Bremen Classic Motorshow 2025: Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer представя рядък T3 syncro с платформа и рекорден T4 Multivan syncro. През 1985 г. T3 syncro дебютира като първият ван с пълно задвижване, наличен в почти всички версии. Към модерната ера: През 2025 г. версиите със задвижване на всички колела на Multivan, California, Transporter, Caravelle и ID. Buzz ще продължат историята на T3 syncro.
Bremen Classic Motorshow отваря врати на 31 януари, поставяйки началото на сезона за класически автомобили през 2025 г. Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer ще пътува до Бремен по зимните пътища на Германия с някои свои съкровища с пълно задвижване, които са идеални за това време: реконструиран T3 syncro 16” с платформа – само 60 бройки от които са произведени, и рекорден T4 Multivan syncro. Причината за това е, че Volkswagen Commercial Vehicles отбелязва „40 години от създаването на задвижването на всички колела“ през 2025 г. под мотото: „Нямаме нужда от пътища.“ Няма съмнение, че T3 и T4 syncro, както и по-късните T5 и T6 4MOTION, са допринесли значително за това, че VW ванът е станал икона за пътешественици, занаятчии и къмпингари, които често се движат по неравни терени. В Бремен Volkswagen Commercial Vehicles поглежда назад към 40-годишната история на пълното задвижване, и в същото време гледа към бъдещето. Седмото поколение на Bulli – Multivan, California, Transporter, Caravelle и ID. Buzz – също е налично с пълно задвижване.
Пътуване към Сахара с T2: Първият T3 syncro е пуснат в серийно производство през 1985 г. Въпреки това, историята на приключенията с пълно задвижване и на VW вана започва много по-рано – през 70-те години на миналия век, с ръководителя на разработка на линията Transporter: Густав Майер (1925–2014). Той обича да пътува и да се предизвиква, страст, която го води отново и отново към пустинята Сахара с T2. Въпреки това, T2 е наличен само със задно задвижване по това време. В един момент обаче Густав Майер се уморява да вади вана си от пясъка в пустините на Северна Африка, затова той и екипът му създават T2 с пълно задвижване на всички колела. Тестовете на първия прототип преминават успешно, включително и в дюните на Сахара. През 1978 г. започва изграждането на 5 тестови автомобила T2 с избираемо предно задвижване. Въпреки това, T2, пуснат през 1967 г., вече наближава края на жизнения си цикъл. Затова T3 става първият VW микробус, оборудван с пълно задвижване на всички колела.
T3 syncro дебютира през 1985 г.: Още от самото начало T3 не е предназначен само за автомобил за работа, но и за автомобил за пътуване по света. Просто няма друг автомобил, който да предлага същото ниво на просторност. Конструкцията на пода на T3, пуснат за първи път със задно задвижване през 1979 г., предвижда място за кардан и диференциал на предната ос още от самото начало, а следователно и за пълно задвижване. Но отнема време, за да се разработи то до желаното ниво на перфектност и вечна издръжливост. Очакването най-накрая приключва през 1985 г.: първите Transporter и Caravelle syncro са пуснати на пазара. Volkswagen сключва сътрудничество със Steyr-Daimler-Puch за серийното развитие и производство на syncro вариантите. Компанията е известна в индустрията като висококвалифициран специалист в разработването и производството на автомобили с пълно задвижване на всички колела. Ето защо окончателната сглобка на T3 syncro се извършва в завода на Steyr-Daimler-Puch в Грац.
VW ван като офроуд автомобил: За разлика от тестовите автомобили T2, T3 syncro не е с избираемо пълно задвижване, а – много по-удобно – с предна ос, която постоянно интегрирана чрез кардан. За интегрирането се използва вискозна съединителна кутия. Тя се оказва много издръжлива и предоставя перфектна производителност при почти всички условия. Друго предимство на вискозната съединителна кутия е фактът, че междинният диференциал, който обикновено компенсира разликите в скоростта между предната и задната ос, може да бъде пропуснат. Тази задача се изпълнява и от съединителната кутия, пълна със силиконово масло. Мултизащитна броня предпазва технологията за пълно задвижване от повреди по време на офроуд приключенията. Използват се и различни по-твърди амортисьори. В резултат на това тялото на syncro моделите е с 60 милиметра по-високо. Що се отнася до избора на скоростна кутия, инженерите се спират на 4+G скоростна кутия, която е с четири класически предавки, плюс много къса офроуд предавка за движение извън пътя. Диференциални заключвания на предната и задната ос, както и пакет за неравен терен, също са налични като опции. Последният включва функции като усилени кардани, вибрационен демпфер в задвижването и различни подсилвания на купето. С това оборудване syncro моделите впечатляват с просек от 215 милиметра отпред, ъгъл на наклон от 22 градуса и ъгъл на преминаване от 24 градуса. По отношение на технологията на задвижването, VW ванът достига нивото на офроуд автомобил – но с много повече пространство и комфорт на борда, за големите приключения в живота.
T3 с 16-инчови колела като платформа: От 1987 г. T3 syncro е достъпен дори с 16-инчови колела и обширни модификации на шасито и кабината, по-големи спирачки и заключване на задната ос като стандарт, предназначени за най-екстремно офроуд използване. Подсилванията увеличават товароподемността за офроуд на до един тон. Просекът се увеличава до 246 милиметра (+25 мм). 2,138 от тези тежкотоварни автомобили с пълно задвижване – от общо 45,478 произведени T3 syncro – напускат производствените халета в Грац до 1992 г., ставайки спътници на авантюристи, световни пътешественици, горски работници и занаятчии. Само около 60 от тези Volkswagen ванове на ниво експедиционен автомобил са произведени като платформи с товарен капацитет, но допълнителните разходи за syncro задвижването и 16-инчовата модификация са около 50% по-високи в сравнение с платформата със задно задвижване. Днес е почти невъзможно да се открие такъв ранно произведен пикап с пълно задвижване като класически автомобил. Въпреки това, все още е възможно да видите една от тези игли в купата сено на VW вановете с пълно задвижване: на щанда на Volkswagen Commercial Vehicles на Bremen Classic Motorshow.
T4 syncro пристига през 1993 г.: Истински световен рекордьор ще заеме място точно до syncro платформата на Bremen Classic Motorshow: T4 Multivan syncro от 1999 г., с който преди 26 години екип на Volkswagen Commercial Vehicles завършва легендарната Панамериканска пътека от Аляска до Огнена земя, по-бързо и по-лесно от всеки друг пътешественик на четири колела преди това. Но преди приключението да започне, T4 трябва да бъде разработен. Кратък поглед назад: когато новият T4 Volkswagen вандебютира през 1990 г. – вече в четвъртото си поколение –, той е техническа революция с новия си дизайн, ново задвижване, нови двигатели и нова концепция. Опозитният двигател вече е излязъл от сцената. Той е заменен от модерни, водноохлаждани четири- и петцилиндрови двигатели, които вече не работят отзад, а отпред, задвижвайки предните колела – предлагайки предимства във всички аспекти: товарното отделение в T4 вече е по-ниско и по-достъпно. И най-важното, седалките на водача и предния пътник вече са разположени зад предната ос, което подобрява пасивната безопасност. През 1993 г. Volkswagen завършва гамата си с новия T4 syncro, чиято вискозна съединителна кутия сега предава мощност от предната към задната ос.
Рекордно пътуване за Multivan T4 syncro: Както вече бе споменато, фактът, че Volkswagen Commercial Vehicles отново има един от най-добрите автомобили за приключения в гамата си под формата на T4 с пълно задвижване, е демонстриран, когато изобретателят на VW вана го взима на световно рекордно пътуване от Аляска до Огнена земя през 1999 г. Два екипа тръгват от залива Прудхоу в Аляска на 25 септември с цел да достигнат Ушуая в Аржентина по най-дългия коридор север-юг на американския континент – Панамериканската пътека. Освен по-големия резервоар за гориво, допълнителните фарове на покрива и плексигласовите защити пред фаровете, технологията на автомобилите е същата като на сериен автомобил.
Предизвикателствата пред хората и машините включват факта, че Панамериканската пътека е далеч от идеалното си състояние поради земетресение в Мексико и безредици в Южна Америка. Въпреки това, първият T4 Multivan syncro – с регистрационен номер WOB AZ 152 – и с професионалните пътешественици Андреас Ренц и Матиас Гьотенауер на борда, достига целта си след точно 15 дни, 14 часа и 6 минути и 22,880 километра, като си осигурява място в Книгата на рекордите на Гинес. Вторият T4 Multivan syncro също достига целта си няколко дни по-късно, след като попада в тежки бури. Рекордното пътуване на Multivan T4 syncro е последният тласък за Volkswagen Commercial Vehicles, за да проектира още по-мощни автомобили с пълно задвижване. T4 syncro става началният тласък за разработването на моделите PanAmericana – първо като специална серия (T4), след това като специална гама (T5) и T6 като версия за всички терени.
T5 като 4MOTION пристига през 2004 г.: През 2003 г. Volkswagen Commercial Vehicles представя T5 като световна премиера. По-мощните двигатели и най-вече Електронната система за стабилизиране (ESC) изискват нова система за пълно задвижване на всички колела. Тя е налична от 2004 г. под новото обозначение 4MOTION. Централният елемент на системата 4MOTION сега е аксиално компресирана многодискова съединителна кутия, работеща в маслена баня. Налягането се генерира от две помпи. Колкото по-голямо е налягането върху дисковете, толкова по-голямо е предаването на мощност и следователно интегрирането на задната ос. Благодарение на бързата реакция на многодисковата съединителна кутия, сега е възможно задната ос да се интегрира плавно дори ако едно от предните колела започне да губи сцепление. При нормална работа, моделите 4MOTION, налични като Transporter, Caravelle, Multivan и California имат предно задвижване, което помага за спестяване на гориво.
4MOTION получава електронно управление: През 2010 г. подобрена версия на 4MOTION дебютира с нова многодискова съединителна кутия и електронно управлявана високонапорна помпа, която осигурява постоянно налягане от 30 бара. Приплъзването на предната ос вече не е необходимо, за да накара задните колела да се включат. Сензорите на ESC предоставят информация на високонапорната помпа, когато колелата практически само започват да показват загуба на сцепление. В рамките на стотна от секундата мощността се предава на колелата, които се нуждаеха от нея. Освен това, новата система 4MOTION е способна да се справя с почти всички условия на шофиране с увереност. Освен това, тя може да продължи напред дори когато едно колело увисва във въздуха – с опционално заключване на задната ос, което е полезно тук. От 2015 г. системата 4MOTION с електронно управляваната многодискова съединителна кутия е адаптирана за шестото поколение на продуктовата линия (T6) и е използвана в T6.1 от 2019 г.
Три продуктови линии за ван със задвижване на четирите колела за модерната епоха: Поради напълно новите изисквания, свързани с разнообразието от задвижващи системи и сценарии на използване, седмото поколение на Bulli вече е разделено на три продуктови линии: Multivan, включително новата California базирана на него, изцяло електрическият ID. Buzz, включително ID. Buzz Cargo и новият Transporter, включително Caravelle. И Volkswagen Commercial Vehicles естествено също предлага различни версии на всичките 3 продуктови линии. Като версии със задвижване на всички колела Multivan и California са налични от есента на 2024 г. с първото ново plug-in хибридно задвижване на всички колела (eHybrid 4MOTION) от Volkswagen Commercial. Като иновация тук задният мост се задвижва чисто електрически. Задният мост на новоразработените Transporter TDI 4MOTION и Caravelle TDI 4MOTION е интегриран чрез електронно контролиран диференциал. И в случай на задвижване на всички колела, при ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION и ID. Buzz GTX моделите, четирите колела се задвижват изключително от електричество. Следователно нищо няма да попречи на пътуването с ван на VW до Сахара през 2025 г. Тези модели също не се нуждаят задължително от пътища…
Класически модел T1 за посетителите в Зала 5: Пътуването около изложението, за да разгледаш някои възхитителни перфектни примери от автомобилната история – от бъдещия Bulli до перфектния модел със задвижване на четирите колела – може да доведе до жажда. Ето защо подразделението Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer отново ще представи важен култов автомобил от своята голяма колекция на изложението на брега на река Везер: „Бусът на Beck“. И точно там ще намерите известната бременска бира, която споделя името си с този T1. Вариантът за безалкохолна бира за автомобилистите се подразбира. От дълго време „бусът на Beck“ е популярно и добре познато място за срещи на търговски панаири – и е любимото място за събиране на феновете на класическите превозни средства в Бремен. Просто се насочете към щанд D08 в зала 5. Разпръснат на 424 квадратни метра, щандът включва не само класически превозни средства от Volkswagen Commercial Vehicles, но и множество класически икони от Audi Tradition, Škoda, Autostadt Wolfsburg и Volkswagen Classic. Така че едно пътуване до този щанд си струва.