• Вход
No Result
View All Result
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание Камиони » Камионите с асистенти за автономно шофиране изминават над 1 млн. км дневно в Китай

Камионите с асистенти за автономно шофиране изминават над 1 млн. км дневно в Китай


05.11.2025
A A
Калоян Атанасов
Reading Time: 1 min read
Камионите с асистенти за автономно шофиране изминават над 1 млн. км дневно в Китай

В глобалния пейзаж на автономните превозни средства товарните камиони се очертават като един от първите сегменти, достигнали истински мащабно разгръщане. В Китай темпото на възприемане рязко се е ускорило: камионите, оборудвани с системи за подпомагане на шофирането, изминават общо над един милион километра всеки ден.

Докато регулаторни и правни проблеми продължават да забавят въвеждането на по-високи нива на автоматизация в леките автомобили, товарният сектор предлага по-ясен път към монетизация: маршрутите са фиксирани, оперативните разходи са измерими, а повишаването на ефективността е пряко свързано с рентабилността.

 

В САЩ и Европа компании като Aurora, Plus и TuSimple развиват пилотни програми и интеграция с производителите на оригинално оборудване. Междувременно, в Китай темпото на възприемане рязко се е ускорило: камиони, оборудвани със системи за подпомагане на шофирането, вече изминават колективно над един милион километра всеки ден.

 

За да получи по-голяма яснота за тази бърза трансформация, Шихао Фу, анализатор в IDTechEx, специализиран в автономното шофиране, наскоро е посетил Inceptio Technology, водеща китайска компания в областта на автономните камиони. По време на посещението експертът от  IDTechEx е разгледал базата на Inceptio за научноизследователска и развойна дейност и тестване в Шанхай, и е изпитал на място най-новата масово произвеждана система за подпомагане на шофирането от ниво L2+ в реално движение по магистрали.

 

Глобалните разработки и китайските методи

 

По целия свят автономните камиони се сблъскват с два постоянни предизвикателства: дългият срок на комерсиализация на системите от ниво 4 (напълно безпилотни) и бавното адаптиране на нормативните рамки към реалните операции. За разлика от това, логистичната система на Китай, характеризираща се с висока гъстота на товаропотока и гъвкава политическа подкрепа, дава възможност за различен път: „първо подпомагане, после автоматизация“.

 

Inceptio е пример за този подход. След като стартира пилотни проекти за комерсиализация през 2021 г., компанията мащабира собствената си патентована система за автономно шофиране Xuanyuan чрез масово производство в сътрудничество с големи производители на автомобили като Dongfeng, Sinotruk и Foton. Системата вече представлява около 50% от обема на производството при моделите на партньорите, като натрупаният автономен пробег надхвърля 300 милиона километра. Като се фокусира първо върху подпомагане от ниво L2+, Inceptio намалява бариерите пред масовото разгръщане, като едновременно с това непрекъснато събира реални данни за усъвършенстване на алгоритмите и развитие на дългосрочната автономност.

 

Икономика с L2+ и оперативно въздействие

 

В китайската транспортна мрежа времето за доставка на товари и разходите за труд определят рентабилността. Традиционно, за маршрути под 1000 километра се разчита на двама шофьори, които се редуват, докато за по-дългите маршрути се разчита на „щафетни“ операции, включващи множество шофьори и камиони. Системата L2+ на Inceptio директно адресира тези проблеми чрез намаляване на умората и удължаване на безопасните часове за шофиране.

 

Реални данни показват, че системата е активна в над 90% от времето по магистрали, намалявайки разхода на гориво с около 3%, а пътните произшествия – до 94% в сравнение с ръчното шофиране. Например, по маршрута Нанчан-Шанхай (800 км), който преди е изисквал два камиона и четирима шофьори, сега може да се премине с един камион с L2+ и един шофьор. Това ефективно намалява съотношението шофьори/камион от 2:1 на 1:1, като по този начин се намаляват разходите за труд с приблизително 50%.

 

На по-дългия маршрут Гуанджоу-Лохе (Северен Китай) (приблизително 1300 км), Inceptio въвежда автоматизиран щафетен модел с трансферен хъб в Ухан, намалявайки необходимия брой шофьори от шестима на четирима. Тази оптимизация не само подобрява общата транспортна ефективност, но и позволява на шофьорите да се възползват от по-дълги и редовни периоди за почивка.

От финансова гледна точка, собственикът на флот плаща около 100 000 юана (около 14 000 щ.д.) допълнителни първоначални разходи за опцията L2+. В рамките на жизнения цикъл на общата цена на притежание от 4 до 6 години, системата може да намали разходите за труд с около 40%, като едновременно с това подобрява комфорта и безопасността на шофьорите. За много логистични компании това представлява практична стъпка към автоматизацията, която вече носи осезаеми ползи.

 

Безопасност, застраховки и пазарно доверие

 

Безопасността остава ключовият фактор за доверито в автономните и полуавтономните технологии. В китайския сектор на товарните превози традиционният процент на изплащане от застраховките е около 90%, което отразява исторически високия брой на инциденти. За сравнение, фловете, наблюдавани от Inceptio, докладват процент на изплащане под 10%. Въпреки че наборът от данни все още е ограничен, застрахователите започват да разпознават асистираното шофиране като надежден начин за намаляване на риска и за оперативна стабилност.

 

От глобална перспектива, този поетапен, базиран на данни път към комерсиализацията набира скорост на всички пазари. Случаят с Inceptio илюстрира как логистичната среда на Китай, подкрепена от гъсти товарни коридори, интеграция с производители на автомобили и регулаторна гъвкавост, позволява на асистираното шофиране да предоставя икономически ползи и подобрена безопасност в близко бъдеще, като същевременно проправя пътя към по-високи нива на автономност.

 


Други публикации от категорията

MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

10.11.2025

Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

10.11.2025

Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

07.11.2025

Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

07.11.2025

Видео - КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

06.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

10.11.2025
Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

10.11.2025
Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

07.11.2025
Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

07.11.2025
КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

Видео – КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

06.11.2025
Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

Видео – Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

06.11.2025
В момента няма други публикации по темата.
3654 нови тежки камиони регистрирани в България до края на ноември 2023 г.

2534 нови тежки камиони са регистрирани до края на септември 2025 г.

15.10.2025
Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

05.11.2025
MVB Truck & Bus Bulgaria достави 5 туристически автобуса

MVB Truck & Bus Bulgaria достави 5 туристически автобуса

03.11.2025
SETRA е новият партньор в пътуванията на ПФК „Левски“

SETRA е новият партньор в пътуванията на ПФК „Левски“

28.10.2025
Електрическите камиони на Volvo Trucks изминаха над 250 млн. километра

Електрическите камиони на Volvo Trucks изминаха над 250 млн. километра

30.10.2025
MVB Truck & Bus Bulgaria с нов сервизен център на MAN във Варна

MVB Truck & Bus Bulgaria с нов сервизен център на MAN във Варна

13.10.2025
затвори
затвори
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Ново в БГ
  • Пазари
  • За бизнеса
  • Н.В. Клиентът
  • Борса Камиони
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Интересно
  • Е-списания
  • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Кат. Авт. за работа
  • спр. Кой какъв е
  • bageri.bg
  • logistika.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с kamioni.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Начало
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Ванове
  • Камиони
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Н.В. Клиентът
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Bageri.bg
  • Logistika.bg
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Каталог Автомобили за работа
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Борса Камиони
  • Абонамент
  • Интересно

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT