Новите Vito, eVito, Sprinter и eSprinter на Mercedes-Benz осигуряват повече комфорт, безопасност, функционалност и цифрова свързаност. Новото поколение лекотоварни автомобили на немския гигант се отличава с модерен дизайн, който е съчетан с по-високо стандартно оборудване. Средните и големи ванове на Mercedes-Benz идват с ефективно електрическо или конвенционално дизелово задвижване, което ги прави за всички типове клиенти.
Това, накратко, са изводите от първите пътни тестове на новите Vito, eVito, Sprinter и eSprinter, организирани от Mercedes-Benz Vans в началото на април в околностите на франкфуртското летище, където журналисти от цяла Европа имаха на разположение за тестдрайв множество варианти от обновената и богатата лекотоварна гама на производителя.
С новото поколение ванове Mercedes-Benz Vans иска да разшири още повече позицията си на водещ производител в сегмента, предлагайки гама от напълно електрически или конвенционално задвижвани превозни средства при компактните, средните и големите ванове. Въвеждането на модулната и мащабируема обща платформа Van Electric Architecture (VAN.EA) от 2026 г. пък бележи постепенен преход към стратегията фокусирана върху първокласни работни ванове. Новите лекотоварни Vito, eVito, Sprinter и eSprinter са ключов момент от това развитие.
Vito е универсалният работник при средните ванове с допустима максимална маса от 2,8 до 3,2 т. От 2018 г. електрическият eVito пък се утвърди като вариант за локален транспорт без емисии на CO2. Новите Vito и eVito издигат свързаността и комфорта на ново ниво. Двата модела за пръв път са оборудвани с мултимедийната система MBUX. Благодарение на MBUX, eVito става част от екосистемата за електромобилност на Mercedes-Benz. Стандартното оборудване вече е много по-богато, а логиката на подбора му е съобразена още по-прецизно с изискванията на клиентите. Има новости и при задвижването, а бензинов двигател с мека хибридна технология ще бъде добавен към гамата от автомобили с конвенционално задвижване през тази година.
Легендата Sprinter, дала името си на цял сегмент лекотоварни автомобили, пък е флагманът в портфолиото на Mercedes-Benz Vans с дял от продажбите при лекотоварните автомобили на марката от около 50 на сто. Със своята гъвкавост, големият ван позволява и много варианти на трансформации. Около 75 на сто от всички произведени досега Sprinter-и са доработвани от бодибилдери. Mercedes-Benz VanPartner е основата за персонализирани решения при нужда от трансформиране на всички модели от лекотоварната гама на Mercedes-Benz. Тези тествани преустройства преобразуване се правят от сертифицирани партньори на Mercedes-Benz VanPartner и се представят на крайните клиенти в Mercedes-Benz Conversion World. Дигиталната платформа позволява директно сравняване на решенията за преобразуване и контакт с бодибилдерите. Особено търсените индустриални решения се предлагат и директно от завода на Mercedes-Benz. Порталът за надграждане действа като интерфейс за обмен на информация и данни между Mercedes-Benz и около 5800 регистрирани бодибилдери по целия свят (без САЩ).
Новият Sprinter
Голямата новост във Франкфурт бяха новите Mercedes-Benz Sprinter и Mercedes-Benz еSprinter, като тестът за тях се превърна и в европейска премиера.
Когато говорим за конвенционалната дизелова версия веднага трябва да кажем, че големият универсален ван на Mercedes-Benz е станал още по-интелигентен, по-интерактивен и по-безопасен. Дигиталното изживяване се осигурява от познатата мултимедийна система MBUX с 10,25-инчов сензорен дисплей като стандарт. За повече безопасност се грижат новите и надградени асистиращи системи. Лекотоварният автомобил идва със значително по-високо стандартно оборудване и опростена логика на предлагане и на поръчките. Новият Sprinter същевременно предлага висока степен на гъвкавост. Той е с допустимо общо тегло до 5,5 т. Sprinter се предлага като фургон, бордови автомобил, шаси-кабина и като пътническо комби изпълнение с 8+1 места – Tourer. Дължините са 3 с избор на предно задвижване, задно задвижване или задвижване на всички колела. Предлага се и като Tractor Head – само предната част, напълно оборудвана с предно предаване, подготвена за надстрояване като кемпер.
В интериора на Sprinter освен големия екран на MBUX на централната конзола откриваме и инструментален дигитален приборен панел. И двата екрана могат да се управляват интуитивно чрез сензорните контролни панели на новия мултифункционален волан. Високотехнологичният волан има капацитивни сензори като на смартфон. Това му позволява да открие дали ръцете го държат. Друга практична функция за комфорт е опционалното съхранение за смартфони, включително и за безжично зареждане.
Новият Sprinter разполага с допълнителни и частично доразвити системи за безопасност и помощ. Повечето от тях вече са стандартно оборудване. Активният спирачен асистент вече включва функцията за напречен трафик и може да предупреждава за вертикално пресичащи превозни средства при скорост до 60 км/ч, като инициира аварийно спиране, ако е необходимо. Асистентът вече може да осигури и подпомагане със спирачките при завиване със скорост до 40 км/ч, ако има риск от сблъсък с друго превозно средство. Нова функция е, че аварийно спиране може да се инициира и в случай на челно приближаващо превозно средство.
Стандартното оборудване на новия Sprinter включва още: Активен асистент за поддържане на лентата за движение; Асистент за мъртва зона; Система за предупреждение за умора у водача ATTENTION ASSIST; Интелигентен асистент за скорост, включително безплатни актуализации на картографски данни до седем години след първата регистрация на автомобила; Система за спешни повиквания Mercedes Benz; Адаптивен и круиз контрол; Камера за обратно виждане с дисплей на мястото на огледалото за обратно виждане. При версиите с допустима максимална маса над 3,5 т стандартно оборудване са новият Moving-off Information Assist и Sideguard Assist. Информационният асистент за потегляне помага се избегнат сблъсъци с други участници в движението пред автомобила. Системата разпознава обекти в зона от 3,70 м пред и 50 сантиметра до автомобила. Функцията е активна до скорост от 10 км/ч. Активният спирачен асистент пък осигурява помощ при по-високи скорости. Новият Sideguard Assist предупреждава водача при наличие на обекти в сляпата зона от страната на пътника. Благодарение на новата предна камера пък Active Lane Keeping Assist предпазва от неволно напускане на лентата, чрез коригираща самонамеса от кормилното управление.
При новия Sprinter мултимедийната система MBUX е надградена с нови функции и дигитални екстри. Повишена е изчислителната мощност, подобрена е навигацията в менюто, а гласовият асистент е станал още по-интелигентен. Актуализациите на софтуера идват по въздуха (OTA).
Друга особено практична функция на MBUX е показването на свободното пространство отзад. Системата използва камерата за обратно виждане, за да покаже щрихована зона на централния дисплей, в която задните врати могат да се отварят. Разстоянието е програмируемо и може да се регулира според размера на товара.
Под капака на новия Sprinter е доказаният 2,0-литров дизелов двигател (OM 654), който се предлага се в четири нива на мощност – 114 к.с., 150 к.с., 170 к.с., 190 к.с., – в зависимост от модела и варианта на задвижване. Задвижването на четирите колела се предлага във всички модели с двигател от 190 к.с. Автоматична трансмисия 9G TRONIC или шестстепенна механична предавателна кутия са вариантите за избор.
Mercedes-Benz Vans обнови цялостно стандартното оборудване за Sprinter. Линията на оборудване BASE вече включва, наред с други неща, мониторинг на налягането в гумите, сензор за дъжд и асистент за предни светлини, 71-литров резервоар, отделение за съхранение над предното стъкло и отделение за съхранение под пилотската кабина. Line PRO включва също например асистент за потегляне по наклон, волан, който се регулира по височина и наклон, полуавтоматичен климатик TEMPMATIC, петволтов USB порт, 93-литров резервоар и ECO start-stop функция. От линията SELECT нататък, клиентите могат да очакват, кожен волан, удобна седалка с лумбална опора за водача, подлакътници на предните седалки, комфортен контролен панел над главата и LED високоефективни фарове, асистент за адаптивни дълги светлини.
Новият еSprinter
Новият Mercedes-Benz eSprinter идва с повече полезен товар, повече гъвкавост, по-дълъг пробег с едно зареждане. Второто поколение на електрическия ван се базира на нова модулна концепция със задвижване на задните колела. Състои се от три модула (преден, централен и заден), които позволяват платформата да бъде лесно адаптирана към широка гама от варианти на превозни средства. Новият eSprinter позволява по-високи полезни товари при брутно тегло на превозното средство до 4,25 т и по-широка гама от варианти. Клиентите могат да избират между два варианта и две дължини на каросерията, три капацитета на батерията (56 кВтч, 81 кВтч и 113 кВтч) и пикова мощност на двигателя от 100 кВт или 150 кВт. Пробегът с едно зареждане е до 478 км. Термопомпата, монтирана в eSprinter, оползотворява и отпадната топлина от батерията и електрическия мотор, което осигурява икономична климатизация на интериора.
За първи път новият eSprinter има като опция теглич за ремарке и капацитет на теглене до 2 тона. Обемът на товарното пространство е до 14 куб. м.
В допълнение към широката гама от системи за безопасност и в помощ на водача, най-новата мултимедийна система MBUX, както и при Sprinter е стандарт. Това дава на търговските клиенти в сегмента на големите ванове достъп до модерна цифрова свързаност, включително широк набор от цифрови екстри, като интелигентна навигация (навигация с Electric Intelligence) с активно управление на пробега. Оборудван с батерия от 56 кВтч eSprinter има обхват до 233 км. Батерията с използваем капацитет от 81 кВтч позволява пробег до 329 километра, а батерията от 113 кВтч – до 478 километра. Зареждането с постоянен ток е при мощност до 11 кВт и в зависимост от капацитета на батерията трае 5 часа и 30 минути, 8 часа или 11 часа. Бързото зареждане с постоянен ток е с мощност до 115 кВт и продължителност съответно – 28 минути, 32 минути или 42 минути.
Със своята модулност eSprinter, подобно на своя аналог с ДВГ, демонстрира високо ниво на практическа пригодност дори като основно превозно средство. Това го прави привлекателен за множество нови приложения. След PanelVan се очаква и пускането на шаси-кабина до края на тази година. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) при модела и може да бъде снабдена с опционална интелигентна навигация с активно управление на пробега и интелигентна стратегия за зареждане. Широка гама от системи за безопасност и помощ на водача също е стандарта – активен спирачен асистент, активен асистент за поддържане на лентата, асистент за мъртва зона, интелигентен асистент за скорост, круиз контрол, информационен асистент при потегляне и асистент за странична защита.
Предният модул при eSprinter включва всички високоволтови компоненти и може да се комбинира с всички варианти на автомобила – независимо от междуосието, височината и капацитета на батерията. Вградената в шасито високоволтова батерия се намира в централния модул. Благодарение на това новият eSprinter предлагат същия щедър товарен обем като сравним ван с конвенционално задвижване. Батерийните клетки са от литиево-железен фосфат и не съдържат кобалт и никел. Новият мощен електромотор, задвижва новата електрическа задна ос и е разположен в задния модул. Синхронният двигател с постоянен магнит (PSM), който тежи около 130 кг, се характеризира с особено висока ефективност. Предлага се с пикова мощност от 100 кВт или 150 кВт и осигурява до 400 Нм въртящ момент. Рекуперацията на енергия по време на движение осигурява оптимизирано и ефективно шофиране.
Обширното стандартно оборудване на панелния ван eSprinter e анлогично с това на дизеловата версия. eSprinter също може да се адаптира към индивидуалните нужди с трите линии оборудване BASE, PRO и SELECT.
Новите Vito и еVito
Новият Vito се предлага като товарен PanelVan, комбиниран вариант с два реда седалки и товарно отделение – Mixto и в пътническо комби изпълнение Tourer. Моделът е наличен в три дължини, с две междуосия и две задвижващи системи и има три нива на оборудване. Новият еVito идва с две дължини на каросерията – като панелен ван или като Tourer за превоз на пътници.
При тестовете във Франкфурт личи, че акцент при новите eVito и Vito е изцяло новата визия. Допълнителни елементи във външния дизайн осигуряват оптимално за сегмента оптично излъчване. Дизайнът на предницата се характеризира с впечатляваща радиаторна решетка и мощно издадена броня, а Vito и eVito вече са по-модерни и динамични. Новият интериорен дизайн се характеризира с висока степен на дигитализация. Кокпитът при новите ванове Mercedes-Benz е с изцяло преработено арматурно табло със сензорен екран, нови стилни вентилационни отвори и ново поколение от волани с капацитивно разпознаване за ръцете. Vito и eVito са оборудвани с интуитивен 10,25-инчов централен дисплей и нов инструментален панел с 5,5-инчов цветен дисплей.
Новата централна конзола е с място за безжично зареждане на смартфони като опция. Новите функции за удобство, някои от които са опция, включват безключово стартиране, отопляем волан, електрическа ръчна спирачка за вариантите с автоматична предавателна кутия, затъмнено задно осветление за шофиране през нощта… За първи път електрическата задна врата – клапа, EASY-PACK се предлага при Vito Tourer и Vito Mixto и eVito Tourer.
Новите средни ванове на Mercedes-Benz са оборудвани стандартно с актуалното поколение на информационно-развлекателната система MBUX (Mercedes-Benz User Experience), която се прилага за пръв път при Vito и eVito.
Системите за безопасност и асистиране в новите средни ванове са с добавени и надградени функции. Стандартното оборудване в зависимост от модела и нивото включва ATTENTION ASSIST, асистент за предни светлини, сензор за дъжд, DISTRONIC, активен спирачен асистент с функция за напречен трафик, асистент за мъртва зона, активен асистент за поддържане на лентата, интелигентен асистент за скорост и паркиране, …
Адаптивните MULTIBEAM LED фарове с Highbeam Assist PLUS са налични за пръв път при модела. Допълнителни системи за подпомагане на шофирането са комбинирани в нов пакет за подпомагане на шофирането, който съдържа Active Distance Assist DISTRONIC с автоматично регулиране на скоростта, съобразно ограниченията по маршрута, Active Steering Assist и Active Speed Limit Assist. За удобно и бързо паркиране е новият паркинг пакет с 360-градусова камера.
В допълнение към новия мултифункционален волан, MBUX и KEYLESS Start, Vito при ниво BASE вече се предлага полуавтоматичен климатик TEMPMATIC с ново табло за контрол, асистент за фарове, включително сензор за дъжд и заключваща се жабка. При линия на оборудване PRO клиентите получават и комфортни предни седалки с 4-посочна лумбална опора и регулируема дълбочина на възглавницата на седалката, както и 70-литров резервоар. Топ оборудването на Vito – SELECT включва 17-инчови алуминиеви джанти, адаптивни MULTIBEAM LED фарове, автоматична предавателна кутия, включително електрическа ръчна спирачка, хромиран пакет за интериора, интеграция на смартфон и хромирана радиаторна решетка.
Новите средни товарни ванове със звезда на предната решетка запазват познатата висока товароносимост. С допустима максимална маса до 3,2 тона и полезен товар от почти 1400 кг, панелният ван Vito е гигантът в своя клас. Електрическият панелен ван eVito предлага максимален товарен обем от 6,6 куб. м и максимален полезен товар до около 1000 кг.
Vito се предлага с дизеловия двигател OM 654 – четирицилиндров, редови, сработен обем 1950 куб. см. Изборът е между 5 нива на максимална мощност, в зависимост и от нивото на оборудване – 102 к.с., 136 к.с., 163 к.с., 190 к.с., и 237 к.с. Съответно максималният въртящ момент е 280 Нм, 330 Нм, 380 Нм, 440 Нм, 500 Нм. Очакваният мек хибрид, който ще се предлага само при Mixto и Tourer пък ще разчита на бензиновият двигател М 254, също двулитров, с максимална мощност 231 к.с. и максимален въртящ момент 370 Нм. В зависимост от версията и нивото на оборудване Vito идва с деветстепенната автоматична предавателна кутия 9G-Tronic или шестстепенната механична TSG 380. Задвижващи са задните колела, а като опция се предлага и 4х4.
При електрическия eVito задвижващи са предните колела. Версията PanelVan идва с батерия от 60 кВтч, а при Tourer се предлага и 90 кВтч. Според производителя пробегът с едно зареждане с малката батерия при карговерсията е 255-319 км, а при Tourer – 232-256 км. Tourer с голямата батерия има автономност от 346-381 км. При електродвигателя изборът на мощност е между 85 и 150 кВт. eVito е снабден с бордово зарядно устройство – 11 кВт. При тази мощност зареждането с променлив ток (AC) на батерията от 0 до 100% отнема до 6,5 ч за малката батерия и до 10 ч за голямата. Стандартно зареждането с променлив ток (DC) е с мощност до 50 кВт. Опционално се предлага възможност за зареждане с до 80 кВт DC за малката батерия и с до 100 кВт DC за голямата батерия. Времето за зареждане е до 35-40 мин.
50 на сто от електрически ванове от Mercedes Benz до 2030 г.
Клиентите на Mercedes Benz Vans вече имат изцяло електрическа алтернатива при всеки модел ван, като само през миналата година продажбите на електрически ванове на марката са се увеличили с 51 на сто. От 2026 г., с въвеждането на модулната и мащабируема автомобилна архитектура VAN.EA, всички новоразработени средни и големи ванове ще бъдат изключително електрически. Делът на eVans в цялото моделно портфолио се очаква да бъде повече от 50 на сто до 2030 г. За да улесни клиентите при прехода към електрическа мобилност от миналата година Mercedes-Benz стартира собствена мрежа за зареждане. Тя ще включва повече от 10 000 точки за бързо зареждане в Северна Америка, Европа, Китай и други основни пазари, които да се използват както за леки, така и за лекотоварни превозни средства. Първият парк за зареждане в Германия отвори врати в Манхайм през ноември 2023 г. До края на 2024 г. компанията ще разшири глобалната си мрежа за бързо зареждане до над 2000 точки за зареждане, от които над 200 – в Европа. Собствените паркове за зареждане на компанията ще допълнят мрежата за зареждане на Mercedes me Charge, която в момента обединява повече от 1,6 милиона точки за зареждане от над 1300 доставчици по целия свят. Около 680 000 от тези точки за зареждане са в Европа.
Повече и за впечатленията от теста – в майския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.