В глобалния пейзаж на автономните превозни средства товарните камиони се очертават като един от първите сегменти, достигнали истински мащабно разгръщане. В Китай темпото на възприемане рязко се е ускорило: камионите, оборудвани с системи за подпомагане на шофирането, изминават общо над един милион километра всеки ден.
Докато регулаторни и правни проблеми продължават да забавят въвеждането на по-високи нива на автоматизация в леките автомобили, товарният сектор предлага по-ясен път към монетизация: маршрутите са фиксирани, оперативните разходи са измерими, а повишаването на ефективността е пряко свързано с рентабилността.
В САЩ и Европа компании като Aurora, Plus и TuSimple развиват пилотни програми и интеграция с производителите на оригинално оборудване. Междувременно, в Китай темпото на възприемане рязко се е ускорило: камиони, оборудвани със системи за подпомагане на шофирането, вече изминават колективно над един милион километра всеки ден.
За да получи по-голяма яснота за тази бърза трансформация, Шихао Фу, анализатор в IDTechEx, специализиран в автономното шофиране, наскоро е посетил Inceptio Technology, водеща китайска компания в областта на автономните камиони. По време на посещението експертът от IDTechEx е разгледал базата на Inceptio за научноизследователска и развойна дейност и тестване в Шанхай, и е изпитал на място най-новата масово произвеждана система за подпомагане на шофирането от ниво L2+ в реално движение по магистрали.
Глобалните разработки и китайските методи
По целия свят автономните камиони се сблъскват с два постоянни предизвикателства: дългият срок на комерсиализация на системите от ниво 4 (напълно безпилотни) и бавното адаптиране на нормативните рамки към реалните операции. За разлика от това, логистичната система на Китай, характеризираща се с висока гъстота на товаропотока и гъвкава политическа подкрепа, дава възможност за различен път: „първо подпомагане, после автоматизация“.
Inceptio е пример за този подход. След като стартира пилотни проекти за комерсиализация през 2021 г., компанията мащабира собствената си патентована система за автономно шофиране Xuanyuan чрез масово производство в сътрудничество с големи производители на автомобили като Dongfeng, Sinotruk и Foton. Системата вече представлява около 50% от обема на производството при моделите на партньорите, като натрупаният автономен пробег надхвърля 300 милиона километра. Като се фокусира първо върху подпомагане от ниво L2+, Inceptio намалява бариерите пред масовото разгръщане, като едновременно с това непрекъснато събира реални данни за усъвършенстване на алгоритмите и развитие на дългосрочната автономност.
Икономика с L2+ и оперативно въздействие
В китайската транспортна мрежа времето за доставка на товари и разходите за труд определят рентабилността. Традиционно, за маршрути под 1000 километра се разчита на двама шофьори, които се редуват, докато за по-дългите маршрути се разчита на „щафетни“ операции, включващи множество шофьори и камиони. Системата L2+ на Inceptio директно адресира тези проблеми чрез намаляване на умората и удължаване на безопасните часове за шофиране.
Реални данни показват, че системата е активна в над 90% от времето по магистрали, намалявайки разхода на гориво с около 3%, а пътните произшествия – до 94% в сравнение с ръчното шофиране. Например, по маршрута Нанчан-Шанхай (800 км), който преди е изисквал два камиона и четирима шофьори, сега може да се премине с един камион с L2+ и един шофьор. Това ефективно намалява съотношението шофьори/камион от 2:1 на 1:1, като по този начин се намаляват разходите за труд с приблизително 50%.
На по-дългия маршрут Гуанджоу-Лохе (Северен Китай) (приблизително 1300 км), Inceptio въвежда автоматизиран щафетен модел с трансферен хъб в Ухан, намалявайки необходимия брой шофьори от шестима на четирима. Тази оптимизация не само подобрява общата транспортна ефективност, но и позволява на шофьорите да се възползват от по-дълги и редовни периоди за почивка.
От финансова гледна точка, собственикът на флот плаща около 100 000 юана (около 14 000 щ.д.) допълнителни първоначални разходи за опцията L2+. В рамките на жизнения цикъл на общата цена на притежание от 4 до 6 години, системата може да намали разходите за труд с около 40%, като едновременно с това подобрява комфорта и безопасността на шофьорите. За много логистични компании това представлява практична стъпка към автоматизацията, която вече носи осезаеми ползи.
Безопасност, застраховки и пазарно доверие
Безопасността остава ключовият фактор за доверито в автономните и полуавтономните технологии. В китайския сектор на товарните превози традиционният процент на изплащане от застраховките е около 90%, което отразява исторически високия брой на инциденти. За сравнение, фловете, наблюдавани от Inceptio, докладват процент на изплащане под 10%. Въпреки че наборът от данни все още е ограничен, застрахователите започват да разпознават асистираното шофиране като надежден начин за намаляване на риска и за оперативна стабилност.
От глобална перспектива, този поетапен, базиран на данни път към комерсиализацията набира скорост на всички пазари. Случаят с Inceptio илюстрира как логистичната среда на Китай, подкрепена от гъсти товарни коридори, интеграция с производители на автомобили и регулаторна гъвкавост, позволява на асистираното шофиране да предоставя икономически ползи и подобрена безопасност в близко бъдеще, като същевременно проправя пътя към по-високи нива на автономност.






























