Японските производители на автомобили Nissan, Honda и Mitsubishi потвърдиха, че водят преговори за потенциално тристранно сливане.
Това неочаквано развитие предизвика широк интерес в индустрията, тъй като сливането може да комбинира силните страни на три от най-известните автомобилни марки в Япония.
В отговор на развиващите се предизвикателства в автомобилната индустрия Nissan и Honda още през лятото започнаха дискусии за потенциална бизнес интеграция чрез създаването на съвместна холдингова компания. Сега компаниите се съгласиха да проучат възможността за създаване на допълнителни синергии чрез включването на Mitsubishi в процеса на интеграция. Очаква се Mitsubishi Motors да вземе решение относно участието си в тази бизнес интеграция до края на януари 2025 г.
Предложеното сливане ще обедини втория и третия по големина производители на автомобили в Япония, Nissan и Honda, заедно с по-малкия Mitsubishi, образувайки мощен съюз. Това сътрудничество ще доведе до създаването на третия по големина производител на автомобили в света по годишни продажби. Пред него ще останат само японската Toyota и германската Volkswagen.
Докато Toyota поддържа финансова си стабилност, благодарение на ранните си инвестиции в хибридни превозни средства, другите производители на автомобили в Япония са изправени пред значителни финансови предизвикателства при преминаването от традиционни бензинови и дизелови двигатели към по-чисти електрически превозни средства. Този преход изисква значителни инвестиции в изследователска, развойна и производствена инфраструктура.
През 2023 г. Honda е продала 3,8 млн. коли, демонстрирайки впечатляваща ефективност. За разлика от нея, Nissan, въпреки че също е продала над 3 млн. автомобила за този период, се оценява само на една четвърт от стойността на Honda. Междувременно Mitsubishi е продала 700 000 автомобила за 2023 г.
Тъй като опасенията относно изменението на климата се засилват и правителствата прилагат по-строги разпоредби за емисиите, автомобилните производители са под натиск да се откажат от традиционните двигатели с вътрешно горене и да приемат по-чисти алтернативи.
Електрическите превозни средства се превърнаха в центъра на тази промяна, като производителите инвестират сериозно в разработването на електрически двигатели, батерии и инфраструктура. Хибридните и задвижваните с водород превозни средства също привличат внимание. Сътрудничеството между трите японски автомобилни компании има за цел да сподели финансовата тежест от преминаването към електрически и хибридни превозни средства, като същевременно подобри иновациите в зелените технологии.