Полското правителство възнамерява да разшири националната платена пътна мрежа, която не е актуализирана от 2017 г. Този ход се разглежда като продължение на политиката за таксуване с тол такси по новопостроените пътища, въведена през 2011 г. Полските превозвачи са загрижени за нарастващите им разходи .
С разширяването на платената пътна мрежа се очаква приходите от тол да се увеличат с около 1,2 милиарда PLN (приблизително 278 милиона евро) само през първата година. В същото време разходите за събиране на пътни такси за новите маршрути ще възлизат на приблизително 13,4 милиона PLN (приблизително 3,1 милиона евро), а годишните разходи за поддръжка на мрежата също ще се повишат с около 13 милиона PLN (приблизително 3 милиона евро) .
Разширената мрежа от платени пътища трябва да насърчи по-справедливото регионално разпределение на тежестта върху логистичната индустрия, като по този начин ще изравни конкурентоспособността, според обосновката на полското правителство. В него се обяснява, че в някои региони на страната транспортните компании имат по-високи разходи за пътни такси, отколкото в други части на Полша.
Очаква се разпоредбите на наредбата да влязат в сила най-рано през ноември тази година, като в момента проектът на наредбата е в процес на изготвяне.
Кои маршрути ще бъдат платени?
Разширяването на тол системата за МПС над 3,5 тона ще засегне следните маршрути:
Магистрала A1: възел Piotrków Trybunalski Południe – възел Pyrzowice
Магистрала A2: интерсекция Lubelska – Choszczówka Dębska (връзка с общ път № 220207W)
S1 скоростен път: Milówka (връзка с национален път № 1) – Zwardoń
S2 скоростен път: интерсекция Puławska – интерсекция Lubelska
Скоростен път S3: a) интерсекция Parłówko – интерсекция Miękowo b) интерсекция Skwierzyna Południe – интерсекция Międzyrzecz Południe c) интерсекция Nowa Sól Zachód – интерсекция Bolków
S5 скоростна магистрала: a) интерсекция Bydgoszcz Północ – интерсекция Gniezno Południe b) триъгълник на магистрала Poznań Zachód – триъгълник на магистрала Rydzyna c) интерсекция Korzeńsko – интерсекция Wrocław Północ
S6 скоростен път: a) интерсекция Goleniów Północ – интерсекция Nowogard Zachód b) интерсекция Nowogard Wschód – интерсекция Koszalin Wschód c) интерсекция Bożepole Wielkie – интерсекция Gdynia Wielki Kack
Скоростен път S7: a) интерсекция Żuławy Zachód – интерсекция Elbląg Zachód b) интерсекция Miłomłyn Południe – интерсекция Olsztynek Zachód c) интерсекция Rączki – интерсекция Płońsk Północ d) интерсекция Tarczyn Południe – интерсекция Głuchów e) интерсекция Radom oc – интерсекция Skarżysko-Kamienna Południe е) Разклон Kielce Południe – интерсекция Jędrzejów Północ g) интерсекция Jędrzejów Wschód – интерсекция Wodzisław h) интерсекция Kraków Nowa Huta – интерсекция Kraków Przewóz i) Lubień (бивша връзка с национален път № 7) – интерсекция Zabornia
S8 скоростен път: a) интерсекция Radziejowice – интерсекция Paszków b) интерсекция Marki – интерсекция Radzymin Południe c) интерсекция Wyszków Północ – интерсекция Brok d) интерсекция Podborze – интерсекция Zambrów Zachód e) интерсекция Mężenin – Jeżewo
Скоростен път S10: интерсекция Wałcz Zachód – интерсекция Witankowo
S11 скоростен път: a) Szczecinek (връзка с национален път № 11) – Omulna (връзка с национален път № 11) b) интерсекция Mieszków – интерсекция Jarocin c) интерсекция Ostrów Wielkopolski Północ – интерсекция Strugi (връзка с национален път № 11) ) d) интерсекция Krążkowy (връзка с национален път № 11) – интерсекция Baranów
Автомагистрала S12: интерсекция Puławy Zachód – интерсекция Kurów Zachód
Автомагистрала S16: интерсекция Olsztyn Południe – интерсекция Olsztyn Wschód
S17 скоростен път: a) Lubelska интерсекция – Michałówka интерсекция (бивше интерсекция с окръжен път № 1319W) b) Garwolin Południe интерсекция – Kurów Zachód интерсекция
Скоростен път S19: a) Lublin Węglin – интерсекция Stobierna (бивша връзка с национален път № 19) b) интерсекция Świlcza – интерсекция Rzeszów Południe
Автомагистрала S51: интерсекция Olsztynek Zachód – интерсекция Olsztyn Południe
Скоростен път S61: a) интерсекция Śniadowo – интерсекция Łomża Południe b) интерсекция Kolno – интерсекция Ełk Południe c) интерсекция Kalinowo – интерсекция Raczki d) интерсекция Suwałki Południe – интерсекция Suwałki Północ
По-високи разходи за превозвачите
Транспортните компании са обезпокоени от планираното разширяване на таксите за изминат участък по новопостроените скоростни пътища и магистрали за превозни средства с тегло над 3,5 тона, което ще се отрази на оперативните им разходи.
Предложението на полското правителство е било доста изненадващо за някои предприемачи в сектора на транспорта и логистиката.
„Очаквахме политиците да разберат, че не е подходящият момент за допълнителни данъци и задължения за една индустрия, която се бори за съществуването си. Приемаме предложенията на Министерството на инфраструктурата с голяма загриженост“, каза Хана Мойсюк, президент на Северната търговска камара в Шчечин, цитирана от портала infor.pl.