Фокусът върху мерките за ефективност и върху алтернативните горива ще намали с още 11% емисиите на CO2 от автомобилния транспорт до 2050 г. в сравнение с други сценарии. Планът очертава бъдещото търсене на транспорт – 10% повече за стоки и 75% повече за пътници. Инвестициите от публичния и частния сектор, необходими за изпълнение на плана, са с до 19% по-ниски.
IRU оцени ефективността и цената на три сценария за транспорт с автомобили за работа, който да бъде въглеродно неутрален до 2050 г. в Европа. Паралелният фокус върху мерките за ефективност и върху алтернативните горива е по-ефикасен и по-евтин.
IRU, световната организация за автомобилен транспорт, разкри голям нов изследователски проект за оценка на най-продуктивния, най-малко вреден и най-рентабилен начин за сектора на комерсиалния автомобилен транспорт – камиони, автобуси и услуги – за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г.
Изследването, част от Green Compact на IRU, показва, че фокусирането върху енергийната ефективност и алтернативните горива ще намали с 11% емисиите на CO2 до 2050 г. в сравнение със сценариите, фокусирани върху електрификацията и водорода.
Планът също така позволява да се планира бъдещото търсене на автомобилен транспорт (10% повече транспорт на стоки и 75% повече мобилност на пътници), за да се подкрепи икономическият растеж и социалното приобщаване. Транспортните услуги ще може да бъдат доставяни на общо 19% по-ниска цена за публичния и частния сектор, в сравнение с други сценарии.
Генералният секретар на IRU Умберто де Прето каза: „Това новаторско изследване, първото комплексно разглеждане на транспортните услуги за камиони, автобуси и междуградски автобуси на цял континент, хвърля нова светлина върху възможностите на индустрията да стане въглеродно неутрална до 2050 г.
„Автомобилните транспортни оператори знаят как да управляват ефективни и устойчиви операции – техният бизнес зависи от това. Това ново изследване демонстрира силата на съчетаването на енергийна ефективност и по-устойчивия подход към алтернативните горива.“
„Този „дуплекс“ план гарантира индустрия с нулеви емисии, която ще струва по-малко на правителствата и на бизнеса, и позволява по-голям бъдещ растеж на транспорта в подкрепа на икономическия и социален просперитет“, добави той.
Като част от Зеления договор IRU е поела ангажимент да направи пътната карта за цялата индустрия за намаляване на емисиите на CO2 за постигане на националните и глобални цели. Изследването оценява три възможни сценария в 38 европейски държави.
Възоснова на постигането на настоящите цели на ЕС (55% по-малко CO2 до 2030 г.; 100% до 2050 г.), сценариитеса фокусирани върху електрификацията, водорода и ефективността. Премахването на един килограм CO2 еквивалент в този „дуплекс“ план ще струва 1,06 евро, в сравнение с 1,28 евро при по-сериозен фокус върху електрификацията и 1,41 евро при план, воден от водорода.
Енергийната ефективност заема челно място в дневния ред на COP28, по-специално с Глобалния ангажимент за възобновяеми енергийни източници и енергийна ефективност, подписан от над 120 държави, който включва цел до 2030 г. за удвояване на енергийната ефективност. Изследванията на IRU повтарят тази насока, като признават решаващото значение на ускоряването на мерките за енергийна ефективност за декарбонизиране на комерсиалния автомобилен транспорт.
Умберто де Прето заключва: „Държавите имат много различни модели на транспорт, енергия и развитие. Няма едно единствено решение за декарбонизиране на транспорта.
„С гъвкавата си рамка Зеленият договор на IRU е основан на доказателства подход, който насърчава сектора на комерсиялния автомобилен транспорт – както и правителства, доставчици и потребители – да работят заедно, за да тестват, споделят и увеличават мащаба на решенията и да изпълнят нашия ангажимент за мрежа с нулеви емисии. Това изследване ни дава най-добрата пътна карта за тази цел.“