Новият Ford Ranger Plug-in Hybrid (PHEV) съчетава добре познатите възможности на най-продавания пикап в Европа – като за първи път добавя усъвършенствано хибридно задвижване при модела, което позволява движение на ток както на пътя, така и извън него.
Ford представи официално Ranger Plug-In Hybrid. Пикапът съчетава легендарните възможности на модела за теглене, товароносимост и проходимост с възможност за шофиране с нулеви емисии. Хибридното задвижване на Ranger PHEV осигурява до 43 км шофиране с нулеви емисии и спомага за по-ниски разходи за притежание, като същевременно запазва способностите за теглене, товароносимост и офроуд, с които моделът е популярен вече над 25 години.
Ranger PHEV се предлага в ексклузивната стартова версия Stormtrak, както и в добре познатите модификации Wildtrak и XLT с богато оборудване. Моделът въвежда и системата Pro Power Onboard – за първи път в гамата Ranger – която позволява захранване на инструменти и оборудване с до 6,9 кВт директно от батерията на автомобила.
Производството на Ranger PHEV за Европа вече тече във фабриката на Ford в Силвъртън, Южна Африка, а първите доставки до европейски клиенти вече са факт. През 2024 г. Ranger отбеляза десетата си поредна година като лидер в сегмента си в Европа, достигайки пазарен дял от над 43%. През изминалата година Ranger беше най-продаваният пикап на 10 европейски пазара и формираше повече от половината от всички продажби на пикапи в четири държави, включително Великобритания и Германия. От представянето на предишното поколение през 2012 г. досега в Европа са продадени над 500 000 броя Ford Ranger. Моделът се радва и на световна популярност, като се предлага в цели 180 държави.
Комбинирана мощ
Новият Ford Ranger Plug-in Hybrid (PHEV) разчита на изцяло нова хибридна задвижваща система, която комбинира 2,3-литров бензинов двигател Ford EcoBoost с 10-степенна автоматична трансмисия, 75 кВт електромотор и литиево-йонна батерия с капацитет 11,8 кВтч (използваеми). Батерията може да се зарежда както от външен източник, така и по време на движение – чрез бензиновия двигател или чрез възстановяване на енергия при движение по инерция.
Пълното зареждане отнема под четири часа при използване на еднофазно зарядно устройство с 16 А, а пълната батерия на Ranger PHEV осигурява до 43 км чисто електрически пробег, което е повече от дневния пробег на 52% от клиентите на Ranger, според вътрешно проучване на Ford.
На пазарите, където е достъпна, услугата Ford Pro Home Charging позволява на собствениците да програмират зареждане през нощта при по-ниски тарифи – още една възможност за оптимизиране на разходите. По предварителни изчисления на Ford, бизнес клиент в Германия може да спести до 850 евро годишно при използване на PHEV Ranger в сравнение с дизеловия Ranger 3.0 V6, при условие че зарежда ежедневно и изминава около 80 км на ден.
По време на движение водачът може да избира как и кога да използва електрическата енергия чрез режимите Auto EV, EV Now, EV Later или EV Charge, за максимална ефективност според нуждите и маршрута. Този подход на Ford уе познати вече е изпитан при средноразмерния ван Custom PHEV.
Новата модулна хибридна трансмисия (Modular Hybrid Transmission) интегрира електродвигателя директно в корпуса на 10-степенната автоматична предавателна кутия. Електронно управляван съединител активира или деактивира електромотора и бензиновия двигател в зависимост от избрания режим на шофиране – за максимална ефективност и оптимално подаване на въртящ момент, както при тежки товари, така и при офроуд условия.
Системата преминава безпроблемно между бензиново, хибридно и електрическо задвижване, като поддържа работата на стандартния двузонов климатик дори когато функцията auto start-stop изключва бензиновия двигател – на светофари или в задръствания. Технологията за активно шумопотискане, вдъхновена от премиум слушалки, допълнително повишава усещането за тишина и комфорт, независимо от избрания режим.
Въртящият момент от 697, постигнат от комбинирането на електромотор и бензинов двигател EcoBoost, е най-високият досега при серийно произвеждан Ranger. Максималната мощност от 281 к.с. е повече от тази на Ranger с 3.0-литров V6 турбодизелов двигател.
Високият въртящ момент при ниски скорости и допълнителното моторно спиране, осигурено от регенеративната система за зареждане на пикапа, допринасят за плавно ускорение и по-добър контрол при спускане – както при превозване на товари до един тон, така и при теглене на ремаркета до 3500 кг. Според проучване на Ford, това е важно изискване за 55% от клиентите на Ranger. Почти мигновеното електрическо ускорение и подобреното моторно спиране също така повишават офроуд възможностите и улесняват справянето с тежки терени като катерене по камъни и стръмни наклони.
Системата e-4WD на Ranger PHEV може автоматично да разпределя въртящия момент от бензиновото, електрическото или хибридното задвижване към четирите колела, за да се справи с предизвикателен терен или да отговори на конкретни условия на шофиране. Това се подпомага от двустепенна раздатъчна кутия и заден диференциал с блокаж. Водачът може да избира между режими Normal, Eco, Sport, Slippery, Tow/Haul, Mud/Ruts и Sand, а Ranger PHEV автоматично настройва разпределението на въртящия момент за оптимална проходимост.
Задната част на рамата е преработена, за да побере тяговата батерия, като същевременно се запазва функционалността на товарното пространство и се оптимизират пътното поведение и динамиката. Инженерите на Ford също така са пренастроили окачването от дизеловите версии на Ranger, с цел постигане на максимален комфорт и увереност както на пътя, така и извън него – като са взели предвид уникалната конструкция и разпределение на теглото при PHEV версията.
Без компромиси
Новият Ford Ranger Plug-in Hybrid (PHEV) е първият Ranger, който предлага иновативната технология Pro Power Onboard. Независимо дали става дума за работа на обект или къмпинг сред природата, Ranger PHEV може да захрани инструменти и оборудване с висока консумация директно от батерията за задвижване.
Изборът е между две системи Pro Power Onboard. Тази с мощност до 2,3 кВт е подходяща за уикенд приключения и е достатъчна за зареждане на няколко електрически планински велосипеда (650 Вт), както и за преносим хладилник (65 Вт). Втората осигурява 6,9 кВт и е предназначена за по-тежко оборудване, като има два извода по 15 А в товарното пространство, предлагащи по 3,45 кВт всеки. Това е предостатъчно за едновременна работа с бетонобъркачка (1500 Вт), ъглошлайф (3000 Вт) и прожектори (800 Вт).
Разработката на новото поколение на Ranger е базирана на над 5000 интервюта с реални потребители, за да се разбере как точно използват своите пикапи – както в професионален план, така и за свободното време и семейните ангажименти. Много от клиентите са малки бизнеси с двойна употреба и използват Ranger през седмицата за работа, а през уикендите – за почивка.
Затова три високоспецифицирани версии на Ranger PHEV са проектирани така, че да предлагат пълна функционалност и комфорт, независимо от задачата.
Практичен дизайн и интелигентни технологии
Всеки Ranger PHEV идва стандартно с кабина с пет места (Double Cab) и товарно пространство, проектирано така, че да побере европалет между калниците. Стандартната задна врата Easy Lift и товарното осветление улесняват достъпа и работата в тъмната част на деня.
Интериорът е модернизиран с инфотейнмънт система Ford SYNC 4A, 12-инчов вертикален сензорен дисплей, 8-инчов цифров инструментален панел и безжично зареждане за смартфон. Системите за подпомагане на водача включват Pre-Collision Assist, Lane Keeping Aid и камера за обратно виждане – всички стандартно.
Версията Ranger PHEV Wildtrak добавя уникални екстериорни и интериорни акценти, отопляеми предни седалки и волан, както и 360-градусово зонално осветление, полезно при работа или къмпинг в тъмни условия.
Ranger PHEV Stormtrak – лимитирано издание, което предлага още повече – уникален дизайн, висококачествени материали, аудиосистема B&O с 10 говорителя, LED фарове тип Matrix, система Pro Power Onboard с 2,3 кВт, както и иновативна система Flexible Rack за по-гъвкаво използване на товарното пространство.
Гамата от допълнителни функции включва и интелигентни технологии за теглене, като например Pro Trailer Backup Assist – позволяваща на водачите да маневрират с ремаркета чрез специално управление и визуализация на 12-инчовия дисплей.
От пчеларство до противопожарни дейности – клиентите използват Ranger за всякакви специализирани цели. Именно затова се предлага и богата гама от аксесоари, включително твърди капаци, стойки за велосипеди, палатки за покрив и други надстройки, които могат да бъдат монтирани от оторизирани дилъри.
Както всеки модел от Ford Pro, и Ranger PHEV е подкрепен от цялостна екосистема за поддръжка – включително сервизиране, зареждане, софтуер с интуитивен интерфейс и гъвкаво финансиране, които правят собствеността по-лесна, по-продуктивна и по-изгодна.
Четете и в юлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.