Около половин милион свободни места за водачи на товарни автомобили в Европа остават незаети.
Според годишния анализ на недостига на шофьори на International Road Transport Union (IRU), свободните работни места за шофьори в Европа представляват около 12% от всички предлагани позиции за робата. Процентът се запазва същия като миналата година, но това до голяма степен се дължи на понижената икономическа активност.
Проучването на IRU установи, че 70% от анкетираните европейски оператори на автомобилни превози на товари са имали сериозни или много сериозни затруднения при запълване на позиции за водачи, въпреки че това е малко по-малко от 71%, които са имали същия проблем миналата година.
Според Наталия Корчадо, специалист по стратегическо планиране и бизнес в IRU, ситуацията вероятно ще се влоши през следващата година.
„Много малко компании очакват да нямат затруднения в тази насока през следващата година. Има застаряваща работна сила и се очаква икономическият растеж в Европа да достигне 1,5%, което ще означава повече активност. Затова очакваме незаетите позиции за водачи 12% да нараснат до 15 %“, казва тя.
Ситуацията е още по-лоша в две ключови локации – Мексико и Турция, където свободните работни места за шофьори са нараснали съответно до 15% и 17%. В абсолютно изражение Мексико има недостиг от около 100 000 шофьори, а Турция – 93 000, въпреки че и двете страни са показали незначително подобрение спрямо миналата година.
Г-жа Корчадо смята, че транспортният бранш има 3 лоста за укрепване на своята работна сила – наемане на повече жени шофьори, набиране на по-млади шофьори и търсене на шофьори от други страни.
„Около 47% от персонала в транспортните компании в Европа са жени, но сред шофьорите на камиони само 4% са жени“, каза тя, добавяйки, че в световен мащаб около 7% от шофьорите на камиони са жени.
„Въпреки това, когато разгледахме нивата на удовлетвореност от работата на анкетираните шофьори, открихме, че жените са много по-склонни да препоръчат професията, отколкото мъжете. След като поемат волана, те обикновено са по-доволни от работата си от мъжете шофьори“, каза тя .
Междувременно се очаква липсата на по-млади шофьори да се усложни от нарастващия брой шофьори на възраст над 55 години – в САЩ 29% са над тази възраст, нараствайки до 36% в Европа и удивителните 47% в Австралия.
В същото време само 7% от шофьорите на камиони в САЩ са под 25 години, намалявайки до 4% в Европа и 5% в Австралия.
„Това означава, че се очаква 36% от европейските шофьори на камиони да се пенсионират през следващите 10 години и половин милион през следващите 5 години и това увеличи разликата, която виждаме днес“, добави тя.
Понастоящем само 6% от шофьорите на камиони в Европа са неевропейски граждани. Въпреки че набирането на персонал извън ЕС може да предложи незабавни решения на недостига, това е сложно поради действащите разпоредби за работа, като има опасения относно стандартите за шофиране.
Въпреки това, директорът по сертифициране и стандарти на IRU, Патрик Филип, каза, че е в ход програма, спонсорирана от Европейската комисия по транспорт, проектът Steer2EU, за преодоляване на правните пропуски между ЕС и набор от трети страни – Тунис, Мароко, Египет, Бангладеш и Пакистан.
„Не става дума за бракониерство на шофьори от други страни, за да работят в ЕС, което е социален дъмпинг, а за повишаване и установяване на стандарти и в тези страни.“