Алтернативни горива, алтернативни задвижвания, свързаност, системи за самостоятелно управление и киберсигурност. Tова са предизвикателствата, пред които е изправен и Tatra, най-старият и в момента единствен чешки производител на автомобили. В Копривнице вече живеят в технологичното бъдеще и доказателство за това е проектът „Tatra-Hybrid“ от линията TATRA FORCE e-DRIVE.
Tatra никога не е стояла извън тенденциите, а винаги е внасяла нови, уникални, ефективни и решения. Цялата производствена компания Tatra Trucks a.s. и преди всичко отделът за научноизследователска и развойна дейност работи много усилено, включително върху проекта за тежък камион с хибридно задвижване.
Целите за опазване на околната среда не могат да бъдат постигнати просто чрез замяна на двигатели с вътрешно горене с електрически двигатели. Краен производител на тежкотоварни камиони с голям пробег, като Tatra Trucks a.s., се стреми да предлага не едно, а няколко алтернативни решения, независимо дали става въпрос за чисто батерийно електрическо задвижване (BEV), електрическо задвижване с водородни горивни клетки ( FECV), хибридно задвижване (HE), изгаряне на водород H2 ICE или изгаряне на алтернативни или синтетични горива или нисковъглеродни газообразни горива.
Хибридно задвижване в комбинация с двигател с вътрешно горене, електрически мотор-генератор и тягова батерия с подходящ капацитет носи интересна и изгодна добавена стойност при експлоатацията на тежки камиони. Това не само допринася за по-ниско въздействие върху околната среда чрез намалени емисии на CO2, но също така позволява на автомобила да работи само на електричество в един от трите основни режима.
TATRA FORCE e-DRIVE Hybrid предлага пробег до 50 километра в труден терен при чисто електрическо управление. Освен това, в този режим на работа нивото на шума на автомобила е значително намалено. В строителната или дистрибуторската индустрия това може да означава диференцирано предимство при работа в зони с напълно ограничени граници на емисиите, или предписания за много ниско ниво на шум. В сегмента на специалните или военни операции, в този режим превозното средство осигурява значително по-нисък т.нар. термичен отпечатък. От гледна точка на тактическото използване на автомобили с такива варианти на задвижване, това е изключително интересно решение.
Също така е важно да се отбележи, че при пълно използване на хибридното задвижване автомобилът има увеличен пробег.
TATRA FORCE e-DRIVE HYBRID 8×8
Основната философия на разработването и конструирането на тежкотоварни камиони Tatra с алтернативни задвижвания е да се поддържа така наречената TATRA-MOBILITY, т.е. уникалните възможности за шофиране на шасито „Tatra concept“, до интегрираната допълнителна/редукторна скоростна кутия на със собствен дизайн.
Общодостъпният електродвигател-генератор е свързан с помощта на адаптери от едната страна към двигателя Tatra T3 RE, с директно охлаждане, а от другата страна напълно автоматична скоростна кутия и допълнителната/редукторна скоростна кутия са свързани посредством къс съединителен вал. Главините на колелата са с редуктори от нов тип. Предимство е и поставянето на електродвигателя-генератор в „защитена“ зона, без да се засяга твърдостта на цялата конструкция на шасито, възможността за комбиниране с многостепенна скоростна кутия и не на последно място – възможност за производство на шасито на една стандартна линия.
Независимите оси на водородния тежкотоварен камион TATRA FORCE e-DRIVE HYBRID са с пневматична система на окачване и товароподемност 2×9 т отпред и 2×10 т отзад. Тяговият синхронен електродвигател с реактивни постоянни магнити от Danfoss осигурява непрекъсната мощност от 300 кВт с максимум 500 кВт и има въртящ момент от 2400 Нм. Тяговите батерии с капацитет 67 кВтч използват технологията LTO (lithium Titane Oxide). Автомобилът е оборудван със седемстепенна основна напълно автоматична трансмисия Allison.