Електрическите превозни средства с горивен генератор за удължаване на пробега може да бъдат временно решение, докато се развива масовото производство на напълно електрически камион и се изгражда инфраструктурата за зареждане.
Съвместно разработеният Extended Range Electric Vehicle (EREV) ще бъде използван от подразделението Post & Parcel Germany от февруари 2025 г. за транспортиране на пратки между Берлин и Хамбург.
Scania и DHL Group заедно разработиха електрически камион с горивен генератор, което прави възможно преминаването към батерийно-електрическия транспорт, без да се чака изграждането на пълна зареждаща мрежа. Напълно електрическите превозни средства са крайното решение в устойчивата транспортна система, а преходът към електричество трябва да се ускори веднага.
Въпреки това, съществуват пречки като липсата на зареждащи станции, високите разходи за осигуряване на достатъчен капацитет за зареждане в депата по време на сезонни пикове, както и натоварването на електрическата мрежа и високите цени на тока, например по време на спокойни зимни дни. Тук на помощ идва разработеният от Scania и DHL Extended Range Electric Vehicle (EREV). Този камион помага за преодоляване на тези пречки, като същевременно позволява на DHL да използва 80–90% възобновяема енергия.
Горивен генератор замества една от батериите
Новият електрически камион ще бъде използван от подразделението Post & Parcel Germany през февруари за транспортиране на пратки между Берлин и Хамбург, за да се тества неговата производителност в ежедневните операции, преди да бъдат добавени още превозни средства към флота на DHL. Горивният генератор замества една от батериите в напълно електрически камион, която не е необходима за по-голямата част от маршрутите, като по този начин намалява обхвата, осигуряван от батериите, но предоставя резервна енергия за споменатите сценарии. Превозното средство има потенциален пробег от 650 до 800 километра (в зависимост от резултатите от тестовете) и може да бъде заредено на всяка обикновена бензиностанция, ако е необходимо. Това се сравнява с 550 километра пробег на най-модерните и иновативни 100% електрически камиони на Scania с еквивалентно максимално тегло.
„Прагматично решение за по-устойчива логистика“
Изпълнителният директор на DHL Group, Тобиас Майер каза: „Ще отнеме известно време, преди възобновяемата енергия, електрическата мрежа и зареждащата инфраструктура да станат достатъчно достъпни и стабилни, за да можем да разчитаме изцяло на батерийно-електрическите камиони, особено за мащабна система като германската мрежа за пратки на DHL. Вместо да чакаме този ден, DHL и Scania си сътрудничат в изграждането на прагматично решение за по-устойчива логистика и намаляване на CO2 емисиите с над 80%. Този камион е разумно и практично решение, което може да допринесе веднага за намаляване на емисиите на парникови газове в товарния транспорт за кратък период. Такива емисионни намаления трябва да бъдат пропорционално отразени в цените на пътните такси и схемата за емисии на флота на ЕС. Виждаме това сътрудничество като успешен иновационен проект на две компании, ангажирани с борбата срещу изменението на климата.“
EREV е разработен от Scania Pilot Partner, която изследва нови технологии и решения, в този случай заедно със стратегическия си партньор DHL. Електрическите превозни средства с удължен пробег предлагат обещаващо временно решение за значително намаляване на CO₂ емисиите, особено там, където инфраструктурата и други условия за напълно електрически транспорт липсват. Политиките на ЕС и националните правителства трябва да разпознават и стимулират тази концепция чрез адекватно признаване на реалната тежест на емисиите и пропорционално намаляване на пътните такси.
Може да бъде използван, докато се изгражда инфраструктурата
Кристиан Левин, изпълнителен директор на Scania: „Бъдещето е електрическо, но перфектното не трябва да е враг на доброто, докато стигнем дотам. Превозното средство, което разработихме заедно с DHL, е пример за временни решения, които могат да ускорят декарбонизацията на тежкия транспорт, преди транспортната система да стане 100% електрическа. Ефективният климатичен преход изисква от политиците да приемат такива решения, като същевременно увеличават инвестициите в публичната инфраструктура и другите необходими условия.“
EREV е камион с дължина 10,5 метра и максимално тегло от 40 тона, задвижван от 230 кВт електрически двигател (295 кВт пикова мощност). Енергията се доставя от 416 кВтч батерия и 120 кВт бензинов генератор. С помощта на вградения генератор – първоначално задвижван от бензин, а по-късно от дизелово гориво/HVO – пробегът на камиона се увеличава до 800 километра. EREV може да бъде оборудван със софтуер, който ограничава използването на горивния генератор, като по този начин позволява намаляване и ограничаване на CO2 емисиите до определено ниво. Максималната му скорост е 89 км/ч, с капацитет за товар от приблизително 1 000 пратки (обем на сменяем контейнер). Камионът може също да тегли ремарке с допълнителен контейнер. Превозното средство ще се използва за „основен транспорт“ между градовете Берлин и Хамбург.