Първите електрически автобуси в България започнаха работа в столичния градски транспорт. Двайсетте Yutong E 12LF поеха по линии с номера 9 и 309.
Автобусите бяха пуснати в действие след кратка официална церемония пред зала Арена-Армеец. Тодор Стойков от Българска Автомобилна Индустрия (БАИ), официален вносител на китайската марка Yutong Bus в България, връчи символичния ключ на директора на Столичен автотранспорт Слав Монов. На предаването на автобусите присъстваха НП посланикът на Китай в България Джан Хайджоу, кметът на столицата Йорданка Фандъкова, представители на общината и общинския съвет…
Това е първата доставка на електробуси в София и страната изобщо, след като в столицата през последните години бяха тествани няколко различни марки и технологии.
Моделът E 12LF е най-иновативният продукт на китайската компания Yutong Bus, която е най-големият производител на автобуси в света. 12-метровият модел е с изцяло нисък под и с три врати на салона, който е с капацитет 90 пътника.
Батериите с са от ново поколение и са с капацитет 324 кВтч. Разположени са на покрива и в задната част на автобуса, а жизненият им цикъл, гарантиран от производителя е минимум 9 години.
Двигател-генераторът е един, централно разположен в задната част на автобуси и има пикова мощност 350 кВт. Мостовете са произведени от ZF.
За да се пести зарядът на батерията климатикът и отоплението са автоматични и се самоуправляват в зависимост от външната температура по предварително зададен алгоритъм.
Салонът е светъл и приветлив, автобусите разполагат с рампа и места за инвалидни столове. Автобусите са оборудвани с телематична система и всички задължителни за ЕС системи за сигурност.
Според производителя при тестове моделът е показал разход на електроенергия от 99 кВтч на 100 км пробег, а пробегът с едно зареждане на батериите е над 320 км, като при определени условия може да достигне и до 370 км. Показателят е доста впечатляващ и напълно достатъчен за София, където дневният пробег на един автобус по най-дългите линии при двусменна работа е около 300 км. Това означава, че няма да се налага зареждане по време на смените и между тях.
За зареждане на двайсетте електрически автобуса в гаражите на общинската фирма са монтирани общо 15 зарядни станции. Десет от тях са с мощност 60 кВт, а пет са бързи и са с мощност 120 кВт. Така при нужда батериите на един автобус ще могат да се зареждат за около 3 часа от 0 до 100 %.
Доставката на автобусите от Джънджоу, където е заводът на Yutong, до София бе осъществена от БАИ. Тя бе реализирана, след като Yutong Bus спечели откритата обществена поръчка за доставка на лизинг на 20 броя нови единични нископодови електробуса и допълнително оборудване към тях, обявена от Столичен Автотранспорт ЕАД. Единичната цена на всеки от двайсетте електробуса е 759 290 лв. и те ще бъдат изплащани в продължение на 8 години.
В Бургас пък вече са пристигнали 22 нови 12-метрови автобуса Yutong с двигатели работещи на природен газ, които също скоро ще тръгнат в столицата. През първите месеци на следващата година в София ще заработят и 60 нови, също газови, съчленени MAN Lion's City G CNG. Така през тази и следващата година в София ще тръгнат общо 162 нови автобуса на природен газ, с което 90 на сто от градските автобуси на столицата ще бъдат обновени.