Първи тестови шофирания за международната преса в реални условия на новия изцяло електрически влекач за дълги разстояния Mercedes-Benz eActros 600 организира в началото на юли Daimler Truck. Събитието „eActros 600 Driving Experience” се проведе във Вьорт ам Рейн, докато два почти серийни прототипа на eActros 600 продължаваха своя тур през повече от 20 европейски държави, използвайки за зареждане само обществени зарядни станции.
На разположение за еднодневните тестове във Вьорт също бяха два прототипа, почти готови за влизане в серийно производство. Влекачите теглеха напълно натоварен полуремаркета, като общото тегло на всяка от композициите беше 40 т. Началната точка на тестовите шофирания беше клиентския център в завода на Mercedes-Benz Trucks в града, а маршрутът дълъг около 72 км бе типичен за превозите на дълги разстояния. Тестовото трасе включваше градско движение, магистрали, двупосочни пътища с изкачвания и спускани, остри завои кръгови кръстовища. Теренът за движение бе подбран така, че да могат да бъдат доловени основните предимства на първия тежък електрически камион, който идва с амбицията да бъде най-екологичното решение в превозите на дълги разстояния.
eActros 600
Основните белези на eActros 600 включват новата, футуристично изглеждаща и подчертано аеродинамична кабина ProCabin, мощното и плавно ускорение, осигурено от двата, интегрирани в задния мост, електродвигателя с обща пикова мощност 600 кВт, плавната и комфортна возия и ефективната петстепенна рекуперация за удължаване на пробега с едно зареждане.
На разположение на водача са интелигентната система за управление на силовата линия Predictive Powertrain Control, системите за сигурност от последно поколение Active Brake Assist 6 и Active Sideguard Assist 2, които осигуряват по-голям комфорт и почти пълна безопасност при шофиране.
По време на събитието във Вьорт бе представена и цялостната екосистема около eActros 600, включваща инфраструктура и услуги за зареждане и планиране на операциите, която е фокусирана върху рентабилността и устойчивостта.
Макар тестът да бе кратък, може да се каже, че eActros 600 покрива напълно казаното предварително за него от производителя. Новият електрически флагман има футуристичен външен дизайн, плъзга се безшумно по пътя, осигурява локално въглеродно-неутрален транспорт… А с огледа на това, че при тестовете край Вьорт средният разход на електроенергия на 40-тонна композиция беше около 100 кВтч/100 км може да се заключи, че пробег от 500 км с без зареждане е напълно възможен. С други думи eActros 600 има всички шансове да революционизира автомобилния товарен транспорт на дълги разстояния.
Всичко започва с външният вид на eActros 600, който събираше погледите по време на тестовете. Футуристичният изглед на ProCabin е създаден от Mercedes-Benz Trucks за постигане на ефективна аеродинамика и намаляване на консумацията на енергия. След потегляне идва време да се усети останалото. Електрическият камион отлепя от място бързо, но плавно, без поклащане веднага щом педалът на спирачката бъде освободен. В кабината и около камиона не се чува нищо освен шум от компресора, търкалянето на гумите и вятъра.
На пътя
Приятните впечатления се засилват при излизане на пътя. Независимо дали при движение по магистрала или по главни и второстепенни пътища с различна топография, или през индустриални зони или в градска среда, се усеща единствено плавното плъзгане по асфалта, като смяната на предавките от четиристепенната скоростна кутия, също интегрирана в задния мост, който е двигателен, не се усеща изобщо.
Електрическите двигатели предоставят максималния въртящ момент още с развъртането си и в целия оборотен диапазон след това. Мощното и безпроблемно ускорение на eActros 600 е очевидно във всяка пътна ситуация. Електрическият двигателен мост работи с напрежение от 800 В, а двата електродвигателя генерират непрекъсната мощност от 400 кВт, а при рязко и пълно натискане на педала на газта – пикова мощност от 600 кВт.
През цялото време на шофирането системата Powertrain Control (PPC), която е адаптирана с електрическото задвижване взема предвид топографията, пътното обстановка и пътните знаци и избира възможно най-ефективния стил на шофиране. Информация за маршрута от навигационната система помага за предвиждане на събития по маршрута напред. Така се избягват ненужни спирания, ускорения и превключване на предавките, а батерията се използва най-ефективно. На разположение са три режима на шофиране, от избора на които зависи пробегът без зареждане. Range ограничава мощността на двигателите до 70 %, а скоростта до 82 км/ч, но осигурява най-дълъг пробег. Economy ограничава мощността до 85 % и скоростта до 85 км/ч и осигурява най-добро съотношение между ефективност и бързина. При режим Power мощността се използва на 100 % процента, а максималната скорост на движение е 90 км/ч. Този режим е за тежки терени, тежки товари и спешни доставки.
При използване на PPC лесно могат да се направят много индивидуални настройки. Например толерансът на максималната скорост може да бъде от 2 до 10 км/ч, а на долната – от -1 до -10 км/ч. Може да се избере с колко трябва да се намали автоматично скоростта при наближаване на завой.
При избиране на някоя от петте степени на рекуперация, което става с лост, подобен на този на ретардера при дизеловите камиони, всяко отпускане на педала на газта рекуперира енергия в батериите. Когато изборът е добре съобразен с терена на движение средният разход на енергия започва да намалява осезаемо в реално време.
При eActros 600 мултимедийният кокпит Interactive 2 предоставя пълна и постоянна информация за заряда на батериите, оставащия пробег и текущата и средна консумация на енергия.
Батериите
eActros 600 е оборудван с три LFP батерии, всяка с капацитет 207 кВтч. Общият капацитет на батериите е 621 кВтч, като реално използваеми от него са 95%. Батериите са базирани на клетъчна технология с литиево-железен фосфат и имат експлоатационен живот от над 1,2 млн. км. След този пробег се очаква капацитетът им да е поне 80 на сто от първоначалния. Над 1,2 млн. км е и експлоатационния живот и на електрическият камион, което е съизмеримо с този на дизелов влекач от немската марка.
В допълнение към зареждането от CCS конектор с до 400 кВт, eActros е подготвен и за мегаватово зареждане (MCS). При него батериите могат да бъдат заредени от 20 до 80% за приблизително 30 минути.
Mercedes-Benz Trucks е разработил и безплатно уеб базирано приложение eTruckReady. То дава възможност да се провери предварително на компютър как може да се измине планиран маршрут с електрически камион и къде може да се зареди превозното средство. Първо е необходимо да се избере модела на превозното средство и варианта му – при eActros 600 той може да е шаси-кабина 6×2, шаси-кабина 6×2 с ремарке или влекач 4х2 с полуремарке. Посочва се вида на надстройката и дали тя се нуждае от охлаждане. В допълнение могат да се конфигурират и параметри като ден и час, външна температура, полезен товар… След това инструментът изчислява маршрута, като взема предвид топографията и показва дали и кака е възможно той да се измине с електрически камион. Ако капацитетът на батерията не е достатъчен, могат да се добавят точки за дозареждане на автомобила.
Сигурността – над всичко
С новия eActros 600 Mercedes-Benz Trucks надгражда визията си за безаварийно шофиране. В Daimler Truck са разработили нова платформа за електроника, която използва сливане на сензори, за да обедини данни от радар и камера и по този начин да позволи още по-широк изглед отпред и встрани от камиона. Електронната платформа предлага 20 пъти по-висок капацитет за обработка на данни, а общо шестте инсталирани сензора вече могат да покриват ъгъл от 270 градуса около автомобила.
Пример за ефективността на технологията за 270-градусов синтез е Active Brake Assist 6. Най-новата система за аварийно спиране от Daimler Truck е в състояние да реагира още по-бързо в критични ситуации благодарение на подобреното разпознаване на обкръжението – например при приближаване към неподвижен или движещ се обект. Системата разпознава уязвими участници в движението, като пешеходци или велосипедисти – независимо дали пресичащи или идващи отсреща. Преди потенциален сблъсък ABA 6 може да извърши автоматизирано пълно спиране при скорости до 60 км/ч.
Второто поколение Active Sideguard Assist (ASGA 2) работи с шест сензора. ASGA 2 вече следи трафика и от страната на водача. Системата подпомага интелигентно водача и при смяна на лентата за движение. Друга система, която също се възползва от технологията за 270-градусов поглед е Active Drive Assist 3. Асистентът осигурява за частично автономно от Ниво 2. Front Guard Assist пък наблюдава пространството за движение точно пред автомобила, а Traffic Sign Assist разпознава пътните знаци в реално време.
В помощ на прехода
eActros 600 Driving Experience включваше и посещение в зоната eActros 600 Experience World, която е открита през юни 2024 г. в клиентския център въ Вьорт.
В модерен павилион Mercedes-Benz Trucks представя своя електрически флагман за превози на дълги разстояния в широка гама от медийни формати. На големи сензорни екрани посетителите могат да изследват различните аспекти от електрическата мобилност и да се запознаят с параметрите на eActros 600.
Отвън – в eTruck Charging Park са на разположение няколко зарядни станции от различни производители в различни конфигурации. Експерти от Mercedes-Benz Trucks съветват клиентите по въпроси, свързани с избора и монтажа на соларни системи или системи за съхранение на енергия. В eTruck Charging Park са инсталирани и две зарядни станции Alpitronic Hypercharger. Alpitronic е стратегически партньор за закупуване на станции за бързо зареждане, които наскоро бяха предложени от Mercedes-Benz Trucks като част от цялостно решение за електронна мобилност.
По време на събитието във Вьорт Daimler Truck обяви, че обединява всичките си съществуващи и бъдещи предложения, свързани с инфраструктурата и зареждането на електрически камиони в новата марка TruckCharge. Целта е да се предложи на клиентите рентабилен цялостен пакет, започващ с осигуряването на енергия и завършващ с експлоатацията на автомобила. По този начин, смятат от Daimler Truck, може да се използва напълно потенциалът на електрификацията в транспорта. TruckCharge е насочен към оператори на автопаркове от камиони, както и към промишлени предприятия със собствен или външен парк от електрически камиони. TruckCharge се предлага независимо от марката на камионите.
Стартът на серийното производство на eActros 600 e в края на 2024 г., а поръчките започнаха през април.
Повече за теста – в следващия брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.