Батерийно-електрическият MAN eTGX завърши 3400-километрово пътуване от ледениата Лапландия до Алианц Арена в Мюнхен, зареждайки се единствено на публичната зарядна инфраструктура. При среден разход от 117 кВтч, MAN eTGX е демонстрирал пробег от около 400 до 500 километра, дори в зимни условия.
Успешно пътуване през снега и студа
MAN Polarexpress, батерийно задвижваният електрически влекач eTGX, премина успешно 3400-километровото пътуване от Арктическия кръг в Северна Швеция до Мюнхен. Въпреки суровите зимни условия – сняг и лед, които изискват гуми със специално сцепление и увеличено съпротивление при движение, 32-тонният електрически камион е изминал цялото разстояние със среден разход от само 117 кВтч на 100 км. На някои участъци в Дания и Германия, където температурите са били по-високи, разходът епаднал до около 105 кВтч. Пробегът преди зареждане е варирал между 400 и 500 километра, което означава, че следващата зарядна станция винаги е можела да бъде достигната безопасно, дори в Арктическия кръг.
С помощта на зарядната карта MAN Charge&Go са активирани всички зарядни станции, независимо от доставчика. Сивият MAN eTGX е консумирал общо 4500 кВтч електроенергия по време на пътуването, като 670 кВтч са се генерирали самостоятелно чрез рекуперация на енергията при спиране и движение по енерция. Така нетният енергиен разход е възлизал на 3830 Квтч. Polarexpress е използвал предимно зарядни станции, захранвани със 100% възобновяема енергия. В сравнение с дизелов камион със среден разход от 27 литра на 100 км, eTGX е спестил до 2,7 тона CO₂ по пътя си от Арктика до Алианц Арена.
Там легендата на Байерн Мюнхен Джоване Елбер е посрещнал електрическия камион от името на клуба, и с неговия проект за изграждане на високомощна зарядна станция за електрически камиони и автобуси в местния автобусен парк, за да допринасе за разширяването на зарядната мрежа за автомобили за работа.
„Целта на MAN Polarexpress беше да покаже, че напълно електрическо пътуване от Арктика до Мюнхен вече е възможно с новия MAN eTruck и със съществуващата публична инфраструктура. Сега можем да кажем: мисията е изпълнена!“ – заяви Фридрих Бауман, член на Изпълнителния борд на MAN Truck & Bus.
Икономичен транспорт на дълги разстояния
MAN Polarexpress е доказал и икономическата си ефективност за междуградски превози. При средна цена на зареждането от 56 цента/кВтч, енергийните разходи на eTGX са сравними с тези на модерен дизелов камион (27 л/100 км при 1,80 €/л). Ако цената на тока падне до 40–50 цента/кВтч, електрическият камион би спестил между 100 и 400 евро за този маршрут. При още по-евтино зареждане в депа (напр. в логистични центрове), предимствата на eTruck стават още по-очевидни.
Впечатления на участниците в пътуването
Турнето (20–26 март) е било придружено от инфлуенсъри в сферата на камионите – Андре Брокшмит (Bauforum24) и Кристина Шайб (Trucker Babes), както и от колекционера на класически камиони Руди Швайгерт.
– Андре Брокшмит (Арктика – Стокхолм): „Зареждането с MAN Charge&Go е лесно – активираш станцията, включваш кабела, изчакваш малко и продължаваш!“
– Кристина Шайб (Стокхолм – Хамбург): „Не чуваш двигателя – толкова е тихо, че дори не разбираш дали е включен!“
– Руди Швайгерт (Хамбург – Мюнхен): „Имах изключително положителен опит с eTGX. Сега ще трябва да променя мнението си!“
Детайли за пътуването:
3400-километровото пътешествие е включвало общо седем етапа. Започвайки от Арктическия кръг, камионът е преминал през източното крайбрежие на Швеция до Стокхолм. От столицата е тръгнал през вътрешността на страната към Малмьо в Южна Швеция. Следващата спирка е Копенхаген, след което маршрутът е продължил през цялата територия на Дания до Хамбург. Последният участък е преминал през Швайнфурт в Германия, преди финалното пристигане на финалната точка – Алианц Арена в Мюнхен.
При средни дневни изминати разстояния между 400 и 600 километра (вариращи в зависимост от пътните условия и наличната зарядна инфраструктура), екипът е направил по-продължително спиране в централата на MAN в Копенхаген. Там са посетени местните екипи по сервиз и продажби, които са допринесли за успеха на експедицията.
Социални медии
Пет видеа с преживяванията от пътуването са публикувани в YouTube и Instagram на MAN между 21 и 28 март. Инфлуенсърите са споделили впечатления и в своите канали. Специална футболна топка в цветовете и логото на Байерн Мюнхен е пътувала с екипа, добавяйки допълнителни емоции към появата на камиона на стадиона.
След качването на MAN Polarexpress в Алианц Арена, Джоване Елбер е демонстрирал безпогрешни удари на голова стена, монтирана на задната част на камиона.
„Електрическите камиони са готови. Сега е ред на Европа да изгради инфраструктурата!“ – MAN Truck & Bus.