Статистика на продажбите на европейския пазар на товарни автомобили (heavy truck) за 2001 година.
Статистика на продажбите на европейския пазар на товарни автомобили (heavy truck) за 2001 година.
(за повече информация вижте таблицата)
KOЙ, КЪДЕ И КОЛКО Е ПРОДАЛ
Таблицата представя картината на европейския пазар на товарни автомобили (heavy truck) за 2001 година. Като цяло продажбите са по-малко от предходната 2000 година, а 6 силно развити икономики продължават да определят платежоспособния пазар, който практически принадлежи на „Големите седем" производители. Само инцидентно се срещнат други имена като Daewoo, ERF, Jelcz, Hino, Sisu и МАЗ, и то с обеми на продажбите, които практически не влияят върху разпределението. Според цитираните цифри България би трябвало да бъде преди Естония в списъка (виж броя на КАМИОНИ от февруари т.г.), но липсата на официална и достоверна статистика и в тази област е една от причините да не ни броят за европейци. Вероятно по същата причина не фигурира и Румъния, която определено е пазар със значително по-голям потенциал от нашия.Наши депутати твърдят (или се оправдават), че не е възможно да се насърчава родното производство, независимо в кой бранш. Статистики като тук представената обаче навеждат на мисълта, че те или не желаят да го направят или не знаят как. Развитите страни производителки явно са намерили формите и средствата за протекция. Положително не само местният патриотизъм е причина Scania и Volvo да имат 94% от шведския пазар, Mercedes и MAN – 68,2% от немския, Renault Trucks – 35,6% от френския, IVECO – 34,7% от италианския, DAF – 36,4% от холандския. Зад тези резултати стоят финансови, данъчни и административни лостове, с които повечето държави стимулират собствената си промишленост, особено в периоди на намалено търсене и производство, какъвто е сегашният.
При пазари в богати страни, които нямат собствено производство и не защитават съответни интереси, свързани с него, нещата са коренно различни и присъствието на водещите производители е доста балансирано. Най-яркият пример е Швейцария, където разликата между първия и четвъртия е едва 5,5%, но подобна картина констатираме и във Великобритания, Белгия, Чехия и Люксембург.