Групата има рекордна доходност и е генерирала парични средства, надхвърлящи предварителната прогноза за финансовата 2024 г.:
Приходите на Групата са 56,2 млрд. евро, което е +7,4% и +9,0% при постоянни валутни курсове спрямо 2023 г. Това солидно представяне е движено от допълващите се автомобилни марки на Групата, като всички те отчитат ръст. Историческата оперативна печалба на Групата в абсолютна стойност е в размер на 4,3 млрд. евро (+146 млн. евро спрямо 2023 г. и 15% ръст, ако се изключат ефектите от Horse, което представлява 7,6% от приходите.
Нетната печалба е 2,8 млрд. евро (с изключение на -2,0 млрд. евро от ефектите от Nissan, свързани с капиталови загуби от продажба на акции на Nissan, приноса на Nissan и частичната обезценка на инвестицията в Nissan),или +21% спрямо 2023 г. Отчетената нетна печалба – дял на Групата, е 0,8 млрд. евро.
Свободният паричен поток е 2,9 млрд. евро, спрямо очакваните около 2,5 млрд. евро, благодарение на силните оперативни резултати. Рекордната нетна парична финансова позиция от автомобилната дейност, е почти удвоена: 7,1 млрд. евро към 31 декември 2024 г. (+3,4 млрд. евро спрямо 31 декември 2023 г.).
Солидни поръчки в Европа, около 2 месеца предварителни продажби
Дивидент от 2,20 евро (+19% спрямо миналата година) ще бъде предложен за одобрение на Годишното общо събрание на Групата на 30 април 2025 г., спрямо 1,85 евро на акция за финансовата 2023 г.
През 2025 г., отчитайки несигурността на пазара, особено поради влиянието на регулирането на емисиите на CO2 в Европа (CAFE), Renault Group цели да постигне:
Оперативен марж на Групата около 7%, включващ около 1 пункт от очакваното отрицателно въздействие на CAFE.
Свободен паричен поток ≥2 млрд. евро, включително 150 млн. евро дивидент от Mobilize Financial Services (MFS) (спрямо 600 млн. евро през 2024 г.) поради минималното ниво на собствен капитал на MFS, необходимо за спазване на коефициентите на платежоспособност на Европейската централна банка и агенциите за кредитен рейтинг. От следващата година дивидентите от MFS ще се повишат отново, за да се върнат на ниво в съответствие с историческата средна стойност (подлежи на одобрение от регулаторните органи и борда на MFS).
„Renault Group продължава да подобрява оперативните си резултати, да изпълнява стратегията си и да постига целите си. 2024 беше важна година с първите ползи от нашата безпрецедентна продуктова офанзива. Това представяне е резултат от задълбочена трансформация на компанията, водена от забележителна колективна работа. Превърнахме Renault Group в много по-гъвкава, ефективна и продуктивна компания.
И няма да спрем дотук! Благодарение на здравите основи, изградени през последните 4 години, и водени от гъвкаво и иновативно мислене, сега подготвяме следващата глава, като се стремим към рентабилен ръст и същевременно инвестираме в бъдещето. Искам да благодаря на нашите колеги за тези постижения: тяхната страст, отдаденост и екипен дух са ключовите движещи сили за нашия успех“, каза Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault Group
Допълващи се и растящи автомобилни марки:
Силно подновяване на гамата с 10 лансирания и 2 обновявания през 2024 г. и предстоящи 7 лансирания и 2 обновявания през 2025 г.
В Европа Renault Group е сред топ 3 на производителите на оригинално оборудване (OEM):
Марката Renault е на 3-то място по продажби на PC+LCV[5] и на 1-во място по продажби на LCV[6] в Европа, на 1-во място във Франция по продажби на PC, електромобили и LCV6.
Dacia е сред 10-те най-продавани марки в Европа и в топ 3 по продажби на частни клиенти. Sandero е най-продаваният автомобил през всички канали.
Продажбите на Alpine се увеличават с 5,9% до 4585 броя през 2024 г. преди продуктовата офанзива на марката.
Офанзивата за електрификация:
Renault Group продължава офанзивата си за електрификация, с микс от електрифицирани продажби от 33% в Европа (+4,1 пункта спрямо 2023 г.), с хибриден микс от 24% и EV микс от близо 9% в година на преход в EV гамата на Групата. EV офанзивата започва да се отразява през 4-тото тримесечие, с EV микс от 12%, почти 5 пункта повече в сравнение с останалата част от годината. Марката Renault отчита 49% електрифициран микс от продажби в Европа: Марката Renault е номер 2 в хибридите автомобили (HEV) в Европа с ръст на продажбите от 30% при 36% микс и 13% продажби на EV, достигайки над 16% през 4-тото тримесечие.
През 2024 г. Renault Group потвърждава, че е постигнала целите си по CAFE (пътнически автомобили и лекотоварни превозни средства) в Европа.
Силен фокус върху стойността:
Продажбите на частни клиенти в Европа представляват 63% от продажбите на Групата (+21 пункта спрямо средните стойности на пазара), с 4 модела в топ 10 на тази категория.
C-сегментът и нагоре възлиза на 41,3% за марката Renault в Европа (+ 15 пункта за 4 години).
Остатъчните стойности са по-високи спрямо 2023 г. (съответно +9,1 пункта и +9,5 пункта за Renault и Dacia за 4 години), надхвърлящи пазарния ръст през 2024 г.
Финансови резултати
Консолидираните финансови отчети на Renault Group и счетоводните отчети на Renault SA към 31 декември 2024 г. са одобрени от Борда на директорите на 19 февруари 2025 г. под председателството на Жан-Доминик Сенар.
Приходите на Групата достигат 56 232 млн. евро, ръст от 7,4% спрямо 2023 г. При постоянни валутни курсове[11] увеличението е с 9,0%.
Приходите от автомобилната дейност възлизат на 50 519 млн. евро, увеличение от 4,9% спрямо 2023 г. Това включва 1,4 пункта негативно въздействие на валутните курсове, свързано главно с аржентинското песо, с девалвацията на турската лира и в по-малка степен с бразилския реал. При постоянни валутни курсове11 увеличението е с 6,3%, главно поради следното:
Обем: +1,3 пункта, в съответствие с увеличението на регистрациите благодарение на нарастващото въздействие на новите модели и по-високото възстановяване на запасите в дилърската мрежа в сравнение с 2023 г., за да се подсигури текущата продуктова офанзива.
Към 31 декември 2024 г. общите запаси от нови превозни средства възлизат на 540 000 броя, от които 437 000 при независими дилъри и 103 000 в рамките на Групата.
Продуктов микс: +2,7 пункта, с постоянно подобрение през годината в съответствие с последните лансирания на Групата (Scenic, Rafale, Duster, Symbioz, Renault 5, Koleos, Espace…), които напълно компенсират отрицателния ефект от края на жизнения цикъл на Zoe, продължаващия успех на Sandero и прехода към новия Master.
Цена: +0,6 пункта, в съответствие с очакваното, отразяващо навлизането във фаза на стабилизация на цените. Renault Group има за цел да компенсира отрицателните валутни ефекти чрез ценови действия, като същевременно върне част от намаляването на разходите обратно на своите клиенти най-вече чрез съдържание. По този начин Групата допълнително подсигурява конкурентоспособността на своите превозни средства, като същевременно запазва маржовете.
Географски микс: +0,4 пункта.
Продажби към партньори: -0,9 пункта, поради намаляване на продажбите на нови превозни средства на партньори в период на преход преди лансирането на нови продукти, частично компенсирано от фактуриране на научно-изследователска и развойна дейност (НИРД) към партньори в съответствие с нарастването на общите проекти.
Други: +2,2 пункта, основно свързани със силните резултати по отношение на части и аксесоари.
Групата отчита рекордна оперативна печалба в абсолютна стойност от 4 263 млн. евро, със 146 млн. евро повече спрямо 2023 г. Тя представлява 7,6% от приходите.
Коригиран от въздействието на операциите на Horse, оперативният марж на Групата се увеличава с 15% в абсолютна стойност и с 0,5 пункта от 6,9% през 2023 г. до 7,4% през 2024 г.
Оперативният марж от автомобилната дейност възлиза на 5,9% от приходите от тази дейност или 2 996 млн. спрямо 3 051 млн. през 2023 г. Това развитие се обяснява главно със следното:
Положително въздействие от промени във валутните курсове в размер на +143 млн. евро, което се дължи най-вече на въздействието на девалвацията на турската лира върху производствените разходи.
Ефект от запазване на обемите от +4 млн. евро, като положителното въздействие на продажбите на Групата се компенсира от по-ниските продажби към партньори.
Ефектите от цена/микс/обогатяване и ефектите от разходите представляват заедно положително въздействие от 325 млн. евро. Ефектът от цена/микс/обогатяване е отрицателен с -467 млн. евро, а разходите са намалени със 792 млн. евро благодарение на силните резултати по отношение на покупки и в по-малка степен на положителните фактори, свързани със суровините.
Групата продължава да намалява разходите си и да прехвърля част от тези печалби на своите клиенти, за да повиши конкурентоспособността си чрез предлагане на атрактивни превозни средства по отношение на цена и съдържание, като същевременно компенсира регулаторните изисквания, особено за новите и обновените модели. Стратегията на Renault Group е да работи върху комбинацията от тези два ефекта за подобряване на маржовете.
Отрицателен ефект от НИРД от -115 млн. евро: увеличението на брутните разходи за НИРД и по-ниската степен на капитализация през 2024 г. в сравнение с 2023 г. (-7,4 пункта) са само частично компенсирани от фактурирането на НИРД към партньорите и по-ниската амортизация на капитализираните разходи за НИРД.
Отрицателното въздействие на разходите, свързани с продажби, общите и административните разходи (ПОА), което нараства със 177 млн. евро, главно поради увеличение на маркетинговите разходи, свързани с офанзивите на марките и дейностите в моторните спортове.
Позицията „Други“ е положителна на +157 млн. евро благодарение на силното представяне на дейностите, свързани със следпродажбено обслужване.
Преди деконсолидацията, дружеството Horse бе под счетоводното третиране на активите, държани за продажба съгласно МСФО 5 и следователно амортизацията на неговите активи бе спряна. Тъй като Horse беше деконсолидирано на 31 май 2024 г., фактурите, платени на Horse от Renault Group, включват отново разходите за амортизация, както и надценката на Horse. Кумулативният ефект от тези 2 елемента представлява отрицателно въздействие върху оперативната маржова разлика от -55 млн. евро за месец юни и -330 млн. евро през второто полугодие, или -385 млн. евро за цялата година.
Приносът на Mobilize Financial Services (Финансиране на продажбите) към оперативния марж на Групата достигна 1 295 млн. евро спрямо 1 101 млн. евро през 2023 г., главно благодарение на непрекъснатия силен ръст на дейността по финансиране на клиенти, както и на неповтарянето на -84 млн. евро отрицателно въздействие от оценката на суапове, наблюдавано през 2023 г.
Приносът на услугите за мобилност към оперативната печалба на Групата се увеличава със 7 млн. евро спрямо 2023 г. до -28 млн. евро през 2024 г.
Други оперативни приходи и разходи са отрицателни в размер на -1 687 млн. евро (спрямо -1 632 млн. евро през 2023 г.). Тази сума включва -1,5 млрд. евро капиталова загуба от продажбата на акции на Nissan, осъществена през март и септември 2024 г., +0,5 млрд. евро капиталова печалба от деконсолидацията на Horse, -0,3 млрд. евро обезценка на разработките на превозни средства и специфични производствени активи и -0,3 млрд. евро разходи за преструктуриране.
След отчитане на други оперативни приходи и разходи, оперативната печалба на Групата възлиза на 2 576 млн. евро спрямо 2 485 млн. евро през 2023 г. (+91 млн. евро спрямо 2023 г.).
Нетните финансови приходи и разходи възлизат на -517 млн. евро в сравнение с -527 млн. евро през 2023 г. Това развитие се обяснява с по-ниската цена на нетния дълг, частично компенсирана от отрицателното въздействие на хиперинфлацията в Аржентина.
Приносът на свързаните дружества възлиза на -521 млн. евро спрямо 880 млн. евро през 2023 г. Това включва +211 млн. евро, свързани с приноса на Nissan и -694 млн. евро корекция на инвестицията в Nissan след теста за обезценка, извършен на 31 декември 2024 г. след най-новите придобивания на Nissan.
Приносът на свързаните дружества също включва +64 млн. евро от приноса на Horse след деконсолидирането му.
Текущите и отсрочените данъци представляват разход от -647 млн. евро, в сравнение с -523 млн. евро през 2023 г. Това увеличение се дължи на подобряването на резултатите. Ефективната данъчна ставка е 18%, стабилна спрямо 2023 г.
Така нетната печалба възлиза на 891 млн. евро, а нетната печалба, дял на Групата, е 752 млн. евро (или 2,76 евро на акция). С изключение на капиталовата загуба от продажбата на акции на Nissan (-1,5 млрд. евро), приноса на Nissan (+0,2 млрд. евро) и частичната обезценка на инвестиции в Nissan (-0,7 млрд. евро), нетната печалба възлиза на 2,8 млрд. евро спрямо 2,3 млрд. през 2023 г.
Паричният поток от автомобилната дейност достигна 5 239 млн. евро през 2024 г. Той включва 600 млн. евро дивидент от Mobilize Financial Services. Материалните и нематериалните инвестиции преди продажбата на активи възлизат на 2 915 млн. евро (2 821 млн. евро след приспадане на разходите от продажби), а разходите за преструктуриране възлизат на 379 млн. евро.
Промяната в изискването за оборотен капитал е положителна в размер на 844 млн. евро поради силната дейност през 4-тото тримесечие на 2024 г.
Като се изключи въздействието от продажбата на активи, нетните капиталови разходи и НИРД на Групата възлизат на 4 066 млн. евро през 2024 г., което представлява 7,2% от приходите в сравнение със 7,3% от приходите през 2023 г. Те са 7,1%, включително продажбата на активи.
Свободният паричен поток възлиза на 2 883 млн. евро, включително 600 млн. евро дивидент от Mobilize Financial Services.
Нетната финансова позиция от автомобилната дейност е на рекордно ниво от 7 096 млн. евро на 31 декември 2024 г., в сравнение с 3 724 млн. евро на 31 декември 2023 г., подобрение с 3 372 млн. евро. Това увеличение се дължи на силния свободен паричен поток, положителното въздействие на операциите на Horse (1 058 млн. евро, от които 324 млн. евро от продажбата на 10% дял на Aramco), паричните средства, получени от продажбата на акции на Nissan (852 млн. евро) и дивиденти, получени от Nissan (142 млн. евро). То е частично компенсирано от дивиденти, изплатени на акционерите на стойност 631 млн. евро (от които 540 млн. евро дивидент, изплатен от Renault SA на нейните акционери), финансови инвестиции за 478 млн. евро, от които 260 млн. евро във Flexis SAS, и -454 млн. евро от други ефекти, свързани главно с повторно придобити акции и влиянието на МСФО 16.
Ликвидният резерв от автомобилна дейност в края на декември 2024 г. е на високо ниво от 18,5 млрд. евро спрямо 17,8 млрд. евро на 31 декември 2023 г.