В Arctic Test 2023 г. колегите от финландското списание Auto, tekniikkajakuljetus се фокусираха върху сравняване на разходите за експлоатация на дизелов и електрически ван за доставка.
Или – Toyota Proace срещу Volkswagen ID. Buzz Сargo. Тестът е направен с шофиране по маршрути за доставка на пощенски услуги. Тествана е експлоатацията на дизеловото и електрическото превозно средство по въпросните маршрути и каква на практика е цената на използването на автомобилите в работен режим.
При Arctic Test 2023 са сравнявани комфортът и функционалността на двата автомобила при дистрибуторска работа, както и практичността на кабините и товарните им отделения. Отчетени са и някои съображения, като например фактът, че европалет, макар и трудно, може да влезе през задните врати на ID. Buzz Сargo, но не можете да бъде вкаран през страничната врата. При Toyota европалетът влиза успешно и от двете места, което би улеснило товаренето на стоки с мотокар.
Просветът на страничната врата при Toyota е 93 см, а при VW – 62 см. По отношение на вътрешния комфорт и динамиката експертите присъждат победата на ID. Buzz Сargo, който е по-безшумен, бърз и пъргав в работата си. Разбира се, необходимостта от почти ежедневното зареждане на електрическия ван също дава своя отпечатък върху комфорта на използването на автомобилите.
Какво се сравнява?
Различните видове задвижвания са все по-актуална тема на разговор, когато се обмисля покупката на нов автомобил. Това се отнася особено за леките автомобили, където предлагането вече е в доста широк диапазон. Електрическите модели ванове също масово навлизат на пазара с множество предложения от различни марки. До неотдавна пробегът на електрически ван беше малко над 100 км и е разбираемо, че продажбите им бяха ограничени до единични бройки. Но сега положението е различно, тъй като на пазара се предлагат няколко марки ванове с пробег над 300 км с едно зареждане.
Експертите на Auto, tekniikkajakuljetus искат да разберат как новият електрически VW ID.Buzz Cargo и Toyota Proace с традиционен дизелов двигател и автоматична скоростна кутия ще се представят в извънградската дистрибуция. Тестът е по маршрутите за доставка на Posti в района Хелзинки – Вантаа – Керава-Сипоо с 300 кг товар във вановете. За разлика от реалните курсове на Posti, в теста автомобилите са били натоварени през цялото време. Електрическият ID.Buzz e бил зареждан в края на деня, докато Toyota е изминала цялата тестова дистанция от над 700 км без допълнително зареждане.
Автомобилите са били с различни гуми. Toyota е била оборудван с гуми с шипове Nokian Hakkapeliitta с размер 215/40 R17, а VW е бил с Continental VikingContact 7s с размер 235/55 R19 отпред и 255/50 R19 отзад. И двата вана са имали добро сцепление с пътната настилка по време на теста, въпреки че гумите им са били изложени на трудни работни условия. Важна за функционалността на автомобилите при работа е задната товарна височина, която е 55 см при Toyota и 62 см при VW. Вътрешната дължина на товарното пространство е 258 см при Toyota и 212 см при VW, а вътрешната височина – съответно 131 см и 121 см. Тест експертите установяват, че предмет с ширина 124 см може да се побере между калниците и на двата автомобила, но малко по-малките размери на VW могат да се превърнат в ограничаващ фактор за някои типове товари.
Обстоятелствата оказват влияние
По време на теста най-ниските отчетени температури са били през нощта, когато автомобилите са били паркирани навън. През деня времето е било изключително меко за този период от годината. Във вановете температурата в купето е поддържана на 20 градуса, с включено отопление на седалките. Незначителна консумация на енергия идва и от пуснатото радио. В зависимост от избрания маршрут е имало между 10 и 20 спирания.
При отчетената външна температура от само няколко градуса под нулата купето почти не се е охлаждало при излизане и влизане в колата след спиране по време на транспортна задача. Поради топлото време размразяването на автомобилите също не е тествано, тъй като предните им стъкла и страничните прозорци са останали абсолютно чисти.
Контролните панели и в двата автомобила са отчетени като модерни и функционални, въпреки че заради въртящия се селектор на скоростите при Toyota на шофьорите е било нужно време за привикване. При VW, от друга страна, малкият екран, свързан с волана, не е получил само похвали… Що се отнася до шофирането, VW очевидно е ускорявал по-ефективно и е завивал с по-малък радиус. Всеки от автомобилите е бил с по 300 килограма товар, който почти не се е усещал, освен може би в леко омекотеното окачване, в износването на гумите и в разхода на гориво.
Повече за теста четете в следващото издание на сп. КАМИОНИ