по време на работна среща на организацията в Стара Загора. „В страната към началото на ноември 2018 година са регистрирани 3,7 млн. моторни превозни средства, тоест по 645 автомобила на една бензиностанция. В Австрия има над 5,2 млн. превозни средства и 2685 бензиностанции или един обект на 2000 автомобила. Средно в Европейския съюз има една бензиностанция на 3900 автомобила“, каза Златев.
По данни на НСИ, цитирани от БПГА, потреблението на горива се е увеличило от 2011 до 2017 г. с 34% – от 2320 хиляди тона до 3117 хиляди тона. Потреблението на бензина се качва за периода с 2% – от 499 хиляди тона до 511 хиляди тона; потреблението на дизелово гориво си вдига с 41% – от 1487 хиляди тона през 2011 г. на 2091 хиляди тона през 2017 г. Потреблението на пропан-бутан за същия период се повишава с 54% – от 334 хиляди тона през 2011 г. до 515 хиляди тона през 2017 година. Процентът на вноса на горива също расте и от 39 на сто през 2011 г. стига до 50% от потреблението през 2017 г., посочи Валентин Златев. „Вносът на горива сам по себе си е нараснал със 70% за периода“, уточни той.
„Цената на нефта, неговата преработка и търговия формират 53% от цената на дизеловото гориво в България, 45% се държат на ДДС, акцизи и други дължими към държавата разходи, както и от 2% разход за биокомпонента в горивото. Цената на бензина у нас се формира с дял от 48% на цената на нефта и неговата преработка, 51% дял на данъци и акцизи и 1% от цената се дължи от стойността на биокомпонента. Чистата печалба или загуба на бензиностанциите, които не са в сивия сектор е под половин стотинка на литър“, каза Валентин Златев.
„Горивата поевтиняха напоследък, не заради протестите на хората, а защото нефтът падна на борсите. Учудвам се, че нямаше протести преди 3 месеца, когото започнахме да вдигаме цените на горивата, а бяха сега, когото цените падат“, коментира протестите и цените на горивата Златев.
„Преди година и половина Комисията за защита на конкуренцията ни разследва за това, че цените на горивата по бензиностанциите са еднакви, а сега вълненията са защо цените са различни. Нефтът се търгува по международни цени, технологията за производство на горива също е почти еднаква. Цените зависят от степента на ефективност на рафинериите. В рафинерия в Холандия, подобна на тази в Бургас, работят 250 души, а в нашата са заети три хиляди, но ние никога не сме си позволявали да съкращаваме хора“, коментира обвиненията в картелни споразумения Златев. „Нито е имало, нито има смисъл да се прави договорка между фирмите за цените на горивата. Ние работим на висококонкурентен пазар със суровини на борсова цена, а производствените и транспортните разходи на горива са почти еднакви“, допълни още Златев.
„Ако през зимата отпадне биокомпонентата в горивата, може да се очаква поевтиняване от 2 стотинки на литър при бензин А95 и 5 стотинки при дизеловото гориво. Киселините в биодизела обаче могат да създадат големи проблеми на двигателите на вашите автомобили, защото биодизелът е трудно управляем при температури по-ниски от 5 °C. Ако отпадне влагането на биокомпоненти през зимата, то според евродирективи, те трябва да се увеличат през лятото, защото страната и търговците ще бъдат глобени“, каза Живодар Терзиев, собственик на фирма и член на БПГА.