Електрическият градски автобус MAN Lion’s City E 12 за пръв път във версия с нисък вход, нов вариант на междуградския MAN Lion’s Intercity – също с нисък вход, изцяло нов дигитален кокпит за NEOPLAN Tourliner…
Това са само част от новостите, които от MAN Truck and Bus са подготвили за голямото международно изложение Busworld Europe 2023 в Брюксел, в началото на октомври. В завода си в Нюрнберг немският производител демонстрира в аванс пред журналисти от цяла Европа участието си в изложението, както и курсът към зелен и нискоемисионен транспорт – твърдо поет от компанията.
За първи път в градската си електрическа гама MAN Truck and Bus включва 12-метров автобус с нисък вход. Новият MAN Lion’s City 12 Е LE e с две врати на салона – отпред и по средата. Той е базиран на електрическия 12-метров автобус с централно задвижване и модулни батерии. С до 41 седящи места плюс пространство за инвалидни и детски колички и задна част без кула на двигателя Lion's City 12 E LE е идеален за крайградски линии. А Lion's City 12 E LE ще бъде първият електрически автобус MAN с нисък вход, който ще бъде пуснат на пазара.
Междуградската серия MAN Lion’s Intercity Low Entry (с нисък вход) продължава успешната си история, започнала през есента на 2021 г., вече и на три оси. Новият Lion’s Intercity LE 14 – триосен автобус с дължина 14,43 м и значително по-голям капацитет за пътници, е новото попълнение на успешната серия Low Entry. Моделът предлага максимална гъвкавост при конфигурацията на салона за градски и междуградски маршрути и разполага с до 8 места повече в сравнение с дългия двуосен вариант.
Цялата серия е надградена с нова електронна платформа и дигитален кокпит. Награденият дизайн Smart Edge осигурява визуално еднакъв външен вид за градския и междуградския вариант на модела. Впечатляващи са показателите на новия модел. Той предлага до 63 седящи места и максимален капацитет от 127 пасажери. Диаметърът на завой е 23,8 м благодарение на завиващата трета ос. Утрамодерен е дигиталният кокпит, който се предлага в два варианта и ще бъде въведен във всички автобуси MAN през моделна година 2024.
Градският вариант на Lion’s Intercity LE 14 се оборудва с колела 275/70 R 22.5, което осигурява височина на входа 340 мм. Този формат се предлага като опция и за междуградската версия, която се предлага стандартно с колела 295/80 R 22.5 и височина на входа 380 мм. Шестцилиндровият редови дизелов двигател MAN D1556 LOH идва от фамилията градски автобуси Lion’s City и е подходящ както за работа в града, така и за експлоатация при по-сложна топография. 9-литровият двигател се предлага за новия триосен автобус с два варианта на мощност 330 к.с. и 360 к.с. и с максимален въртящ момент съответно 1400 Нм и 1600 Нм.
Всички двигатели на MAN за Lion’s Intercity LE са съчетани с шестстепенна автоматична предавателна кутия ZF Ecolife 2 с преобразувател на въртящия момент, която автоматично се адаптира към топографията и текущите условия на натоварване, чрез функцията TopoDyn.
Туристическият автобус NEOPLAN Tourliner беше пуснат на пазара като нов модел на премиум марката NEOPLAN преди 20 години. Днес Tourliner, вече с второто си поколение – пуснато през 2016 г., вече се е наложил по пътищата на Европа. През моделна година 2024 той ще получи сериозен технически ъпгрейд.
Второто поколение на Tourliner се предлага в четири варианта. Най-късият – с дължина 12,1 м предлага първокласен комфорт за максимум 53 пътника. Триосният средноразмерен вариант – Tourliner C, с дължина 13,4 м, може да побере до 57 пътника. Двуосната версия на Tourliner C е с дължина 13,1 м предлага до 59 седящи места седалки. Най-дългият вариант с дължина от 13,9 м, който побира до 63 пътника е триосният Tourliner L.
По повод 20-годишнината на NEOPLAN Tourliner обновената версия на модела ще има и като специално изпълнение Diamond Edition. Освен това, NEOPLAN Tourliner ще получи нова електрическа и електронна платформа през моделна година 2024. Платформата позволява напълно нова система за въздушно окачване, което дава възможност автобусът да снижава нивото си автоматично с около 20 мм при висока скорост на магистрала и по този начин допълнително подобрява аеродинамиката. Новият цифров кокпит е снабден с интелигентната операционна система MAN SmartSelect.
Редизайнът обхваща цялото работно място на водача, което вече е много по-ергономично и като цяло – изпълнено с много по-висококачествени материали. Оборудването включва нови, тематично групирани, превключватели, висококачествен мултифункционален волан и широка централна конзола Нов е и 12,3-инчовият цифров дисплей.
Новата мултимедийна система MMC Advanced със 7-инчов монитор може да се управлява чрез нови бутони, от мултифункционалния волан или гласово. В модела е интегрирана и познатата от последното поколение камиони MAN TGX интелигентна операционна система. Тя се управлява с познатия MAN SmartSelect – състоящ се от два скролера и тъчпад, и сгъваема опора за китката, разположен на централната конзола. При новия Tourliner за пръв път се използва двойна радарна система от двете страни на автомобила, което подпомага завиването и на смяната на лентата за движение.
Повече – в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg
Нюрнберг – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ