Над 300 км зад волана на изцяло електрическата версия на новия Renault Master E-Tech, в летните горещини, по двупосочни пътища на изток от Париж, изминаха в края на юли членовете на журито Международен ван на годината (IVOTY). Крайна цел на пътуването бе заводът на Renault в Батили. Там вече бе стартирало производството на новото поколение на Renault Master, а от поточните линии слизаха последните бройки от досегашния модел.
За членовете на журито IVOTY това не бе първа среща с изцяло новия Master, представен в край на 2023 г. и излязъл на пазара през 2024 г. Този път обаче фокусът при тестовите шофирания бе само и изцяло върху електрическата версия Master E-Tech. И върху завода на френския производител в Батили. Защото там се задаваше много важен момент. След продължилото от края на миналата година паралелно производство на досегашното поколение на Master и на изцяло новия голям ван на френската марка, в Батили отброяваха последни часове до изпълняването на всички поръчки за стария модел и слизането му от поточната линия. А това си е крайъгълен камък за всеки производител.
Тестовите шофирания във Франция започват от пистата в Мортфонтен, на 30 км източно от Париж. Както вече стана ясно това не е първата ни среща с новия Renault Master E-Tech. Вече знаем, че електрическият голям ван се задвижва от електродвигател с мощност 96 или 105 кВт, като и при двата въртящият момент е 300 Нм. В първия случай батерията е 40 кВтч и има пробег с едно зареждане от около 200 км по WLTP, а във втория – 87 кВтч, като пробегът е до 460 км по WLTP.
От Мортфонтен потегляме с по-мощната версия на новия Master E-Tech натоварена с около 400 кг и предстои да се уверим, че казаното до тук е вярно. Веднага усещаме, че в новия Renault Master E-Tech, освен с комфорт, ергономия, добра видимост навън, динамика и стабилно пътно поведение, разполагаме и с много иновативни функционалности. Крайната точка на пътуването през първия ден е на около 170 км леко североизточно от Париж, в родното място на шампанското – Шампан, недалеч от Реймс. Пътят е хубав, през повечето време – двулентов и двупосочен, с изкачвания и спускания. Времето е горещо и автоматичният климатик работи постоянно на 20 градуса. С умело боравене с режимите за управление на силовата линия (използваме предимно ECO), но винаги стремейки се да поддържаме максимално разрешената скорост на движение, която в повечето случаи е 80 км/ч, много бързо постигаме среден разход на енергия близък до заявения от производителя.
На следващата сутрин продължаваме от Шампан към целта – завода в Батили. Пътните условия са сходни, но част от маршрута е по магистрала. Изминаваме с електрическия ван още около 160 км преди да стигнем Батили. Накрая – общото впечатление е, че Renault Master E-Tech е наистина всичко това, което обеща производителят – иновативен аеро ван от ново поколение.
Стана дума, че от края на 2023 г. от поточните линии в Батили слизаха едновременно две поколение Master. Сега бе дошъл моментът третото поколение на Master, от което тук са произведени над 1 800 000 броя, да отстъпи мястото си на новия Renault Master. В Батили са горди, че от този завод са излизали всички поколения на Master – от раждането на модела през 1980 г. до сега.
Новият Renault Master обаче е първият автомобил, който се предлага с мулти-енергийна платформа. За това заводът е сериозно трансформиран за допълнително подобряване на ефективността на производството.
Повече – в септемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.