Изцяло новият лекотоварен Ford Transit Courier и пътническият Ford Tourneo Courier идват пораснали и с нов атрактивен SUV дизайн. Двата компактни вана от гамата на Ford са още по-високотехнологични, по-сигурни и свързани и предлагат много практични решения. Първоначално Transit Courier и Tourneo Courier ще се предлагат с бензинов или дизелов двигател, а много скоро и с изцяло електрическо задвижване.
В средата на януари Ford Pro представи новите Transit Courier и Tourneo Courier с тестови шофирания за журналисти от цяла Европа в околностите на Средиземноморския курорт Ситгес, на трийсетина километра южно от Барселона. На разположение за тестовете бяха три варианта на лекотоварния Ford Transit Courier и две версии на пътническия Ford Tourneo Courier, а тестовете бяха съпътствани от подробно представяне двата нови компактни вана в гамата на производителя.
Повече Courier
Новият Ford Transit Courier идва с амбицията да бъде високопроизводителен компактен ван с много повече възможности и свързаност от преди. Изцяло новият дизайн на модела осигурява 25 на сто повече товарен обем, допълнителен полезен товар и желан екстериор, вдъхновен от SUV, със силни, отличителни и вдъхващи респект линии. Ново поколение на компактния ван е оборудвано с усъвършенствани системи за подпомагане на водача, за които вече бе отличено с платинена награда от Euro NCAP. Моделът поддържа всички услуги за свързаност на Ford Pro.
Обновената, атрактивна и по ръбата форма на новия Courier, освен че му придава смел външен, осигурява и повишен товарен капацитет по всички показатели. А късите надвеси и дизайнът, вдъхновени от SUV, говорят за здравина и възможности.
Дължината на товарното пространство е увеличена със 181 мм до 1802 мм в сравнение с предното поколение. Новото задно окачване с амортисьори под ъгъл увеличава ширината на товарното пространство между калниците до 1220 мм и компактният ван вече може да побере два европалета. Товарният обем е 2,9 куб. м, което с 25% повече от преди. Новата товарна преграда зад кабината е с отвор под пасажерската седалка, който позволява транспортиране на предмети с дължина над 2600 мм.
Изборът също е между вариант със стандартна товароносимост между 531 до 534 кг или такъв с усилени двойни задни пружини и брутен полезен товар до 854 кг.
Всички товарни ванове са оборудвани с отварящи се на 180 градуса асиметрични задни врати и 6 точки за закрепване на товара на пода. Предлагат се LED осветление на товарното пространство, гумени или дървени подови покрития и релси за багаж за по-ефективно използване на товарното пространство.
Моделната линия
Новият Transit Courier се предлага с една дължина и колесна база като Cargo Van или товарен ван с удължена кабина – Double Cab in Van, като вторият вариант ще е наличен само с ДВГ. Ванът с двойна кабина разполага с триместен втори ред седалки с разделяне 60/40, който може да се сгъва и да пада. При повдигнати задни седалки се освобождава място за един европалет в товарното пространство. В тази версия като стандарт остъклени странични плъзгащи врати и остъклени задни товарни врати, а пълното странично остъкляване е по избор.
Нивата на оборудване при Transit Courier са Base, Trend, Limited и Active, а при Tourneo – Trend, Titanium и Active. Първоначалното започна производството на версии с дизелов и бензинов двигател за изцяло новия Transit Courier и само бензинови версии при изцяло новия пътнически Tourneo Courier.
Всички варианти на Courier, оборудвани с ДВГ са с предно задвижване. 1,5-литровият дизелов двигател EcoBlue е с мощност 100 к.с. и максимален въртящ момент от 250 Нм.
Бензиновият еднолитров EcoBoost e наличен с мощност от 100 к.с. или 125 к.с. и с въртящ момент съответно 170 и 200 Нм. Предавателната кутия е 6-степенна механична, а при най-мощния силов агрегат е налична и 7-степенна автоматична трансмисия. Електрическият E-Tourneo е с двигател с мощност от 100 кВт (136 к.с.).Луксозната пътническата версия Tourneo Courier пък ще съчетава функционалностите на товарния модел с отличителен дизайн, вдъхновен от SUV, и ще предлага простор с място за до петима пътници и за техните вещи. Версията Active при Tourneo Courier се предлага и в много ефектен двуцветен вариант с контрастно боядисан покрив, което още повече подчертава SUV-характера на модела.Новият Ford Transit Courier идва с цял куп от новости: нова електрическа архитектура с модем интегриран във екосистемата на Ford Pro; нов инструментален панел за системата SYNC 4 с осеминчов дисплей за ДВГ версията и 12-инчов за електрическата версия; нови седалки с по-висока позиция; ново торсионно задно окачване, осигуряващо повече ширина между арките на задните колела; пълен набор от системи за сигурност и в помощ на водача. Безжичната съвместимост с Android Auto и Apple CarPlay е стандарт, както и вграденият модем за постоянна свързаност с екосистемата Ford Pro.
Интелигентните системи за подпомагане на шофирането, включително адаптивният круиз контрол с поддържане на лентата за движение, асистентът за предотвратяване на сблъсъци, интелигентният асистент за намаляване на скоростта и асистентът за паркиране – правят шофирането и работата по-лесни, по-интелигентни и по-безопасни.
Производството на изцяло новия Transit Courier с бензинови и дизелови задвижвания вече върви в завода на Ford Otosan в Крайова. Вече беше обявено, че цените на модела за България започват от 33 500 лв. без ДДС за версията с бензинов Ecoboost двигател от 100 к.с.
Електрическият E-Transit Courier, разкрит през 2023 година, и E-Tourneo Courier ще влязат в производство по-късно през тази година. Изцяло новото електрическо задвижване осигурява повече ефективност и пробег с едно зареждане. Интегрираните услуги за зареждане и софтуер на Ford Pro също помагат на клиентите да управляват зареждането. Характеристиките на електрическите версии са: 100 кВт (136 к.с.) електродвигател; 11 кВт AC вградено зарядно устройство, с което зареждането от 10 до 100 % на батерията става за 5,7; 100 кВт DC бързо зареждане, с което от 10 до 80 % на батерията се постигат за под 35 мин; добавяне на 87 км пробег само за 10 минути със 100 кВт DC зарядно устройство; максимална скорост на магистрала 145 км/ч.
Автомобилите в теста
Първият от петте тестови автомобила е Transit Courier Limited в цвят Solar Silver. Карго ванът бе оборудван с еднолитровия бензинов двигател EcoBoost с максимална мощност 125 к.с. Предавателната кутия е 6-степенна механична. Допустимата максимална маса е 1910 кг при полезен товар 534 кг. Това е второто най-високо ниво на оборудване при модела, което е доста богато – с над дузина асистиращи системи. В редицата следва Transit Courier, също от ниво Limited в цвят Fantastic Red. Тук вече имаме 1,5-литров, четирицилиндров дизелов двигател с мощност 100 к.с. и отново 6-степенна механична предавателна кутия. Оборудването е идентично с това на първия ван, единствено товароносимостта е с 3 кг по-ниска. И двата автомобила са с 16-инчови алуминиеви колела.
Следва Transit Courier от най-високото ниво Active в цвят Cactus Grey. Под предния капак отново откриваме еднолитров бензинов двигател EcoBoost с максимална мощност 125 к.с. сериозната отлика тук вече е седемстепенната автоматизирана предавателна кутия с двудисков съединител. Други съществени разлики в оборудването от предните два автомобила няма. Единствено товароносимостта е 539 кг при допустима максимална маса от 1940 кг, а алуминиевите джанти са 17 инча.
Атрактивният Tourneo Courier бе представен в теста с две версии. Първата е от ниво на оборудване Titanium в цвят Desert Island Blue. Двигателят е 1.0 EcoBoost, бензинов, с мощност 125 к.с., а предавателната кутия е 6-степенна механична. Багажният обем е от 1188 до 2162 л в зависимост от положението на втория ред седалки. Допустимата максимална маса е 2000 кг. Оборудването е сходно с това на карговерсиите, което значи – богато. Вторият Tourneo Courier е от най-високото ниво на оборудване Active, като е в ефектния цвят Bursting Green с контрастиращ в бяло покрив. Еднолитровият бензинов двигател EcoBoost с мощност 125 к.с. тук е съчетан със седемстепенната автоматизирана предавателна кутия с двудисков съединител.
Багажното пространство е със същия обем, а допустимата максимална маса е 2025 кг. Климатикът е с електронно управление, а списъкът с асистиращи системи е по-дълъг, като включва и засичане на пешеходци и велосипедисти. Колелата са алуминиеви 17-инчови. Допълнително в приключенската серия Active екстериорният дизайн е допълнен с атрактивни вежди на калниците, предна и задна защитна плоча под каросерията и др.
Впечатленията
На разположение за шофиране край Ситгес бяха два маршрута – единият с дължина – 34,2 км, а другият – 14,9 км. И двата включваха разнообразни пътища и променящ се релеф на терена, през който преминаваха – от живописното Средиземноморско крайбрежие и градските улици на Ситгес през междуградски двулентови пътища, магистрали, изкачвани и спускания, остри завои… На практика новите компактни ванове на Ford бяха поставени в почти естествената си среда, а карговерсиите им носеха и сериозен полезен товар.
Пълните впечатления от теста – във февруарския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.