Учудвал съм се, когато Boxer-и профучават по магистралата със 150 км/ч. След като използвах един от най-новото поколение като експресно товарно такси, разбирам колегите от куриерските служби, които бързат: Boxer се управлява като лек автомобил, послушен е в ръцете на водача и притежава динамика спокойно да дели мегдан с потока леки автомобили.
Учудвал съм се, когато Boxer-и профучават по магистралата със 150 км/ч. След като използвах един от най-новото поколение като експресно товарно такси, разбирам колегите от куриерските служби, които бързат: Boxer се управлява като лек автомобил, послушен е в ръцете на водача и притежава динамика спокойно да дели мегдан с потока леки автомобили.
С латински гени
Ако не ми беше неудобно, бих написал „Новият Peugeot Boxer“, но от пускането му мина почти толкова време, за колкото една майка износва бебе, така че не остава нищо друго, освен да призная, че вината е в координацията ни със София Франс Авто – вносителя на Peugeot за страната.
Boxer е ярка илюстрация за историята на успеха. Успех, постигнат чрез коопериране на двама гиганти в европейското автомобилостроене (PSA Peugeot Citroën и FIAT) в ниша, в която продажбите са многобройни, но не чак толкова, че да оправдават самостоятелното разработване и производство на собствени модели.
Общият интерес принуждава конкурентите с латинска кръв да обединят сили, за да могат да противостоят на колосите Ford и Mercedes при автомобилите с търговско предназначение в диапазона до 2,8, до 3,5 и малко над 3,5 тона. Общото дружество SEVEL (Société Européenne de Véhicules Légers, т.е. европейско дружество за лекотоварни автомобили), което трябва да изпълни тази задача, е основано още през 1978 година, а през октомври 1981 г. се появява и J5 – първият плод за Peugeot от общото начинание (другите се наричат FIAT Ducato, Citroёn C25 и Talbot Express). J5 съществува като остъклен и неостъклен фургон, комби, пикап и шаси.
През 1994 година на пазара дебютира Peugeot Boxer. Няма да разказвам историята на успеха му, защото читателите ни са нейни свидетели, а и този автомобил заедно с братовчеда му с шевроните властва на пазара в изпълненията за превоз на товари, на хора, линейка, с оборудване за контролни дейности и за различни други цели.
Запознаване в движение
Според уговорката от София Франс Ауто АД за теста са ни приготвили неостъклен фургон с дълга база, висок таван и обща маса 3,5 тона (означение FT 335L3H2) – варианта до 3,5 т с най-голяма товароносимост, който вероятно и ще се продава най-много. За сведение на интересуващите се: тестваният Boxer с екстрите си струва 45 843 лв. с ДДС, а изобщо Boxer FT тръгва от 39 198 лв. с ДДС.
Новата „муцуна“ на Boxer с високо разположените фарове с изтеглени краища ми допадна още на автосалона през юни, а в мрачния ден жълтият цвят (жълто кариока) на новичкия автомобил ми действа тонизиращо.
Не си падам по крайностите, но обичам при първото запознанство да имам време да се огледам и да хвърля бегъл поглед на инструкциите за ползване. Уви, днес случаят не е такъв, времето ме кара да бързам, а напук на всичко автомобилът няма винетка К2. Показвам неоправдан оптимизъм и в търсене на седмична К2 минавам из 4 софийски бензиностанции на OMV, но късметът ми излиза едва при Shell. Чак сега си давам сметка, че всъщност и за момент не съм се замислял върху някоя особеност от управлението на автомобила: сигурен знак, че всичко с него е наред.
Удобен за товарене и разтоварване
След като пожертвах почти час в намирането на винетка (трудът не бе напразен, защото на 2 места по пътя от КАТ ме спираха, за да проверят редовността є), идва ред на товаренето: този път няма да разхождаме празен ван, ще пренесем малко багаж на колега. Сега всичко спори: и аз, и двамата ми помощници сме доволни, че товаренето и през страничната врата (отдясно), и през задните (отварят се на повече от 90° и на 180°) върви леко: светлият отвор е достатъчно широк (1,25 м широк и 1,75 м висок на страничната врата, 1,56 м широк и 1,79 висок отзад), подът е на достъпна височина и е лесно да качваш и сваляш тежките кашони и опаковани мебели. Покритието на стъпалото в задната броня предпазва от хлъзгане, а високият покрив дава възможност и да изправиш гръб. Жалко, че не се снабдихме с достатъчен брой удобни колани, за да укрепим добре товара – множеството вградени халки позволяват много и различни комбинации.
На сговорната ни дружина остава да свърши и другите 2 етапа от логистичната операция: транспортиране и разтоварване.
На път
Под капака на жълтия Boxer е двигателят 2,2 HDI със 120 к.с., чиято мощност стига до колелата през 6-степенен предавателен механизъм – решение, което вече става стандарт за турбодизелите с момент над 250–280 Н.м.
По наши сметки товарът е към 800 кг плюс 240-те на нас тримата (малко над 1500 кг е обявената товароносимост), но двигателят като че не ги усеща, работи с лекота, без напрежение и демонстрира мускули още под 2000 об/мин. Като лакмусова хартия за поведението при изкачване на продължителен наклон е участъкът от магистрала Тракия между разклона за Мухово/Ихтиман и тунела Траянови врата. Boxer-ът не само ги взема на един дъх, но показва и способност да се доускорява на 6-а.
2 седмици по-рано карах новия Expert с двулитровия двигател HDI 120 к.с. и за мен сравнението несъмнено е в полза на 2,2 HDI на Boxer, който, макар със същата мощност и въртящ момент като по-малкия, има далеч по-живи реакции, като да има в запас скрити още двадесетина „коня“. Това поведение ме кара да се питам какъв ли „звяр“ ще е Boxer с 3-литровия двигател със 160 к.с.
По скромното ми мнение по-добър е и преводният механизъм, не само защото позволява да избереш режим, в който да постигнеш каквото търсиш от двигателя, но и защото е лек за управление и смяната на предавките не уморява. Скоростта на превключване е достатъчна за бързи маневри, но не очаквайте поведение като на спортен автомобил. Засега предавателните механизми на Volkswagen остават еталон в сегмента.
По-късно, на връщане, отново на магистралата, Boxer показа, че не се страхува да поддържа 150 км/ч – спокойно и уверено поведение, кормилото не трепва. Никакви вибрации или паразитни шумове с изключение на аеродинамичните, но дали съществува ван с 13 куб. м, който да няма такива шумове? Е, бордовият компютър (вграждан серийно) ми разваля удоволствието, като твърди нагло, че при тази скорост моментният разход е 15,6 л/100 км, затова връщам педала.
Вече съм наясно, че в Boxer хората, които всекидневно навъртат стотици километри между отдалечените краища на страната, се чувстват удобно, сигурно и могат да се движат почти двойно по-бързо от колегите си на тежките товарни автомобили.
Битови подробности
В новичкия автомобил тримата сме се настанили удобно. Харесва ми работното място на водача, почти всичко е добре разположено и оформено, включително таблото с приборите с едри скђли и конзолата с командите за отопление и вентилация. За моя радост седалката ми има дори регулиране в поясната зона и по височина. Малко непривично, вляво от нея, е разположен лостът на ръчната спирачка, но това е оптималният вариант при наличие на опцията 2 допълнителни места за сядане. Има и подлакътник вдясно от седалката на водача.
Много практично е отделното заключване на товарното помещение и кабината.
Не намерих отговор на въпроса, какво се случва в мъгла, когато автомобилът е като нашия, т.е. без ниско разположените допълнителни фарове за мъгла? Основните фарове се справят чудесно със задачата си, но са поставени високо и надали са ефикасни в мъгливо време.
Местата за поставяне на дребен багаж в кабината са няколко, но липсва окачалка за горна дреха, а отворите за полицата над главите са тесни и едва успях да мушна калъфа с фотоапарат, дебел по-малко от 12,5 см. Е, да не сравнявам кабината на автомобил до 3,5 т за превози до 300 – 400 км с луксозните кабини на шосейните кръстосвачи, които са като малки боксониери.
Оборудването
Добре изглеждат нещата в сферата на мерките за сигурност и безопасност. Серийното оборудване включва дискови спирачки на всички колела, антиблокираща система ABS, помощна система за внезапно спиране (AFU), въздушна възглавница за водача, 3-точкови предпазни колани с ограничител на усилието и пиротехническо устройство за преднатягане, допълнително усилени предни врати и автоматично прекъсване на подаването на гориво при удар. Опция са допълнителните въздушни възглавници, системите ESP и ASR, отопляемите и електрически регулирани външни огледала, круиз контролът, автоматичното включване на фарове и чистачки, както и двойната седалка за пътници.
Изборът
Товарен (неостъклен) фургон, остъклен фургон, бордови, бордови с двойна кабина, шаси кабина, шаси с двойна кабина;
Три междуосия: 3000 мм (L1), 3450 мм (L2) и 4035 мм (L3 и L4);
Четири различни дължини: 4963 мм, 5413 мм, 5998 мм и 6363 м;
Два различни задни надвеса: 1015 и 1380 мм;
Четири различни дължини на товарното пространство: 2670 мм, 3120 мм, 3705 мм и 4070 мм;
Три различни височини (габаритна): 2254 мм, 2524 мм и 2764 мм;
Три различни височини на товарното пространство: 1662 мм, 1932 мм и 2172 мм;
Шест вътрешни обема: 8, 10, 11,5, 13, 15 и 17 куб. м;
Четири версии по допустима обща маса: 3 т (330), 3,3 т (333), 3,5 т (335) и 2 версии на усилената серия 4 (435/ до 3,5 т и 440/ до 4 т);
Три двигателя Евро-4: 2,2 HDi 100 к.с. и 120 к.с., 3,0 HDi 160 к.с.
Броят на възможните комбинации е огромен, но потребностите на клиентите при фургоните (FT) се покриват със съчетанията, показани на фигурата долу.
Отделно ще спомена варианта за заден мост с пневматично окачване (вместо стандартната цяла греда на еднолистови ресори), при който товарният праг слиза на 430 мм над земята (вместо на 535–565 мм) и височината се поддържа постоянна независимо от товара. Предният мост във всички случаи е вариант на тема McPherson с А-образни носачи и стабилизираща щанга.
Товароносимостта на отделните варианти фургони варира от 1075 до 1575 кг (тестваният от нас вариант бе с полезен товар 1575 кг).