Сериозен ръст от 64% на пазара на тежки товарни автомобили за 2002. Продадени са 660 нови камиона над 16 т по данни на официалните вносители
Сериозен ръст от 64% на пазара на тежки товарни автомобили за 2002
(за повече информация вижте таблицата)
Продадени са 660 нови камиона над 16 т по данни на официалните вносители
Тенденцията за сериозно нарастване на пазара на товарни автомобили продължава вече втора поредна година, което е напълно логично и разбираемо, като се отчете като цяло доста остарелият парк на автомобилните превозвачи в България. За разлика от миналата година, когато ръстът от 54% беше доста неочакван, сега приехме подобна цифра доста спокойно. Макар че очакванията от началото на годината бяха за ръст най-много 20%.
Преди да продължа с по-нататъшните разсъждения, бих искала да направя някои коментари по данните от таблицата с продажбите. Когато задавахме въпроса, кой колко е продал през 2002 г., подчертавахме, че се интересуваме от автомобилите, поръчани и доставени в рамките на годината в България, а не по принцип за договорените автомобили. Надяваме се, че вносителите, предоставяйки ни информация за продажбите си, са се съобразили с нашите изисквания.
Данните за DAF могат да се приемат като занижени, тъй като това са данни от вносителя ЮБН Ауто, а продажби на нови автомобили DAF са направили и фирми като BBL Impex и Pabco Leasing, но за тях нямаме конкретна информация. Данните за Volvo и Scania са взети от техните дъщерни фирми и би трябвало да отразяват точните продажби. Продажбите, отчетени от IVECO, са обобщени данни от всички дилъри на IVECO, както и от сделките, с които се е ангажирала директно самата фирма IVECO. Най-голям дял в тези продажби има Чефин България, който приключва годината със 117 продадени нови Daily, 57 нови Stralis и 91 употребявани автомобили. Информацията, предоставена от Балкан Стар, включва и автомобилите, закупени от СОМАТ, а това са 171 Actros, 3 Sprinter и 3 Vario. Поискахме данни и от официалния вносител на МАЗ – Би Ем Лизинг, но до редакционното приключване на броя не получихме съответната информация, затова и те не са включени в таблицата. Автомобилите, продадени от КАМАЗ-Балкан, са 3 автокрана на шаси КамАЗ 43118, модел КС 35719-7-02 и 1 автомобил самосвал КамАЗ 65115.
Все пак ако пресметнем 296 автомобила над 16 тона за 2001 г. срещу 489 автомобила в същата категория за 2002 г. (данните са без продажбите за СОМАТ, за да има съвместимост), излиза, че са продадени 193 камиона повече или ръстът спрямо 2001 е 64%, което е дори още по-високо от фантастичното нарастване от 54% спрямо 2000 г. Увеличението на продажбите може да се обясни донякъде и със значителното разнообразяване на предлаганите възможности за лизинг, най-вече по отношение на местен лизинг.
При употребяваните автомобили се очертава тенденция официалните вносители на нови камиони все повече да обръщат внимание на продажбите и на употребявани и да не ги оставят само в ръцете на определени автокъщи. В случая става дума за автомобили на възраст до 4 години, с ясен произход и доказани километри, като основната част от тях са получени от центровете за обратно изкупуване на производителите. За употребяваните автомобили също се предлагат гъвкави лизингови условия. Конкретен пример за подобни продажби е фирма BBL Impex, която посочва над 40 продадени тежки автомобили, които не са отразени в таблицата.