Солидна и респектираща външност, внушителни габарити, мощен двигател, щедро вътрешно пространство, предлагащо много комфорт и лукс, практични решения и много високи технологии – това накратко са характеристиките на Poer – еднотонният пикап на китайския производител Great Wall Motors.
В средата на декември списание КАМИОНИ измина близо 400 километра по разнообразни терени – на пътя и извън него с Poer Passenger – един от вариантите на най-новото поколение на пикапи на Great Wall Motors (GWM). Високопроходимият автомобил със задвижване на четирите колела бе предоставен за тридневен тест от официалния вносител на продуктите на китайската марка у нас – Българска Автомобилна Индустрия.
Poer – най-новото поколение пикапи на GWM дебютира на българския пазар преди около година. То замени познатия Steed и предложи на своите потребители, отлична товароносимост, надеждност и високотехнологично оборудване.
Тестовият Poer Passenger е с най-високото ниво на оборудване Supreme, което е ориентирано към повече лукс и комфорт. Версията Passenger се предлага и в ниво на оборудване Premium, а в моделната гама е налична и по-работната модификация Commercial, която е с малко по-големи размери и по-висока товароносимост.
И двете модификации на GWM Poer – Passenger и Commercial са с 4 врати на салона и 4+1 пълноценни седящи места. Passenger и Commercial са оборудвани с редови, четирицилиндров, двулитров (1967 куб. см), бензинов двигател 2.0 GDIT, c мощност 190 к.с. и максимален въртящ момент от 360 Нм.
Модификацията Passenger идва с автоматична 8-степенан предавателна кутия от ZF, докато Commercial е с 6-степенна ръчна трансмисия. Задвижването на четирите колела и в двата случая е перманентно – интелигентно и идва от BorgWarner. Раздатъчна кутия с компютърно управление и демултипликатор (4L – бавна скорост) с електронно задействане, който се включва с бутон на централната конзола, осигуряват високата проходимост на пикапа по най-трудните терени.
Още на външен вид Poer e внушителен. Масивната вертикална и отсечена предна решетка, която при Passenger e хромирана, внушава здравина. Внушителни са и външните габарити на автомобила, които го правят един от най-големите при еднотонните пикапи, продавани в Европа. Модификацията Passenger е с дължина 5410 мм, височина без релсите на тавана – 1886 мм и ширина 1934 мм. Междуосието е 3230 мм, пи пътен просвет 210 мм и преден и заден ъгъл на заход 25°. Товарното пространство е с размери (Д х В х Ш) 1520 х 538 х 1520 мм. Собственото тегло на автомобила е 2045 кг, при максимално допустимо тегло 3095 кг и полезен товар 1050 кг. Резервоарът е с обем 70 л.
Работният вариант Commercial е с дължина 5665 мм, височина без релсите 1883 мм и по-скромна ширина от 1882 мм. Междуосието му обаче е по-голямо от това на Passenger – 3470 мм, както и пътният просвет, който е 235 мм. Респективно при Commercial с по-голям обем е и товарното пространство (Д х В х Ш) – 1760 х 540 х 1520 мм.
Poer лежи на стоманена носеща рама. Предното окачване е двойно независимо, на спирални пружини, а задното на листови ресори. Колесните спирачки са дискови отпреди и отзад, а спирачната уредба е снабдена с всички познати системи за сигурност – ABS, ЕBD, TCS, RMI, ESC…
Погледнат отстрани Poer също е респектиращ, защото притежава масивно тяло, отсечени форми, високоразположена долна линия на страничните прозорци. Във външното оборудване при Poer Passenger Supreme откриваме всичко, което се предлага при модела: LED фарове, LED дневни светлини, електрическо регулиране на фаровете по височина, функция за осветяване в завой, предни и задни фарове за мъгла, 18-инчови лети джанти, електрически управляем стъклен люк на покрива, ролбар на товарното отделение, стъпенка за товарното отделение, която доста практично се прибира в задния капак, стъпенки на допълнително усилените странични врати.
Още по-интересно става в салона на Poer. Той впечатлява от пръв поглед с щедрото пространство. Дори на втория ред седалки има достатъчно място за краката на пътниците. Седалките и интериорът са тапицирани с кожа в приятен пясъчно-бежов цвят, което придава уют и осветеност на салона. Множество хромирани елементи по арматурното табло, централната конзола и вратите говорят за оборудване от висок клас.
Шофьорската седалка е с 6 възможности за електрическо регулиране, а тази на пътника от дясно – с 4. И двете седалки разполагат с отопление на 3 степени. Пред водача има 7-инчов дигитален инструментален панел с възможности за персонализиране и извикване на разнообразна и пълна информация за показателите и работата на системите на автомобила.
Най-отгоре на централната конзола е 9-инчовият цветен сензорен дисплей на мултимедията, която е съвместима с Apple Car Play и Android Auto. От дисплея могат да се контролират радиото, климатикът и комфортът, настройките различните системи на автомобила… Най-важното, обаче е, че на екрана, при нужда и при поискване с натискане на бутон се появява изображение от 360-градусовите камери, с които е оборудван пикапът.
При включване на задна предавка на екрана излизат изображение от пространството зад автомобила и птичи поглед върху пикапа. При подаване на мигач изображението е от пространството от съответната страна и отново от птичи поглед , като прави впечатление, че кадрите са реални, а не анимация. При маневриране или – ако водачът избере това от настройките или от бутона на централната конзола – при всяко спиране на място, изображението е от предната камера и от птичи поглед. При маневриране в тесни пространства звуковият сигнал от паркингсензорите и изображенията оказват неоценима помощ с оглед габаритите на Poer.
Под дисплея на централната конзола откриваме бутони за управление на климатика и комфорта, а под тях – тези за радиото, камерите, и няколко свързани с офроуд режимите – за изключване на ESP, за помощ при спускане по наклон, за блокаж на задния диференциал. По-надолу са двата USB-порта – за зареждане и за връзка с мултимедията.
Върху продължението на централната конзола между двете седалки е лостът за управление на предавателната кутия. От него може да се премине и в ръчен режим на превключване, а пера под многофункционалния волан позволяват предавките да се изреждат и от там. Зад лоста на скоростите откриваме въртящ се селектор за режимите на шофиране – нормален, икономичен и спортен. Тук са и бутоните за електрическата паркинг спирачка, старт-стоп системата, настройките на режимите на електрическото кормилно управление, избор на бавните предавки – 4L.
От многофункционалния волан могат да се управляват аудиосистемата, телефонните обаждания, адаптивният круизконтрол, поддържането на дистанция и автоматизираното шофиране в градска среда… Огледалото за обратно виждане е електрохроматично с автоматична защита от заслепяване, а достъпът и запалването на пикапа стават без ключ. За комфорта и практичните решения в салона може да се говори още много, но нещата най-истински се усещат на пътя, а и извън него…
При тридневния тест на Poer Passenger Supreme около 400 км в абсолютно смесен режим – градско движение при натоварен трафик, извънградско движение по магистрала и двупосочен път, черни пътища и офроуд…
За пътния тест първо трябва да кажем, че видимостта за водача е отлична, а позицията му комфортна. Уредите за управление са леснодостъпни и доста интуитивни.
На асфалт пикапът стои стабилно и стъпва здраво, дори в завои и при по-висока скорост, независимо дали настилката е суха, мокра или заскрежена. Бензиновият двигател разполага с предостатъчно мощност и ускорява бързо от всякаква скорост, а смяната на предавките е неусетна.
Прави впечатление ефективността и на спирачната уредба, а големият набор от асистиращи функции и системи за безопасност прави живота на шофьора лесен. Може да се изброява много: PDC + CTA – система за контрол на дистанцията при паркиране назад, предупреждаваща за напречен трафик; ACC – адаптивен круиз контрол; ICA – интелигентен асистент за движение по магистрала; LDW – система за предупреждение при напускане на лентата на движение; LKA – активен асистент за поддържане на лентата на движение; LCK – асистент за поддържане на автомобила в центъра на лентата на движение; LCA – асистент за смяна на лентата, сигнализиращ за обекти в сляпата зона; FCW – система за предупреждение при опасност от челен сблъсък; AEB – система за автономно аварийно спиране с функция за разпознаване на пешеходци и велосипедисти; система за разпознаване на пътните знаци TSR; аларма за превишена скорост…
Всъщност единственото, което отличава пикапа от луксозен автомобил, при движение по пътя е по-твърдото задно окачване, което усеща неравностите. Но това е обяснимо заради листовите ресори. А когато търсиш достатъчно здравина, товароносимост и стабилност – две добри няма.
Впечатленията от Poer при движение по офроуд терен също са добри. Най-заклетите офроуд маниаци биха казали, че просветът на този пикап е доста скромен. При движение извън пътя обаче това не се усеща по никакъв начин. А интелигентното задвижване 4х4, блокажът на задния диференциал, демултипликаторът и асистентите за спускане и изкачване на наклон и не на последно място – мощният двигател и добре напасваната с него предавателна кутия вадят Poer от всяка ситуация – независимо дали пред него се изпречват оврази, коловози, чакъл, камъни, кал, сняг…
Множеството асистиращи системи пък превръщат шофирането в градска среда, независимо от интензивността на трафика, в истинско удоволствие. Водачът може да избере от бутоните вдясно на волана желана скорост на движение и дистанция от предното превозно средство и да остави системите да си вършат работата. Пикапът сам ускорява, забавя и спира напълно на светофар. Когато потокът потегли автомобилът тръгва сам или след чукване на педала на газта, ако престоят е бил по-дълъг. Особено полезна е автоматичната спирачка, която се задейства при всяко спиране и отменя необходимостта да се държи натиснат спирачния педал.
Важен детайл е, че пикапите Poer се предлагат с фабрична гаранция от 5 години или 150 000 км. А цените им са повече от конкурентни за европейския пазар на пикапи. Модификацията Passenger се предлага на цена от 73 990 лв. с ДДС за ниското ниво на оборудване – Premium и от 78 990 лв. с ДДС за най-високото ниво – Supreme. Работната версия Commercial е с начална цена 65 990лв. с ДДС.
За теста на Poer четете и в първия за 2024 г. брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на https://transport-press.bg.