Собствено тегло от едва 600 кг, компактни размери и маневреност, съпоставими с тези на лек автомобил от Сегмент B и в същото време впечатляваща товароносимост от 1000 кг. И разбира се, изцяло електрическо задвижване с възможен пробег с едно зареждане до 170 км. Това е AOS BIG.e, малкият електрически камион на Anadolu Isuzu, който неотдавна направи дебют в България, а списание КАМИОНИ не пропусна възможността да го тества на пътя – разбира се – в естествената му градска среда.
Чрез бранда си AOS, под който разработва електрически превозни средства, турският производител на товарни и лекотоварни автомобили и автобуси Anadolu Isuzu навлезе и в сегмента на градската микромобилност и доставките от последната миля. С новоразработения BIG.e Anadolu Isuzu използва над 40 години опит в производството на камиони, ванове, мидибуси и автобуси, за да навлезе в един нов за компанията сектор.
Гамата от електрически мултифункционални лекотоварни автомобили BIG.e бе показана за пръв път на изложението IAA TRANSPORTATION 2024 в Хановер през септември миналата година. След това BIG.e тръгна на демонстрационен тур из Европа. В края на февруари и началото на март тази година микрокамионът направи обиколка и на България, като бе представен пред държавни, общински и частни компании, за чиято дейност би бил полезен. След турнето, Исубус – официален вносител на продуктите на Anadolu Isuzu в България, даде възможност на списание КАМИОНИ да направи кратък пътен тест на модела – в типичната за него градска среда.
Вече стана ясно, че Малкият великан BIG.e може да превози товар 1,66 пъти по-голям от собственото му тегло. Тестовият микрокамион е с алуминиева бордова надстройка с тегло от около 200 кг, така, че полезният товар в този вариант е 800 кг. При надстройка фургон, товарният обем при BIG.e достига 4 куб.м. Моделът се предлага и като самосвал, и като шаси-кабина с възможност за монтиране на разнообразни по тип и приложение надстройки. Във всички случаи допустимата максимална маса е 1600 кг.
Първото, с което BIG.e впечатлява са компактните размери – 3,68 м дължина, 1,42 м – широчина и височина от 1,96 м – при надстройка фургон. Те са гаранция за проходимост, повратливост и маневреност дори и в най-натоварените и тесни градски улици. Тук е мястото да отбележим, че BIG.e е с типово одобрение за превозно средство от категория L7e. Това са четириколесни електрически превозни средства със собствено тегло до 550 кг – без теглото на батериите и мощност на двигателя до 15 кВт. Това означава, че може да бъде управляван дори със свидетелство за правоуправление от категория В1.
Задвижването при BIG.e е поверено на синхронен електродвигател, интегриран в задния мост. Силовият агрегат е с максимална мощност от 9,4 кВт мощност и позволява на мъника да се справя с изкачване на наклони до 20%, както и да тегли ремарке с тегло до 300 кг. Максималната скорост на движение е 45 км/ч.
Първите впечатления при теста ни са, че интериорът в двуместната кабина на BIG.e, без да блести с лукс, предлага всичко необходимо за комфортна работа на водача. Голямото челно стъкло и почти изцяло остъклените странични врати, които се отварят отпред – назад, осигуряват отлична директна видимост – нещо особено важно в града. Равният под и ниският праг улесняват качването и слизането на водача. Отоплението в тестовия автомобил е с дизелова печка, но може да се поръча и електрически вариант.
Уредите за управление са опростени и разположени интуитивно. Стартирането е с обикновен ключ, а режимите на силовата линия – неутрален, движение напред и движение назад се избират от въртящ се превключвател на централната конзола. На централната конзола откриваме бутон, с който се усилва степента на рекуперация при спиране. Когато бутонът е включен при отпускане на педала на газта забавянето на автомобила се усеща осезаемо, а спирачният педал остава излишен. Електрическото кормилно управление е леко и отзивчиво.
При теста в София установяваме, че силовата линия на BIG.e позволява безпроблемно достигане и поддържане на максималната конструктивна скорост на движение от 45 км/ч. За движение в града тя е предостатъчна. Все пак, по скоростни градски трасета водачът трябва да се придържа плътно вдясно и да е подготвен да поеме порция нетолерантност от бързащи и неособено коректни участници в движението.
При модела се предлагат 3 варианта на батерии с капацитет от 10,5 кВтч, 16 кВтч или 21 кВтч, осигуряващи съответно пробег до 100, 135 или 170 километра. Тестовият автомобил е батерия от 16 кВтч. Средният ни разход при теста се движи около 14 кВтч/100 км, което означава, че с напълно заредена батерия, в условията на теста и при нашия стил на шофиране могат да бъдат изминати към 120 км без нужда от дозареждане.
Стандартното време за зареждане в зависимост от батерията е от 5 до 9 часа, като може да бъде намалено до 3–5 часа с подходящи аксесоари. Зад шофьорската седалка откриваме два кабела за зареждане. Сега разбираме защо производителят твърди, че BIG.e се зарежда лесно като мобилен телефон – директно от контакта. От дясната част на шасито е куплунгът за зареждане. В случая той е най-обикновен трифазен контакт по европейските стандарти, но може да бъде поръчан и CCS2. На другия край на единия кабел има стандартен трифазен щепсел, а на втория – обикновен щепсел Шуко.
Зареждането с променлив ток с мощност 3,3 кВт от обикновен контакт Шуко, трифазен контакт или заряднастанция с CCS2 порт, в зависимост от батерията, трае 5 ч, 7 ч и 45 мин или 9 и 45 мин. При мощност на тока 6,6 кВт времената са съответно 2 ч и 15 мин, 3 ч и 15 мин и 4 ч. Ако е налице оборудване за бързо зареждане с променлив ток – 15 кВт, подобно на това при електрокарите, времето за пълно зареждане пада до 2 и 15 мин при малката батерия и 2 ч и 30 минути при двете по-големи батерии.
Така след краткия тест оставаме с убеждението, че BIG.e е интересно и екологично решение за доставки на последната миля, работа в паркове, сметосъбиране в населени места с тесни улици. А BIG.e е наличен за поръчки.
Четете и в априлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg. Очаквайте и видео в канала на Българска Транспортна Преса в youtube.com и в профилите ни в социалните мрежи – facebook.com и LinkedIn.com.