Френският президент Еманюел Макрон представи основните насоки на енергийната политика на Франция за следващите десет години, в това число и в транспорта.
Основните точки от закона за енергийния преход бяха приети през 2015 година и очертават климатичните амбиции на екологичния преход до 2030 и 2050 година. Подробностите бяха представени на 27 ноември в енергийната пътна карта на Франция.
Няколко са основните цели, чието постигане ще се търси:
– Намаляване на крайното енергийно потребление с 50% през 2050 година (спрямо 2012 година);
– Намаляване на потреблението на изкопаеми горива с 30% до 2030 година спрямо 2012 година (сега правителството е повишило тази цел до 40%);
– Делът на възобновяемите енергии в крайното брутно енергийно потребление да достигне 32% до 2030 година (през 2017 година беше 13,7%, от които 68% от дърва и електричество, произведено от ВЕЦ);
– Делът на атомната енергетика в производството на електричество да достигне 50% до 2025 година спрямо 72% сега. Този краен срок беше отложен от правителството за 2035 година;
– Увеличаване на въглеродните такси чрез съответната енергийна климатична вноска от 22 евро на тон СО2 през 2016 година до 100 евро през 2030 година, с междинна цел от 56 евро през 2022 година;
– Намаляване на парниковите газове с 40% през 2030 година (спрямо 1990 година). Проектозаконът предвижда също така „въглеродни бюджети“, съставени за три 5-годишни периода, определящи горен праг на емисиите, който не бива да се надвишава.
Насоките в транспорта се следните:
– Инсталиране на 7 милиона колонки за зареждане на електрически автомобили до 2030 година.
– Премия за закупуване на електромобил и предаване за скрап на дизелов автомобил. Заедно с бонуса и при налични средства сумата може да достигне 10 000 евро.
– При обновяването на автомобилния парк на държавните и обществени институции половината автомобили трябва да бъдат с „ниски емисии“. При такситата, колите под наем и наетите автомобили с шофьор този дял трябва да бъде 10% още преди 2020 година.
– При обновяването на автопарка в обществения транспорт от 2020 година половината от автобусите трябва да са на чиста енергия, а от 2025 година – всичките автобуси.
– За финансиране на чист обществен транспорт местните власти могат да кандидатстват за заеми до 5 милиарда евро
– Въвежда се намаление при абонаментите за движение по автомагистрали на автомобили с ниски емисии и съвместно използване на автомобили.