В своя нов отчет за устойчивост, публикуван през юни 2025 г., Renault Trucks подробно описва стратегията си за енергийна ефективност и опазване на ресурсите, прилагана в производствените обекти. От 2019 г. емисиите на парникови газове на тези локации са намалели с 26%. Целта на производителя е да постигне въглеродна неутралност за всички свои обекти до 2040 г.
Освен ангажимента си за декарбонизация на автомобилния транспорт, Renault Trucks предприема и действия за намаляване на въздействието на производствените си площадки върху околната среда чрез серия от конкретни мерки.
Намаляване на емисиите на парникови газове
За да намали въглеродния отпечатък на своите фабрики, Renault Trucks въвежда редица мерки, като модернизация на отоплителните системи, изолация на сгради, създаване на топлинна мрежа за рекупериране на отпадна топлина от производствените процеси, и намаляване на броя на тестовете с двигатели. Тези действия, в комбинация с целеви инвестиции, водят до 26% намаление на емисиите на парникови газове между 2019 и 2024 г.
В Лион, сградата X-Tech Arena, която е дом на 1300 инженери, консумира 25% по-малко енергия от лимита, определен от френските разпоредби. В Бленвил-сюр-Орн, реновирането на 1800 м² сгради спестява 265 мегаватчаса природен газ годишно. В Бург-ан-Брес, подобрената изолация на сгради води до годишни спестявания от 100 мегаватчаса енергия.
Разширяване на производството на възобновяема енергия на място
Renault Trucks си партнира с външни инвеститори за изграждането на съоръжения за производство на възобновяема енергия директно в своите обекти:
В Бург-ан-Брес, 17 хектара паркинги са оборудвани с фотоволтаични навеси с общ капацитет от 22 MWp, което отговаря на годишната консумация на електроенергия на 17 500 души. Съоръженията ще бъдат завършени през 2026 г., като 30% от произведената електроенергия ще се използва директно от обекта.
В Лион, покривът на бъдещия глобален център за дистрибуция на резервни части ще бъде оборудван със слънчеви панели, произвеждащи достатъчно енергия за покриване на собствените му нужди и тези на съседните сгради.
Други решения допълват този подход:
В Лион, геотермалните системи отопляват 5000 m² офис пространство, спестявайки 360 мегаватчаса енергия годишно.
Топлинна мрежа с дължина 2 км ще бъде пусната в експлоатация през 2025 г. на същия обект, като 75% от енергията ще се рекуперира от производствените процеси (останалите 25% ще идват от градската отоплителна мрежа). Тя ще осигурява отопление за 150 000 m² сгради.
Намаляване на консумацията на вода
От 2016 г. Renault Trucks е намалил консумацията на вода за производство на един камион с над 60%, като през 2024 г. тя е 5,9 м³:
В Лион, употребата на вода е намалена пет пъти през последните 20 години, благодарение на инсталирането на акустични сензори за бързо откриване на течове.
В Бленвил-сюр-Орн, физико-химичната пречиствателна станция третира водата преди да бъде отведена.
В Лион, охлаждащите кули са заменени със затворени системи, което значително намалява нуждите от вода.
Прекратяване на депонирането на отпадъци
Renault Trucks си поставя за цел напълно да преустанови депонирането на отпадъци. Обектите в Бленвил-сюр-Орн и Бург-ан-Брес, заедно с производствената единица за двигатели и склада за резервни части в Лион, вече са сертифицирани като „Landfill Free“ (без депониране на отпадъци).
На всички производствени площадки на компанията отпадъците се сортират, използват отново или рециклират:
Металните отпадъци от производството се претопяват за изработка на нови части.
Опаковките и логистичните подпори се използват повторно чрез вътрешни връщащи цикли.
Развиват се проекти за рекупериране на отпадъци, за да се оптимизира всеки поток.
Интегриране на биологичното разнообразие и защита на видовете
Renault Trucks забрани използването на растителнозащитни продукти в своите обекти, предпочитайки екологични практики като екологично косене и екопаша за поддръжка на зелените площи. Във Венисио и Сен-Приест са инсталирани кошери за пчели. В Бург-ан-Брес компанията участва в програма за защита на потока Девора, който е дом на защитен вид водно конче. Подписано е партньорство със сдружението Reyssouze Catchment Area до 2028 г.
От 2023 г. в Лион са засадени над 2400 дървета за намаляване на топлинните острови и повишаване на пропускливостта на почвата. Създадена е и експериментална зона от 3000 м² за възстановяване на почвеното плодородие чрез био инженерство. Това пространство е проектирано предимно за създаване на прохладен микроклимат и подкрепа на биологичното разнообразие чрез привличане на птици, насекоми и дребни бозайници.
Адаптиране на инфраструктурата към изменението на климата
Renault Trucks планира ефектите от изменението на климата върху своите обекти и извършва оценки на климатичните рискове за 2050 и 2100 г., използвайки метода OCARA, разработен от Carbone 4. Тези оценки идентифицират уязвимости към явления като горещи вълни, наводнения, покачване на нивото на подземните води, суши и силни ветрове, което помага за повишаване на устойчивостта на съоръженията.
В Бленвил-сюр-Орн вече е изготвен план за действие в сътрудничество с местните власти за справяне с рисковете, свързани с покачването на морското равнище и интензивните валежи. В Лион и Бург-ан-Брес усилията са насочени предимно към предотвратяване на ефектите от екстремни горещини. Интегрирането на климатичните предизвикателства вече е ключов критерий при проектирането на нови сгради и производствени процеси.
Тези действия демонстрират ангажимента на Renault Trucks за намаляване на екологичния отпечатък на своите производствени обекти и са част от по-широка стратегия за декарбонизация на транспорта и изграждане на устойчив модел.