Тестове на пътя и извън пътя с новото поколение на тежкия електрически камион SANY eTruck 435 8×4 организира в средата на октомври специално за журито на Международен Камион на годината (International Truck of The Year) германската компания Putzmeister. Китайската марка SANY гледа уверено към европейските пазари, а за бизнеса ѝ с електрически камиони в Европа отговаря известният производител на бетон-миксери, бетон-помпи и друго строително оборудване Putzmeister.
Тестовете на новото поколение на SANY eTruck 435 8×4 се проведоха по пътищата в околностите на Щутгарт, където е централата на Putzmeister. Офроуд качествата на четириосния камион с надстройка бетон-миксер пък можеха да се усетят на разнообразен тежък терен в чертите на строителния офроуд полигон на Engelhardt GmbH, край Кюнцелсау.
Кои са SANY Truck?
В момента китайският гигант SANY Group претендира да е един от най-големите производители на електрически камиони в света. Производственото му портфолио обаче отива далеч отвъд камионите. Марката отдавна е утвърдена в света като голям производител на широк набор строителни машини и оборудване – бетон-помпи, бетон-миксери, багери, кранове, пристанищни кранове и товарачи, пътно-строителни машини, машини за минната индустрия, сонди и разбира се, тежки и леки камиони.
Базираната в Шангша (Китай) компания има 16 индустриални бази по цял свят, 7 индустриални клъстера в Китай, 47 производствени съоръжения в различни държави и континенти, 5 центъра за разработки, 912 складови бази за резервни части и над 900 сервизни бази извън Китай, а над 89 на сто от служителите и работниците ѝ са зад граница. През 2024 г. служителите са били над 3500, а оборотът – 1,2 млрд. евро.
Производството на камиони върви под бранда SANY Truck и компанията е лидер в сегмента в Китай. Логично през последните години – от 2017-а насам, китайският гигант все по-сериозно обръща поглед към електрифициране на гамата си от превозни средства и го прави със сериозен размах. През 2019 г. в Чанкша е открит иновативен завод за камиони, като акцентът в производството е върху експорта. Годишният производствен капацитет е от 300 хиляди камиона.
През 2024 г. SANY Truck вече е лидер в Китай и в света при електрическите камиони. В гамата влизат влекачи, многоосни шасита с надстройка бетон-миксери, многоосни самосвали. В експлоатация вече са над 30 хиляди електрически влекача SANY. Само през миналата година SANY Truck е пуснала 11 800 от тях, като е увеличила продажбите си с 289% и е достигнала пазарен дял в Китай от 17,58%. При бетон-миксерите марката може да се похвали с 2324, а при самосвалите – с 2511 превозни средства на пътя, което също ѝ отрежда първа позиция в Китай.
Електрификацията на гамата напредва бързо през годините. През 2019-а е пуснат SANY eChassis 410S с 10-кубиков бетон-миксер, а съвместният проект с Putzmeister стартира година по-късно със SANY eChassis 410S с 9-кубиков бетон-миксер IONTRON от германския производител. През 2022 година на Bauma, съвместно с Putzmeister, е представен SANY eChassis 408P Gen1 с бетон-миксер IONTRON. Тогава е реализирана и първата продажба на този модел, чието серийно производство започва в края на същата година. От началото на 2023-та до март 2025 година в повече от 15 европейски държави – предимно в северната част на континента, в експлоатация са въведени 150 електрически камиона от този модел, които вече са изминали над 8 500 000 км и са извършили над 330 хиляди операции. Над 66 хиляди са циклите на зареждане на батериите. Отчетите сочат, че средният дневен пробег на един камион е около 129 км, а средното време за зареждането му през нощта в депото при мощност на зарядната станция от 40 кВт е около 7 часа.
Защо Putzmeister?
Така стигаме до връзката между Putzmeister и SANY и до това, какво се крие зад слогана SANY eTrucks supported by Putzmeister. Известната германска компания е създадена през 1958 година като KS Maschinenbau, а през 1961-ва е преименувана на Putzmeister, като тогава пуска на пазара бутална помпа P1 за автоматично подаване на строителен разтвор. Между 1966-а и 1971 година компанията се развива и започва производството на бетонпомпи с разпределителна стрела, предназначени за монтиране на камиони. През 2012 година Putzmeister става част от SANY Group и двамата лидери на световния пазар обединяват усилията си. През 2014 година Putzmeister вече има в портфолиото си пълен асортимент от оборудване за производство, транспорт, изпомпване и изливане на бетон. През 2022 година Putzmeister вече е лидер на пазара и иновациите с глобално производство, продажби, сервизи и 4000 служители.
Малко след това SANY и Putzmeister обединяват усилията си за още по-успешно присъствие на SANY eTruck на европейския пазар. През 2023 година китайският производител започва доставки на готови електрически камиони като шаси-кабини до базата на Putzmeister в Германия, където те се оборудват с надстройки – бетон-миксери, автокранове, самосвали или hooklift и поемат към европейските пазари.
Второто поколение на SANY eTruck
Основната рола в експанзията на европейския пазар сега e отредена на второто поколение електрически камиони на SANY Truck, част от което е тестваният в Щутгарт модел SANY eTruck 435 8×4.
Втората генерация на SANY eTruck стъпва на здравата и надеждна база на модела 408P от първото поколение, но идва с редица конструктивни и дизайнерски промени и подобрения, имащи за цел да повишат ефективността на електрическите камиони и да ги адаптират към европейските изисквания и специфики.

Кабината е изцяло нова, с по-лесен достъп, с нов външен и вътрешен дизайн, с равен под, по-просторна и вече с пневматично окачване. Висококачественият интериор идва с отопление на седалката и волана, вграден хладилник и цифрови дисплеи. За повече комфорт при движение е задният мост с пневматично окачване, което е опция. Дискова спирачна, система Knorr-Bremse с EBS. Второто поколение идва с възможност за по-бързо зареждане с мощност до 250 кВт, включително от два куплунга CCS Combo 2 едновременно. Новият SANY eTruck покрива изискванията на GSR2 и идва с най-високите стандарти за безопасност.
При модела се предлагат и по-добра сервизна поддръжка, по-лесна диагностика и функции за актуализиране на софтуера по въздух – OTA. Налице са всички системи за сигурност ESC, ISA, PCW, REV, TMPS, DDAW, MOIS, DWS, BSIS, AEBS (като опция), круиз контрол, 360-градусова камера, сензори за паркиране. Кулата зад кабината, където при първото поколение са поместени батериите, вече липсва, а тяговите акумулатори са интегрирани в шасито. Портфолиото за Европа включва или ще включва в близко бъдеще различни варианти и конфигурации: 8×4 eMixer (SY e435), 6×2 eChassis (SY e365), 4×2 tractor (SY e263), като стремежът на производителя е да разширява гамата от приложения.
От второто тримесечие на тази година е факт SANY eChassis e435 8×4 с надстройка PM mixer P9G I. През третото тримесечие започна предлагането на SANY eChassis e435 8×4, който дава възможност за монтиране на различни надстройки и разширяване на сферата на приложения. През 2026 година е планирано на пазара да излязат и триосни шаси-кабини, които да се оборудват като автокранове и самосвали със задно или трипътно разтоварване.
Новият SANY e435
Самото означение на модела, както и на останалите модели от европейското портфолио на производителя, казва основното. При SANY e435 „e“ означава електрически, 4 е броят на мостовете, а 35 означава, че батерията е с капацитет 350 кВтч.
Централно разположеният електродвигател е с мощност 270 кВт и пикова мощност 405 кВт. Консумацията му, според производителя, е само 1,1–1,3 кВтч/км. Съчетан е с 4-степенна автоматична предавателна кутия за оптимална адаптивност към всякакви офроуд условия. Кутията е със силоотводен вал gPTO, а като опция се предлага с ISO интерфейс. Допълнително на разположение е силоотводен вал mPTO с отделен електродвигател, разположен зад кабината, с мощност 45 кВт и пикова мощност 85 кВт. Силовата линия е с функция за рекуперация, управлявана от лост на мястото на ретардера, като могат да се избират 4 нива.
SANY e435 се справя с водни препятствия с постоянна дълбочина до 0,8 метра. Камионът е снабден с издръжливи алуминиеви капаци за джантите, гъвкави стъпала за качване в кабината, съчетаващи добър пътен просвет и комфорт. Пневматичното окачване е тип „листо“ – за по-плавен ход на пътя и извън него.
Пакетите с литиево-йонни батерии са монтирани от двете страни на шасито и под кабината. Идват от CATL и използват съвременната BMS и LFP технология. Архитектурата на силовата линия е 600 В DC. Използваемият капацитет на батериите е 95% или 332 кВтч. При бетон-миксерите при останал капацитет на батериите под 7% SOC остава възможно захранването само на PTO, за да се гарантира, че бетонът може да се разтовари от барабана. Бързото зареждане с 250 кВт през един куплунг от 20% до 100% отнема около 1 ч 10 мин.
За техническите данни на SANY e435 LHD може да се каже още, че моделът е с габарити: дължина – 9440 мм, широчина – 2550 мм и височина – 3420 мм. Колесните бази са 1850 мм, 3050 мм и 1350 мм. Собственото тегло е 11 800 кг, от които на двата предни моста се падат 7700 кг, на двата задни – 4400 кг. Технически допустимата максимална маса на превозното средство е 38 000 кг, като предната група мостове технически може да бъде натоварена с до 16 000 кг, а задната – с до 23 000 килограма.
Синхронният тягов електродвигател с постоянни магнити е с максимална мощност 270 кВт при 1800 об/мин и максимален въртящ момент 1256 Нм. Пиковата мощност е 405 кВт при 3000 об/мин, а пиковият въртящ момент – 2386 Нм. Окачването отпред и отзад е на листови ресори, а като опция задното може да бъде пневматично. Размерът на гумите е 315/80 R22,5.
С доста по-различни параметри е двуосният електрически влекач SANY e263, който се очаква да дойде в Европа през следващите години. Собственото му тегло е 10 900 кг, от които 6400 кг на предния мост и 4500 кг – на задния. Допустимата максимална маса на превозното средство е 20 тона за влекача и 42 тона в композиция с полуремарке. SANY e263 ще се задвижва от електрически двигателен мост с интегрирани в него 2 електродвигателя. Архитектурата вече е 800-волтова, а максималната мощност е 420 кВт при 4500 об/мин и максимален въртящ момент 1000 Нм. Пиковите мощност и момент са съответно 730 кВт и 1760 Нм. Размерът на предните гуми е 385/55 R22,5, а на задните – 315/70 R22,5. Окачването отпред и отзад е пневматично. LFP батериите, както показва означението, са с капацитет 636 кВтч, а зареждането им през порт CCS Combo 2 ще става с мощност на тока до 400 кВт.
Тестовете
На полигона в Кюнцелсау и по регионалните пътища в околностите членовете на International of The Year Jury имаха възможността да седнат зад волана на два абсолютно еднакви SANY e435 8х4. И двата бяха с надстройка 9-кубиков бетон-миксер от Putzmeister, като за по-пълна симулация на реални условия на експлоатация барабаните бяха пълни с вода. Единият бе отреден за шофирането по асфалт, а другият – за офроуд.

Както можеше да се очаква, на асфалт, по тесните и криволичещи пътища около Кюнцелсау SANY e435 8х4 демонстрира всичко, което можеше да се очаква от един съвременен тежък електрически камион – отлична динамика, отривисто ускорение, независимо от наклона, и в същото време плавен ход и комфортна возия. Камионът е много стабилен в завои заради ниския център на тежестта, въпреки високата и пълна с вода надстройка. Разбира се, електрическият гигант е изключително тих, а във фоновия шум превес имат сигналите от многобройните сензори и датчици на системите за сигурност. По тесните улици на германските градчета и села се нрави маневреността, което не е учудващо заради двата предни управляеми моста. Кабината е просторна и комфортна, уредите за управление са разположени удобно и интуитивно, а видимостта навън е отлична и заради високата позиция на водача, като във всеки един момент в готовност да помогне е 360-градусовата камера.
На полигона Кюнцелсау SANY e435 8×4 демонстрира и отлични офроуд качества. Наклоните, колкото и да са стръмни; дълбоките оврази; хлъзгавите и кални участъци се преодоляват безпроблемно. Спускането по сериозен наклон също е лесно благодарение на силовата линия. Достатъчно е да се изберат механично управление на силовата линия и най-висока степен на рекуперация и тежката машина се спуска уверено с постоянна скорост и без намесата на водача.
В заключение можем да добавим, че със своите параметри SANY eTruck 435 8×4, който точно сега стана първият китайски камион, включен в листата за избор на International Truck of The Year, дава сериозна заявка за осезаемо присъствие на европейския пазар.
Четете и в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.





























