IVECO продължава мултиенергийното си пътешествие към безкарбоновото бъдеще на транспорта. Производителят излъчи за пореден път това послание по време на специално събитие за международните журита Камион на годината и ван на годината, проведено в завода на компанията в Улм. IVECO представи и редица новости от гамата си, някои от които остават засекретени до представянето им на IAA Transportation 2024 през септември в Хановер.
От IVECO наричат своя напредък към декарбонизацията на транспорта Multi-Energy Journey, защото визията на компанията продължава да е, че преходът може да се извърши единствено с използването и комбинирането на различни задвижващи технологии. За това и изцяло обновената в края на 2023 г. гама на производителя включва ванове и камиони от всички класове, при които клиентът има богат избор на задвижващи линии – от класическата и доведена до съвършенство дизелова технология, през работещи на природен газ двигатели, до изцяло електрическите превозни средства или захранвани от водородни горивни клетки ванове и камиони. В Улм от IVECO обявиха, че продължават да работят и върху ДВГ на водород.
Това многообразие бе демонстрирано в Улм, чрез представянето на голяма част от гамата на IVECO от Моделна година 2024, като някои от автомобилите бяха на разположение за тестово шофиране – по обществените пътища или на пистата край завода в Улм.
В лекотоварната гама бе представен eDaily с надстройка фургон, задвижван от водородна горивна клетка. Проектът е разработен от IVECO, заедно с клиент на марката и е изграден на базата на предишното поколение на електрическия eDaily от Моделна година 2022. При тестовете на този автомобил на пътя можеха да се усетят ефективна работа на силовата линия и прецизното действие на асистиращите и подпомагащи водача системи.
Новият е eDaily от Моделна година 2024 във вариант панелен ван бе вторият наличен за тест по обществените пътища автомобил на IVECO. Качвайки се на него, веднага след шофирането на предшественика, не можеш да не забележиш колко голяма е надграждането при модела – от интериора и интерфейса на арматурното табло – до поведението на пътя.
Електрическият влекач IVECO S-eWay от най-новото поколение, теглещ полуремарке, натоварено с около 15 тона, бе камионът, който очарова всички с пътното си поведение – като динамика и комфорт на управление, при тестовете в околностите на Улм. Впечатление направи арматурното табло, което беше с нетипично голям сензорен екран на централната конзола. Домакините обясниха, че вътрешното оборудване в конкретния тестови влекач е наследено от времето на сътрудничеството между IVECO и Nikola и, че в модела S-eWay вече се влага новото арматурно табло от Моделна година 2024.
IVECO S-eWay Fuel Cell Metallica Special Edition и IVECO S-eWay, отново в изцяло батериен вариант, бяха пък двата влекача, брандирани с цветовете на европейското турне на Metallica. Те бяха готови да се присъденият, по време на последните концерти на метъл групата в Европа, към мултиенергийния флийт на IVECO, осигуряващ част от логистиката по време на превозването на екипировката на рок-бандата.
Дизелов влекач S-Way, оборудван с технология Plus от второ поколение, пък илюстрираше работата на IVECO в сферата на автономните превозни средства. IVECO е в напреднала фаза при разработката на автономния влекач за превози на дълги разстояния. Дизеловият S-Way от новото поколение вече е “научен” да прави много повече от, това което е познато като Ниво на автономност 2 – като например да изпреварва и заобикаля препятствия сам. Партньор в проекта е софтуерната компания Plus. Амбициите са в края на това десетилетие прототипът да е готов за серийно производство.
Немският град Улм неслучайно бе избран за място на събитието IVECO’s Multi-Energy Journey. Тук е заводът за асемблиране на тежки електрически камиони IVECO. Съоръжението беше създадено преди години заедно с Nikola, но след прекратяване на партньорството между двете компании, вече повече от година, се управлява самостоятелно от IVECO, чрез новото подразделение EVCO. В закритите производствени помещения, които са с площ от 24 600 кв. м в момента върви производството на електрическия батериен влекач eS-Way 4х2 и на задвижвания от водородна горивна клетка eS-Way FCEV 6×2 FCEV. Още 28 600 кв. м са откритите площи към завода. Капацитетът при работа на една смяна е 5 камиона дневно или около 1000 на година. В съседство до завода на EVCO GmbH работят и съоръженията на Iveco Magirus AG и Magirus GmbH.
IVECO’s Multi-Energy Journey имаше за цел да представи предварително участието на IVECO на IAA Transportation 2024 през септември в Хановер. Там марката ще представи две големи премиери, които засега остават засекретени, но бяха разкрити пред международните журита Камион на годината и Ван на годината. Става въпрос за изцяло електрически лекотоварен автомобил от категорията на средните ванове, плод на сътрудничеството с Hyundai. Моделът все още няма търговско име и ще запълни празнината в гамата на IVECO в тегловия клас под 3,5 т. Втората новост е напълно електрически батериен тежък камион, който ще се предлага като eS-Way, само във версия шаси-кабина с множество варианти.
Повече – в броя на списание КАМИОНИ от септември 2024 г. – на хартия и онлайн – на transport.press.bg.