Над 10% спад на пазара на нови тежки товарни автомобили за 2003.
Пазарът на употребявани автомобили на възраст до 4 години бележи значителен ръст.
Над 10% спад на пазара на нови тежки товарни автомобили за 2003. Пазарът на употребявани автомобили на възраст до 4 години бележи значителен ръст.
(за повече информация вижте таблицата)
Стана традиция в първия за годината брой на сп. КАМИОНИ да даваме данни за пазара на нови товарни автомобили. Информацията получихме чрез пряк контакт с ръководителите на фирмите, които внасят или представляват в България производителите на тежкотоварни автомобили. Зададохме им въпроса „Колко нови товарни автомобили е доставила през 2003 година фирмата, ръководена от вас?” За да е картината по-вярна и точна, разделихме товарните автомобили в 3 класа – от 3,5 до 6,5 тона, от 6,5 до 16 тона и над 16 тона.
Първото, което се набива на очи от сравнението на данните между 2002 и 2003 година, е над 10% спад на продажбите на нови влекачи в най-тежкия клас – над 16 тона. 580 са бройките в тежкия клас за 2003 година срещу 660 за 2002 г. (при това в данните за м.г. са включени и 19 броя продадени МАЗ, а МАЗ не присъства в таблицата за 2002 година).
Какви са причините за спада в продажбите на нови товарни автомобили над 16 тона? На пазара влияят няколко фактора. От една страна, липсата на достатъчно товари и ниските навла не оставят достатъчно оборотни средства за превозвачите, за да могат те да обновяват парка си. От друга страна, ограниченият брой на CEMT разрешителните и понасищането на пазара с автомобили Евро-3, т.е. закупуването на нов камион вече не гарантира получаването на многократно разрешително, също не стимулира превозвачите да пазаруват. Вероятно на пазара има известно задържане, защото част от транспортните фирми, които разполагат с достатъчно средства, изчакват появата на пазара на автомобили, отговарящи на изискванията на Евро-4, а такива автомобили ще имат премиери през настоящата година. Освен това през 2001 и 2002 година пазарът нарасна доста и сега идва естественият процес на лек отлив. Същевременно вече две-три години пазарът в Западна Европа показва спад и вероятно тази тенденция е достигнала и до нашата страна.
В информацията за първи път са включени и продажбите на Ford (реализирани от Мото Пфое) в класа от 3,5 до 6,5 тона, като се отчитат продажби само на модела Ford Transit Jumbo, който е над 3,5 тона. За първи път включваме и продажбите на фирма Соф Ко като представител на Isuzu у нас. При Isuzu точното разделение на автомобилите по класове е: модел NKR – до 5 тона, модел MPR – от 5 до 7,5 тона и модел NQR – до 9 тона. В таблицата сме обединили данните за продажбите на модели MPR и NQR в графата от 6,5 до 16 тона. За фирмите с повече от един дилър, като например IVECO и Renault Trucks, данните са получени от съответните представителства. От общите данни за тежките автомобили, цитирани от Балкан Стар, официален представител за Mercedes-Benz за България, 162 автомобила Actros са доставени на СОМАТ. И Volvo, и Scania са продавали автовози с надстройки произведени от Lohr. Данните за МАЗ, предоставени ни от Би Ем Лизинг Трейд, от 6,5 до 16 тона включват 12 самосвала, 9 крана и 7 бордови автомобила, а в тежката категория – 12 самосвала, 2 крана, 2 бетоносмесителя (7 м3) и 3 лесовоза. Фирма КамАЗ Балкан, изключителен представител на КамАЗ Русия е продала 3 броя бордови автомобила (11 тона), 6 самосвала (15 тона), 11 самосвала (20 тона) и 1 бетоносмесител (8 м3).