Новият малък ван Ford Courier впечатли света на лекотоварните автомобили още с появата си в края на миналата и началото на тази година. Впечатлени от качествата и представянето му на пътя сме и ние – след 1286 км и 14 дни с пътническото му изпълнение Tourneo Courier. И смело можем да кажем, че този автомобил далеч надхвърля рамките на сегмента на малките ванове, към който принадлежи. Не само, защото както гласи рекламният му слоган – той е „по-голям, за по-големи планове“.
За продължителния тест на новия Ford Courier списание КАМИОНИ разполагаше с, предоставен от официалния вносител на марката у нас Moto-Pfohe, Ford Tourneo Courier с 5+1 седящи места – пътническата версия на новото поколение на най-малкия ван в гамата на Ford. Това не беше първата ни среща с новия Tourneo Courier. Знаехме какво да очакваме – съвременен, гъвкав и многофункционален автомобил, еднакво подходящ за бизнес и семейни пътувания, компактен и в същото време просторен и носещ нрава, белезите и излъчването на SUV. Видяното при теста, обаче надмина очакванията ни.
Мястото в гамата
Tourneo Courier е изцяло пътническо изпълнение в гамата на Transit Courier. Когато е оборудван с ДВГ той се предлага с предно предаване и с бензиновия еднолитров EcoBoost, с мощност от 100 или 125 к.с. и с въртящ момент съответно 170 и 200 Нм. Предавателната кутия е 6-степенна механична, а при най-мощния силов агрегат е налична и 7-степенна автоматизирана трансмисия. Излизащият по-късно електрически E-Tourneo Courier е с двигател с мощност от 100 кВт (136 к.с.). Tourneo Courier съчетава функционалностите на товарния Transit Courier с отличителен дизайн, вдъхновен от SUV, което се подчертава от високия силует, високата предница, широката вертикална предна решетка, масивната предна броня, отсечената задница… Нивата на оборудване са Trend, Titanium и Active.
Новият Ford Transit Courier дойде с цял куп от новости: нова електрическа архитектура; нов инструментален панел за системата SYNC 4 с 8-инчов сензорен дисплей на приборния панел за ДВГ версията; нови седалки с по-висока позиция; ново торсионно задно окачване, осигуряващо повече ширина между арките на задните колела; пълен набор от системи за сигурност и в помощ на водача. Безжичната съвместимост с Android Auto и Apple CarPlay е стандарт, както и вграденият модем за постоянна свързаност с екосистемата Ford Pro.
Интелигентните системи за подпомагане на шофирането, включително адаптивният круиз контрол с поддържане на лентата за движение, асистентът за предотвратяване на сблъсъци, интелигентният асистент за намаляване на скоростта и асистентът за паркиране – правят шофирането и работата по-лесни, по-интелигентни и по-безопасни.
Не е случайно, че Ford Transit Courier е единственият лекотоварен автомобил, който е получил най-високата възможна – платинена, оценка от Euro NCAP през 2023 г. В тестовете на Euro NCAP Transit Courier е постигнал най-високия резултат за безопасност на лекотоварни автомобили – феноменалните 93%!
Тестовият автомобил
За двуседмичния тест разполагаме с Tourneo Courier от средното ниво на оборудване Titanium в атрактивния цвят Cactus Grey. Двигателят е 1.0 EcoBoost, бензинов, с по-високата мощност от 125 к.с., а предавателната кутия е седемстепенната автоматизирана, с двудисков съединител. Резервоарът за гориво е с обем 45 л. Допустимата максимална маса е 2000 кг, при максимален товар до 627 кг без водача и капацитет на теглене до тегли до 1000 кг, при ремарке със спирачки.
Дължината на автомобила е 4337 мм, ширината с огледала 2076 мм, а височината при 17-инчови колела – 1836 мм. Междуосието е 2692 мм. Дължина на товарното пространство пода е 1002 мм, а при сгънати и обърнати задни седалки – 1429 мм. Височината на товарното пространство в средата е 1216 мм, а товарната височина – 577 мм. Багажният обем е от 1300 л до 2400 л в зависимост от положението на втория ред седалки, който се дели 2/3 и се сгъва или демонтира само с няколко кликвания.
В интериора разполагаме с високи и удобни седалки. Дълъг е списъкът с асистиращи системи, като той включва круиз контрол с активно разпознаване на пътните знаци. Мултимедийната система Ford SYNC 4 от голям сензорен дисплей на централната конзола с лесна безжична репликация на смартфон, като радиото, аудиосистемата, климатроникът и редица други функции се управляват и гласово.
На пътя
Изминатите за около 2 седмици при теста 1286 км включваха градско шофиране в София, пътуване от столицата до Равда по магистрала Тракия, обичайните кратки крайморски пътувания и обратно от морския бряг до София. В повечето случаи с 4 души на борда и със сериозно количество багаж.
Още със сядането зад кормилото се усеща колко надграден е новият Courier в сравнение с предишното поколение на модела. Удобна и висока позиция на водача с перфектна видимост навън, много въздух, светлина и щедро вътрешно пространство във всички посоки, обезшумен интериор, удобни и интуитивни уреди за управление… Не случайно като товароносимост и размери новият Courier се припокрива с долните версии на позиционирания в по-горния сегмент на компактните ванове Ford Connect.
Не може да не отбележим, че големият набор от асистиращи системи прави живота на водача по-лесен. В тесните пространства в града неоценима е помощта на 360 градусовите паркинг сензори и на камерата за заден ход. На магистрала много полезно е разпознаването на пътните знаци за скорост и забрани за изпреварване, което освен, че предпазва от радарите на полицията, може и автоматично адаптира круиз контрола към максимално разрешената скорост за движение в конкретния пътен участък. Прецизна е работата на круиз контрола, а активният асистент за поддържане на лентата за движение работи много деликатно, но ефективно и придърпва кормилото в нужната посока.
За силовата линия могат да се кажат само добри неща. Макар и само еднолитров двигателят изненадващо предлага достатъчно мощност и се нрави с еластичността си при нужда от изпреварване. Не случайно бензиновият силов агрегат на Ford бе многократно избиран за двигател на годината. Прецизна е работата и на скоростната кутия, която сменя предавките неусетно и без забавяне, а за по-тежки терени лостът й има и положение L. А като цяло автомобилът е много стабилен и стои здраво на пътя дори и при високи скорости. И ако водачът кара предвидливо и спазва ограниченията на скоростта, заявеният от производителя разход на гориво от 7,2 л/100 км става реалност.
В заключение можем само да отбележим, че новият Ford Courier наистина е създаден за по-големи планове и е чудесно гъвкаво решение, както за бизнеса, така и за семейството.
Четете и в септемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.