С грандиозна премиера на напълно електрическия компактен ван PV5 корейският производител Kia се завърна на европейския пазар на лекотоварни автомобили. През 2027 г. марката ще представи и средноразмерен електрически ван PV7, а през 2029 г. се очаква премиера и на големия ван със задвижване от батерии – PV9.
Построената през 19 век San Miguel Tarraco Arena в испанския град Тарагона стана място на европейската и световна премиера на PV5. Грандиозното съоръжение, което някога е било място на тореадорски битки сега е модернизирано и превърнато във високотехнологична сцена, на която изгря звездата на PV5. Това се случи в рамките на Kia EV Day 2025. Специалното събитие, посветено изцяло на електрическата мобилност, продължи 4 дни. За това време през San Miguel Tarraco Arena преминаха представители на стотици медии от цял свят. Те станаха свидетели на това как от Kia развиват и вграждат технологиите на електрическото задвижване в гамата си от леки, а и вече от лекотоварни автомобили. на практика с Kia EV Day 2025 компанията представи глобалната си стратегия за електрическа мобилност, с която затвърждава водещата си позиция в областта на електрификацията и дава енергичен тласък на развитието на пазара със своята разширена моделна гама от електромобили.
В Тарагона освен, че за пръв път бе показан новият РV5, своята премиера имаше е лекият електрически автомобил EV4, който заменя бестселъра Ceed. Той бе показан във варианти седан и хетчбек и очарова с футуристичния си дизайн и технологии. Показана бе и версията му GT-Line – също като седан и хетчбек. Премиерите бяха допълнение от представянето на изцяло нов концептуален модел в сегмента на малките електрически SUV модели. Concept EV2 също събра погледите с иновативен дизайн и смели решения. Моделът се очаква на пазара през следващата година, а стартовата му цена ще е около 30 000 евро.
Трите нови модела, представени в Тарагона, отразяват последния етап на смелата и амбициозна стратегия за електрификация на Kia и подчертават решимостта на марката да даде нов, енергичен тласък в развитието на световния пазар на електромобили.
Компактният ван PV5 е първият представител на гамата специализирани лекотоварни автомобили PBV (Platform Beyond Vehicle) модели, който подчертава бързата експанзия на марката в решенията за персонализирана мобилност.
Kia PV5 бе показан за първи път като прототип на изложението за потребителска електроника CES в Лас Вегас през 2024г. и днес вече влиза в ролята на първия специализиран модел, изпълващ със съдържание новата бизнес стратегия PBV на Kia. PV5 ще послужи за основа на бъдещи нововъведения в тази област, полагайки основите на нови области и форми на приложение на електромобила със своите модулни възможности и изключителна функционална гъвкавост.
PV5 е изграден върху целево създадена изцяло новата конструктивна модулна платформа за електрически автомобили E-GMP.S (Electric – Global Modular Platform for Service). Тя идва с редица иновации в областта на хардуера, софтуера, потребителското изживяване и производствените процеси. Предстои новият модел да поеме значима роля в технологичния напредък и трансформацията на световния пазар, осигурявайки значително предимства в полза на личния живот и професионалните успехи на потребителите.
В допълнение към премиерите в новата моделна гама, събитието Kia EV Day 2025 демонстрира и стратегическите насоки на марката Kia в сферата на електромобилите, предоставяйки допълнителна информация за подхода и стимулите, с които марката ще продължи да ускорява развитието и трансформацията на глобалния пазар на електромобили.
Забележителната, революционна за автомобилната индустрията гъвкавост на първия модел, използващ специално създадената за целта PBV платформа, беше илюстрирана с общо четири варианта на PV5. Това са PV5 Cargo, PV5 Passenger, PV5 WAV (Wheelchair Access Vehicle) – за потребители със специални двигателни потребности и PV5 Crew – флагманът сред версиите за трансформация, разработен и произвеждан директно от Kia.
Kia демонстрира и своята най-модерна, предназначена за PBV моделите архитектура E-GMP.S, която дава възможност за осъществяване на гъвкави конфигурации благодарение на свободата, осигурена от модулната структура на каросерията.
PV5 Cargo ще се предлага в две дължини и с две височини на покрива. Батерията е интегрирана в пода под товарното пространство. Задвижващи са предните колела. Кабината се отличава с високотехнологичен дизайн и оборудване. Товарното пространство достига до 5,1 куб. м. Отличава се с равен под и нисък товарен праг. Страничните врати са плъзгащи и могат да бъдат една или две. Отзад се предлага двукрила симетрична врата или клапа.
Спецификациите Standard и Long са проектирани с типично двуместно оформление на кабината и с триместно оформление като опция. Спецификацията High Roof Standard предлага допълнителна покривна конзола като стандарт. При оформлението с две места има уникална спецификация Walk-Through, предлагана като опция, която включва потъваща пътническа седалка и преграда с плъзгаща се врата, осигуряваща по-лесен достъп до товарното пространство.
Дизайнерите на Kia също са възприели нов, трансформиращ индустрията подход към просторната товарна зона на PV5 Cargo. Опционалната система за монтиране на L-релси осигурява безпрецедентно ниво на гъвкавост, подобно на гъвкавата платформа за съхранение в PV5 Passenger. Тази система може да бъде монтирана в цялата товарна зона, с два реда от всяка страна на товарната зона, два реда по протежение на тавана и един ред на преградната стена (предлага се изключително във варианта Walk-Through). Веригите разполагат с плъзгащи се пръстени за закрепване, които могат да бъдат позиционирани на различни места за ефективно закрепване на товара.
PV5 като шаси кабина пък е база за разнообразни трансформации и конфигурации за преобразуване. Шаси-кабината се доставя като непълно завършено превозно средство, с кабина, която е на практика предната част на PV5 Cargo. Отзад плоската конструкция е със защита от страничен сблъсък на батерията и допълнителни монтажни скоби за инсталиране на надстройки. Предвидените случаи на употреба за PV5 Chassis Cab варират от бордови надстройки с падащ борд до хладилни кутии. Дължината на автомобила от 4525 мм позволява широка гама от персонализирани модификации. PV5 Crew пък е карго версия с втори ред седалки, който е подвижен, като така осигурява повече товарно пространство.
При PV5 изборът на батерии е между 51,5 кВтч и 71,2 кВтч (NCM) за всички версии и с допълнителна опция от 43,3 кВтч (LFP) за PV5 Cargo. Електродвигателят е с мощност 120 кВт и с 250 Нм въртящ момент. В зависимост от спецификацията и батерията пробегът с едно зареждане е до 400 км, а времето за бързо зареждане от 10 до 80 % – 30 минути.
На изложението бяха подчертани и предимствата на системата Kia AddGear, която позволява на клиентите да придадат индивидуален облик и характеристики на своите Kia PBV с богатата гама от персонализирани аксесоари, способстващи за разширяване на функционалността на съответния автомобил за лична и професионална употреба.
В допълнение, на събитието бе официално оповестено и сътрудничеството между Kia и Samsung Electronics с особен акцент върху SmartThings Pro – оптимизирана за приложение в PBV моделите система IoT (Internet of Things) с богата гама универсални plug & play услуги.
Повече – в априлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.