Pro One, лекотоварното подразделение на Stellantis Group въвежда технология на задвижване с водородни горивни клетки (FCEV) и при големите си ванове. Това разширение на водородната гама на Stellantis идва след пускането преди две години на средноразмерни ванове с горивни клетки. То става и допълнение към портфолиото от чисто електрически превозни (BEV) средства на StelIantis, което обхваща изцяло всички малки, средни и големи ванове на марките, част от групата.
Водородното задвижване за големите ванове на Stellantis бе една от новостите, демонстрирани по време на медийно събитие, организирано специално за членовете на Международното жури Ван на годината в края на юли на тестовата писта на Opel в Дуделхофен, край Франкфурт. Останалите новини отново бяха свързани със сегмента на големите ванове и включваха подобрен и по-ефективен дизелов двигател MULTIJET 4.0 и нова 8-степенна автоматична трансмисия AT8 за ДВГ версиите, както и надградено, по-мощно и с по-голяма батерия от 110 кВтч електрическо задвижване за електрическите ванове. Всичко това трябва да осигури на големите ванове на Stellantis с до 10% горивна ефективност при версиите с ДВГ и увеличен до 420 км пробег с едно зареждане при електрическите версии. Голяма част от обновените превозни средства, оборудвани с новите възли и агрегати можеха да се тестват от членовете на журито на пистата в Дуделхофен.
При големите си ванове Peugeot Boxer, Citroen Jumper, FIAT Ducato, Opel/ Vauxhall Movano, RAM ProMaster, задвижвани с FCEV, Stellantis използва технология не много по-различна система от тази, внедрена вече при средноразмерните ванове, които са налични за поръчки. Причината е, че двутонните ванове често се използват и на по-дълги разстояния. Което налага да се постигнат по-голям пробег, по-висока скорост (въпреки, че новите водородни ванове на Stellantis са ограничени на 90 км/ч), устойчивост на температурни влияния и бързо зареждане.
Според Stellantis при водородно-клетъчната технология има два крайни варианта. Първият е Range-Extender, който на практика е BEV с удължен пробег – горивна клетка 5 кВт, батерия – над 20 кВтч и резервоар с 1 кг водород. Другият е Full-Power, при който се търси мощност – клетка от 100 кВт, батерия под 2 кВтч и 5 кг водород на борда. В крайна сметка от Stellantis избират среден вариант Mid-Power-Concept – горивна клетка от 45 кВт, батерия от 11 кВтч и 5 кг резервоари за водород.
Формално двутонните ванове на Stellantis с FCEV трябва да предлагат пробег над 500 километра с едно зареждане, което не е много повече от обхвата при чисто електрическите версии. Водородът обаче печели точки с времето за зареждане – под 5 минути при налягане от 700 бара в сравнение с 55 минути за допълване на батерията от 15 до 80 процента за BEV при зареждане с постоянен ток. В допълнение при FCEV вариантите – почти няма загуба на полезен товар в сравнение с BEV версиите. Новите водородни ванове на Stellantis се предлагат в две версии на панелния ван: L2H2 и L3H3, съответно с обем 13 и 17 куб. м. Товароносимостта на 4,25-тонния ван е 1370 кг. Респектираща е възможността да се тегли ремарке с тегло до 2,2 тона при общо тегло на композицията до 6,5 тона.
Според Stellantis съществен аргумент в полза на FCEV е независимост на превозните средства от електрическата мрежа. От компанията подчертават, че в бъдеще няма да е възможно да се зареждат стотици и хиляди чисто електрически ванове едновременно. Следователно е необходима „допълнителна“ технология като FCEV, особено при „сценарии с интензивно приложение“, където кратките времена за зареждане са от решаващо значение. „Интензивен“ също означава използване през зимата или в студени региони, където FCEV със сигурност има предимството на температурна устойчивост.
Както средните, така и големите ванове на Stellantis, оборудвани с водородни горивни клетки се очаква да слизат от производствените линии в заводите в Орден (Франция) и Гливице (Полша). Планирано е годишно производство на до 5000 екземпляра от двата сегмента, на същата производствена линия, на която са и ДВГ версиите и BEV. Амбициите на Stellantis са да представи е версия на пикапа RAM пикап с горивни клетки за САЩ.
Mid-Power-Concept архитектурата при големите ванове на Stellantis бе тествана от членовете на журито Ван на годината на пистата в Дуделхофен. Резервоарът за водород тук беше 7 кг и включваше 4 бутилки (от партньора Plastic Omnium), разположени под пода. Основното предимство на това е, че товарното пространство остава непокътнато. Горивната клетка PEM от партньора Symbio е разположена тук под седалките, а пред нея в двигателното отделение е електрическият мотор с мощност 110 кВт (410 Нм). Малката батерия може също да се зарежда от мрежата за 90 минути от WallBox с мощност 11 кВт.
Наред с разработката на новите водородни ванове и с развитието на широкото си електрическо портфолио Stellantis продължава да развива и дизеловия си двигател за големите ванове. Новият Multijet 4.0 идва с три максимални мощности и ще се комбинира с 6-степенна механична предавателна кутия или с новата 8-степенна автоматична трансмисия AT8. С мощност 120 к.с. и с ръчни скорости силовият агрегат ще се предлага само при ванове за леки приложения. за лекия сегмент ванове. Със средната мощност от 140 к.с. и с най-високата мощност от 180 к.с. силовият агрегат ще се предлага в комбинация и с двете предавателни кутии, както в лекия, така и в тежкия сегмент на вановете. Максималните мощности в различните версии ще са налични при 3500 об./мин, а максималният въртящ моменти от 450 Нм – при 1400 об./мин. Multijet 4.0 идва с нова SCR система и с обещания от производителя за до 7 на сто по-нисък разход на гориво от сегашния двигател. Основните промени, които са направени в Multijet 4.0 са били насочени към подобряване на характеристиките, намаляване на теглото и оптимизиране на емисиите.
Новата 8-степенна автоматична предавателна кутия пък идва с обещания за способност за предаване на най-добрия в класа въртящ момент от 450 Нм. Употребата й трябва да доведе до 10 на сто по-нисък разходна гориво и по-малко вредни емисии.
В Дуделхофен от Stellantis обявиха и обновяване на силовата линия при големите си електрически ванове. Новото поколение е с електродвигател с пикова мощност от 200 кВт при 90 кВт преди. Въртящият момент скача от 280 на 400 Нм. Новата батерия с капацитет 110 кВтч трябва да осигури пробег с едно зареждане от 420 км, при 250 км с досегашната батерия със 79 кВтч. Ако сегашното поколение електрически ванове можеше да се зарежда само с постоянен ток до 50 кВт, то новата батерия позволява постоянен ток до 150 кВт (за 55 мин) и променлив – до 11 кВт (12 ч).
В Дуделхофен Stellantis представи и специално разработения за градски доставки Delivery Van, базиран на RAM ProMaster. Той е с батерия от 110 кВтч и електродвигател с мощност 270 кВт. Дизайнът е му е съобразен с лесно качване и слизане и бързо товарене и разтоварване. Отдясно има обща врата на шофьорската кабина и товарното пространство, която е плъзгаща, но при отваряне се крие от вътрешната страна на страничния панел. Част от преградата зад водача липсва, при което той може да преминава в товарния отсек без да слиза. Задната врата е ролетна щора, а под предната и страничната врата има сгъваеми стъпала за по-лесно качване и слизане.
Подробности – в септемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.