Електрическият компактен ван KIA PV5 идва с амбицията да предефинира света на лекотоварните автомобили. Още на пръв поглед новият модел се характеризира с гъвкав дизайн, интелигентна свързаност и обещаваща ефективност. А след първите пътни тестове на KIA PV5 може да се каже, че на европейския пазар на електрически ванове се появи нов и много сериозен играч.
В средата на септември, в слънчева Марбеля, KIA организира първите пътни тестове на изцяло новия си електрически компактен ван. В продължение на седмица, групи журналисти от цяла Европа, сред които и представител на списание КАМИОНИ, имаха възможност в продължение на ден да изпробват на пътя KIA PV5 и да усетят възможностите му.
Отличителните белези на PV5
Най-важното при KIA PV5 е че моделът е от новата вълна ванове, които са проектирани като изцяло електрически превозни средства от самото си създаване. При този модел друг вариант на задвижване не се предлага. KIA PV5 e позициониран стратегически между сегментите C и D – или между компактните и средноразмерните ванове. Модулната архитектура на електрическия ван позволява различни типове каросерии – товарни, пътнически до специализирани трансформации.
KIA PV5 се отличава с практични размери, като обем на товара до 4,4 куб. м, най-добрата в класа товарна височина от 419 мм и височина на страничната стъпенка от 399 мм. Лекотоварният автомобилът осигурява до 416 км пробег с едно зареждане на батерията, което го прави подходящ както за градски доставки на къси разстояния, така и за по-дълги превози.

Шасито на PV5 е проектирано съобразно реалните условия на употреба, за да се гарантира балансирано поведение на пътя при различни натоварвания. Радиусът на завой от 5,5 м пък осигурява маневреност в тесни градски пространства. KIA PLEOS Fleet – новата система за управление на автопарка и функциите Push Data API и Android Automotive ОС превръщат PV5 в решение, подходящо за изцяло свързан автопарк.
Нов играч на пазара
С PV5 корейският производител навлиза на пазара на електрически ванове. Моделът не само впечатлява с външния си вид, но идва и с обещаващо достъпна цена. Електрическите ванове се срещат все по-често по улиците, а много компании се фокусират върху устойчивостта и зеления си имидж. Общият годишен обем в този сегмент в Европа е около 700 000 превозни средства. С новия си продукт KIA очаква да си осигури около 4% процента от този обем, а до 2030 г. корейската марка се стреми да достигне 17% пазарен дял.
Зад тези амбициозни числа стои PV5, първият електрически лекотоварен автомобил на KIA. Компанията е уверена, че той отговорs перфектно на очакванията на клиентите със запомнящия се иновативен дизайн, изключителната гъвкавост, дългият пробег с едно зареждане, бързото презареждане и, разбира се, атрактивната цена.
Гъвкава платформа
За PV5 корейската марка разработи отделна изключително гъвкава електрическа платформа – E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service). Тази електрическа платформа, подобна на скейтборд, позволява широк спектър от конфигурации, типове каросерии и приложения, включително трансформации в товарни и пътнически превозни средства, шаси-кабини, превозни средства, достъпни за инвалидни колички, кемпери и ванове с екипажни кабини. За разлика от много електрически ванове, които са базирани върху платформи на модели с ДВГ, PV5 е проектиран като електрически ван от нулата, което гарантира, че може да се адаптира към променящите се нужди на частни клиенти, бизнес клиенти и автопаркове.
Структурно PV5 е изграден върху двоен пръстеновиден екзоскелет, подсилен с високоякостни стоманени армировки. Многорамковата предна структура, поддържана от здрава подрама, може да абсорбира енергията от удар и да разсейва силите далеч от отделението за пътници. Батерията е защитена от пътния просвет от 180 мм и от множество защитни слоеве, за да издържа на удари от всички посоки.
Инженерите са поставили акцент върху комфорта и маневреността при PV5, за да осигурят на водача изживяване зад волана, наподобяващо това в лек автомобил. При тестовете в Марбеля първото, което прави впечатление е, че това е постигнато. Ванът, който е с дължина само 4,70 м, се справя безпроблемно и по най-тесните улици на морския курорт. В допълнение към комфортното окачване и доста директното и отзивчиво кормилно управление в кабината се усеща и отличната обезшуменост при движение по всякаква настилка. Разработчиците на KIA са обърнали сериозно внимание на намаляването на нивата на шум чрез целенасочени мерки за изолация и дори акустично предно стъкло.
Задвижването
Разположеният отпред електродвигател с максимална мощност 120 кВт/163 к.с. и максимален въртящ момент 250 Нм задвижва предните колела и предлага достатъчен резерв на мощност в почти всякакви пътни ситуации. Въпреки, че тестовият автомобил беше натоварен с 400 кг, той се справяше безпроблемно дори с продължителните изкачвания по хълмовете над Марбеля. Максималната скорост на PV5 е заводски ограничена на 135 км/ч.
Клиентите на марката първоначално ще имат избор между два варианта на батерии с капацитет 51,5 кВтч и 71,2 кВтч. Пробегът по WLTP с тях е съответно 291 км и 416 км, което, според KIA би трябвало да отговаря на повечето потребителски профили. За тези, които намират това за излишно и твърде скъпо от следващата година при базовата версия на PV5 ще се предлага още по-малка батерия с 43,3 кВтч.
Зареждането
От KIA подчертават, че PV5 предлага и най-добрата в сегмента ефективност при зареждане. Променливотоковото зареждане може да е с мощност 11 кВт или 22 кВт, а с бързо зарядно устройство с мощност 150 кВт зареждането на батерията от 10% до 80% отнема под 30 минути. PV5 е настроен като Plug & Charge ready, което означава, че просто трябва да се включи към зарядната станция – удостоверяването е автоматично и зареждането започва. Полезна за ефективността на вана е термопомпата, която се предлага като опция.
KIA предлага вариант за гъвкаво обществено зареждане. В момента шофиращите KIA имат достъп до почти 1 000 000 обществени зарядни станции в цяла Европа. Това покритие на целия континент се поддържа от партньорства с водещи оператори на зарядни станции, сред които и IONITY, чиито станции са с висока мощност.
Освен това, KIA разработва решения за зареждане в депа за бизнес автопаркове. Те позволяват по-ниски разходи чрез нощно зареждане, намаляват зависимостта от обществената инфраструктура и могат да се интегрират с интелигентни енергийни системи, за да се намалят разходите за енергия и да се постигне устойчивост.
Модерен и привлекателен интериор
Шофьорската кабина в KIA PV5 е модерна с изчистен ии дори минималистичен дизайн, който не създава усещане за ван. Материалите са качествени и приятни на допир, напасването и сглобката са с изключително високо качество. В интериора се откриват множество отделения за съхранение, както и поставка за телефон с индукционно зареждане.

На централната конзола доминира 12,9-инчов сензорен екран. Зад волана, на мястото на приборния панел, откриваме по-малък 7,5-инчов дисплей. И двата екрана предоставят прегледна и ясна информация за превозното средство и системите му и дават възможност за персонализиране, като работата с тях е доста интуитивна. Същото важи и за гласовото управление, подкрепено от асистент с изкуствен интелект, което прави всичко много по-лесно.
Товарното пространство
При лекотоварните автомобили, не по-малко важни от всичко останало са размерите и капацитетът на товарното пространство. За търговските и търговските клиенти обаче размерите и размерите за опаковане са почти по-важни. PV5 Cargo предлага товарно пространство с дължина 2,26 м, достатъчно, за да побере два европалета.

Височината на товарене отзад е само 42 сантиметра и се приема за рекорд в сегмента. Товарният обем е 4,4 куб. м, а при версията с висок покрив, която ще се появи през 2026 г. той дори ще достигне 5 куб. м. товароносимостта на PV5 Cargo е до 690 кг, при това с най-голямата батерия. При избор на по-малката батерия, допълнителни 100 кг полезен товар водят до намаление на пробега с едно зареждане само с около 1,5%.
Версии и цени
В допълнение към Cargo варианта, който се очаква да формира около 80 на сто от продажбите на PV5, KIA пуска и пътнически PV5 – първоначално като петместен, последван по-късно и от шест- и седемместен ван. Версията със страничен достъп за инвалидни колички също ще бъде налична през 2026 г. Технически пътническите изпълнения нямат разлики от PV5 Cargo. Това важи и за цялото оборудване, функционалността и електронните асистиращи системи. Новоразработената платформа позволява интегрирането на всички най-модерни функции. Те включват асистент за шофиране по магистрала, активен асистент за поддържане на лентата за движение, наблюдение на сляпата зона, предупреждение за сблъсък, разпознаване на пешеходци, 360-градусова камера.

PV5 се предлага с най-добрата в класа си гаранция от 7 години или 150 000 км пробег. Батерията идва с отделна осемгодишна гаранция, в пълно съответствие с предстоящите европейски разпоредби. Предлага се и разширено покритие до 260 000 км.
Що се отнася до цените на PV5, производителят обещава те да бъдат значително по-ниски от тези на преките конкуренти в сегмента, сред които се посочват VW ID.Buzz, Citroën ё-Berlingo и Renault Kangoo Е-Tech. Цената на PV5 Cargo започва от 39 190 евро, а версията с най-голямата батерия, която тествахме в Марбеля ще струва от 43 805 евро.
На пътя
В Марбеля домакините от KIA бяха подготвили четири тестови маршрута с различна дължина и топография. Всеки от маршрутите имаше за цел да демонстрира пътното поведение на PV5 при различен характер на пътя и релеф на терена.
Най-дългият маршрут от 67,6 км се изминаваше за 1 час и 5 минути. Маршрутът съчетаваше магистрала, планински изкачвания и междуградски пътища и трябваше да покаже ефективността на PV5 при умерени скорости. Тук си пролича, че сериозният пробег с едно зареждане на батерията е напълно възможен. За целият маршрут се изразходват не повече от 20% от заряда на батерията. За ефективността допринасят и различните избираеми режими на силовата линия и на степента на рекуперация на енергия. При спусканията можеше да се усети ползата от регенеративното спиране.

Вторият маршрут за PV5 Cargo бе с дължина 15,8 км при време за изминаване 30 мин. Това беше къс и динамичен маршрут, съчетаващ градски трафик и стръмни изкачвания до Мирадор де Лос Монтерос. Тук можеше да се усети високият въртящ момент на електродвигателя, който е на разположение незабавно след подаване на газ. Също така по този маршрут впечатлиха безшумната работа при всякакви скорости, както и рекуперацията на енергия при спускания, която може да достигне до над 15 на сто от изразходваната енергия.
Третият маршрут бе с дължина 16,8 км и се изминаваше за 27 мин. Преминаваше предимно през градска среда и отчасти – по магистрала. Естествено тук акцентът беше върху ефективността при спиране и плавното, но бързо потегляне и ускорение. В градския трафик можеше да се изпробва и режимът с най-висока степен на рекуперация, който осигурява комфортно управление с един педал. За маневреността на PV5 вече стана дума и е излишно да казваме, че по този маршрут тя бе на ниво.
Четвъртият маршрут бе запазен за пътническата версия PV5 Passenger. Той бе с дължина 26,8 км и се изминаваше за 30 мин, като отново включваше планинско изкачване и спускане с регенериране на енергия. Точно при спусканията и градските участъци можеше да се усетят тишината, комфортът, плавността на движението… Приветливият интериор за пътниците пък се съчетава с отлична видимост към пейзажа навън.
Трябва да се подчертае, че при всякакви пътни условия, терени и скорости, благодарение на широката си колея и ниско разположената батерия, PV5 стои стабилно и балансирано на пътя. Въпреки че високият му силует го прави чувствителен към страничен вятър, настройките на шасито и окачването осигуряват спокойствие и безопасност и при високи скорости на магистралата. Опционалните всесезонни гуми допълнително подобряват използваемостта на модела през цялата година.
Технически характеристики
KIA PV 5 Cargo – двуместен товарен ван
Дължина – 4,69 м
Ширина – 1,90 м (2,26 м с огледалата)
Височина – 1,90 м
Междуосие – 3 м
Обем на товарното пространство – 4,4 куб. м
Електродвигател – мощност – 120 кВт/163 к.с., въртящ момент – 250 Нм
Ускорение от 0 до 100 км/ч – 10,7 сек
Максимална скорост – 135 км/ч
Разход на енергия – 19,1 кВт/100 км
Капацитет на батерията – 71,2 кВт
Пробег с едно зареждане – 416 км (по WLTP)
Мощност на зареждане – 160 кВт (DC), 11 кВт (AC)
Време за зареждане – DC – 10-80% за 29 мин, AC – 0-100% за 6:30 ч
Четете и в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.com.






























