Международното автобусно изложение Busworld се отправи отвъд Океана към студения Детройт и организира първото си събитие в Северна Америка. Busworld North America 2023 се проведе от 4 до 7 февруари.
На Busworld North America 2023 ABC Companies, дистрибутор на белгийската компания Van Hool в САЩ и Канада, представи модела Van Hool CX35. Белгийската марка е един от малкото европейски брандове, които отдавна са се утвърдили на пазара в САЩ. Линията CX предлага на американския пазар електрически туристически автобуси, които имат пробег от около 200 мили с едно зареждане. ABC Companies също така извършва интересни трансформации, базирани на Ford Transit, за да осигури електрическа мобилност на последната миля с ниски експлоатационни разходи и достъпна инфраструктура за зареждане. На изложението беше показан Sunset Ford Transit Van EV.
MCI винаги е бил един от най-предпочитаните производители на автобуси в Северна Америка. Линията J на марката е призната за много надеждна във версии като J3500 за туристически услуги, J4500 Clean Diesel, представен на изложението, и J4500 Charge, електрически туристически автобус с пробег над 230 мили и усъвършенствани функции за сигурност. Технология за нулеви емисии на модела идва от партньорската компания New Flyer.
Турският производител Temsa, който също има стабилни позиции отвъд Океана, има ясна стратегия за растежа си в САЩ. За две години компанията удвои пазарния си дял в сегмента на туристически автобуси. Производителят обмисля също така развитие на канадския и латиноамериканския пазар. На Busworld North America 2023 беше представен моделът TS45, задвижван от двигател Cummins X12 с мощност 455 к.с. Това превозно средство е изцяло преработено по време на пандемията и не е само фейслифт. През същия период Temsa се фокусира и върху развитието на нова и много силна сервизна мрежа в Северна Америка.
Mercedes-Benz на Busworld North America 2023 официално представи своя модел Tourrider, който имаше онлайн премиера в дните на пандемията. Това е 45-футов туристически автобус в две версии – Бизнес и Премиум. Моделът замени предлаганите до неотдавна на американския пазар версии на емблемата Setra – друга европейска марка, която се котира отвъд Атлантика. Задвижването при Tourrider е от 13-литров двигател OM471 с мощност 450 к.с., съчетан с автоматична скоростна кутия Allison WTB 500R. Безопасността е важна част от новото превозно средство, което замества гамата на Setra в региона, със спирачната система ABA5, адаптивния круиз контрол, предупреждението за напускане на лентата, аварийното спиране, контрола на стабилността ESP. Като опция се предлагат спомагателни огледала за обратно виждане, 360-градусови камери и система за предупреждение за мъртвата зона.
Prevost, канадски производител, който е част от Volvo Group, навършва 100 години през 2024 г. и празнува това със стил, като пуска на пазара луксозен туристически автобус H3-45 с усъвършенствани функции за безопасност и ефективност. Платформата е оборудвана с двигател Volvo D13, достигащ 435 к.с., отговарящ на най-взискателните разпоредби за емисии на EPA. Шестстепенната автоматична трансмисия Allison е част от стандартното оборудване, както и луксозният интериор с ново осветление и ексклузивни седалки. Предлагат се системи за безопасност и подпомагане на водача, както и телематична услуга Volvo Connect.
Според Dafo, водещата шведска компания в областта на противопожарната защита на превозните средства, електрическите и водородните автобуси не предполагат по-големи рискове от пожар, а по-скоро различни видове рискове. Всички участници, особено пожарникарите и персоналът по поддръжката, трябва да бъдат обучени да знаят как да се справят с този вид събития. Девизът на компанията е, че превенцията винаги е по-добра от лечението. Тъй като батериите произвеждат дим, преди да започнат да горят, възможно е проблемът да бъде открит с подходящо оборудване, преди да започне действителният пожар.
По време на Busworld North America 2023 бяха представени и много производители и доставчици на компоненти, аксесоари и услуги за автобусите и автобусния транспорт, като Heliox, Hendrickson, Adastec, Bridgestone, Bitzer, Zenobe, Kiel, Q'Straint и др.
Busworld конференцията привлече както автобусни превозвачи, така и оператори на транзитни автобуси, които обсъдиха състоянието на сектора в САЩ. Пазарът на градски, туристически и училищни автобуси в Северна Америка е около 8100 единици годишно. Това е петият по големина пазар след Китай, Европа, Индия и Латинска Америка. Продажбите на автобуси с нулеви емисии в САЩ и Канада нарастват и се очаква до 2027 г. да представляват 25% (в сегмента на туристическите автобуси – само 8%). Автобусите с водородни горивни клетки се считат за най-доброто решение за междуградските и туристическите автобуси, но е необходимо бързо изграждане на инфраструктура за зареждане. Транспортът, отговарящ на търсенето (DRT), е най-бързо развиващият се сегмент с ръст от 58,2 % годишно или 15 000 превозни средства през 2021 г. до над 600 000 през 2030 г. Скоростта на въвеждане на превозни средства с нулеви емисии все още е ниска. Причините за това са няколко: сроковете за доставка на превозните средства са много дълги поради проблеми във веригата за доставки, липсва необходимата инфраструктура и също няма производство на електроенергия и водород. Автономни автобуси се използват само в частни зони, като например университетски кампуси (като Karsan в Мичиганския държавен университет), болници и др.