Volkswagen Transporter/ Bulli е легенда и 75-годишнината от раждането му инициира множество събития в родината му и в Европа. За българските автожурналисти екипът на Volkswagen Лекотоварни автомобили организира тест драйв, по време на който да карат и се запознаят отблизо с най-новите попълнения – Transporter и Caravelle от поколение 7.
Вещо подбраният маршрут отведе колоната до село Гела – „Родното място на Орфей“, както ни информира табела на влизане в Гела, така че участниците можаха да видят „нрава“ на товарните Transporter (неостъклен ван или панелен ван) и на пътническите Caravelle по пътища с различна топография и от различна категория.
Както при всички „подрастващи“ и новодошлите са акселерати: в сравнение с Т6.1 дължината на версията с къса база е увеличена със 146 мм, а тази на товарния отсек е пораснала с 60 мм. Седмото поколение е и по-широко – с прибавянето на 128 мм ширината (без огледалата) е вече 2032 мм. Това се усеща особено силно в пътническите версии Caravelle – ширината на трите седалки е напълно достатъчна да се разположат удобно и едри пасажери. Възможните междуосия са две: 3100 и 3500 мм.
На нашия пазар основният интерес е насочен към версиите с дизелов двигател – двулитров, 4-цилиндров, предлаган с три варианта по мощност: 110, 150 и 170 к.с. Нашето впечатление е, че 150-те к.с. осигуряват достатъчно динамика, но част от участниците се изказаха в полза на най-мощния вариант.
За трансмисията има избор между механична шестстепенна предавателна кутия с ръчно управление и осемстепенна автоматична с хидропреобразувател на въртящия момент. Двигателни са предните колела, алтернативата е 4Motion. Съществуват и варианти (е-Transporter и е-Caravelle) с електрозадвижване от батерии (BEV) с капацитет 64 кВтч и също 3 варианта на мощност: 100, 160 и 210 кВт. При тях двигателни са задните колела, като от 2026 година ще се предлагат и със задвижване на всички колела. Споменаваният пробег е 357 км. Също от идната година ще се предлага и плъгин хибрид с бензинов двигател 2,5, системна мощност 171 кВт и пробег с батерията до 60 км. Моделът ще бъде с предно предаване.
Версията Caravelle с три реда седалки (последният може да се сваля) изглежда топ решение за совалки или многоместно такси. С новите размери Transporter 7 с дълга база побира вече 3 европалета, като при него товарното пространство е 9 куб. м. при високия таван. И двата модела могат да теглят ремаркета с тегло до 2,8 тона – с 300 кг. повече, отколкото при предшестващия модел. За BEV този показател за ремаркето е само 2 тона.
Съществува и версия с бордова каросерия и кабина с 2 реда седалки.
Възможните екстри са много. Например целият пакет за Caravelle, вкл. 19-цолови лети колела и ред полезни добавки като разчитане на пътни знаци и т.н., стига почти 104 хил. лв. с включен ДДС. Дори да сте готови да ги дадете веднага, може да се наложи да почакате – за някои версии до 8-9 месеца.