Стартъпът Flexis обяви, че първите електрически ванове на компанията ще влязат в производство в средата на 2026 г. Макети на панелен ван, ван с надстройка хладилен фургон и ван – специално проектиран за бързи градски доставки с чести спирания за товарене и разтоварване, бяха представени пред журналистите от журито Международен ван на годината във Вилебон, край Париж, където е шоурумът на Flexis.
Компанията Flexis SAS бе създадена през април миналата година от Volvo Group, Renault Group и логистичната компания CMA CGM, които тогава дадоха заявка, че с продуктите си ще предизвикат революция в транспортния сектор. Volvo, Renault и CMA CGM инвестират общо 720 милиона евро – по 300 млн. от двамата автомобилни производители и 120 млн. от CMA CGM, в новата компания, която ще произвежда изцяло електрически ванове с цел декарбонизиране на електронната търговия и наемането на автомобили.
Гамата на Flexis включва електрически средноразмерни ванове, с вградени решения за свързаност и градска логистика. Основните модели в нея са три, като са базирани на обща електрическа – скейтборд платформа за софтуерно дефинирани превозни средства SDV (Software Defined Vehicle) с 800-волтова електрическа архитектура и електронна архитектура, отговаряща на нуждите на европейската градска логистика.
Платформата е гъвкава и приспособима към различни типове на каросерията и към двата вида батерии, които ще се предлагат при новите ванове – LFP и NMC. Изборът на типа батерии ще зависи от задачите, които изпълнява всеки конкретен оператор – с изискване за повече товар или за по-дълъг пробег. Двигателни са предните колела, а електродвигателят е с мощност 150 кВт. Трите модела за сега носят, по-скоро описателни имена: Panel van, Cargo van и Step-in van.
Panel van е съпоставим с познат модел като Renault Trafic. Пълната му спецификации все още не е обявена, с изключение на височината от 1900 мм, която е малко по-малка от тази на Trafic – 1971 мм. Това трябва да отговори на ограниченията за височина в многоетажните градски паркинги.
Cargo van бе представен като шаси-кабина с надстройка хладилна кутия. Благодарение на дизайна на кабината и шасито, което представлява затворена платформа, по-висока от линията на задните колела, моделът може лесно да се адаптира към разнообразен набор от надстройки с различни дължини, ширини и височини.
Step-in van е подобен на вановете, които могат да се видят в действие за големи куриерски компании като FedEx и UPS или за мастодонти в електронната търговия като Amazon – висок покрив, високи странични, плъзгащи се назад, врати, задна врата – тип щора, вътрешна височина на кабината и товарното пространство от 1900 мм, която позволява на водача да стои изправен при боравене с товарите, равен под на товарния отсек…
При представянето от Flexis заявиха, че сред основните предимства на трите модела е това, че изначално, от бял лист хартия, са проектирани като електрически. Батериите са интегрирани ниско в скейтборд платформата. При Panel van те трябва да осигурят пробег с едно зареждане по WLTP от 460 км при 1,2 т полезен товар. За Cargo van, в зависимост от типа на надстройката и хомологацията, пробегът също трябва да достигне 460 км, но полезният товар е 1,5 т. 350 км пробег и 1 т полезен товар са характеристиките на Step-in van. Предвидена е възможност за бързо зареждане на батериите – до 80 процента от капацитета им за под 20 минути.
Така стигаме до следващото предимство – вановете на Flexis са проектирани специално за работа в градска среда. Общата скейтборд платформа е с голяма колесна база и къси надвеси, като това осигурява маневреност и впечатляващ диаметър на завой от 10,3 м. И трите модела разполагат с нисък товарен праг, равен под на товарното пространство и впечатляващ товарен капацитет.
Освен това при разработката е търсен комфорт, съпоставим с този в пътнически автомобил. Например височината на шофьорската седалка е подбрана така, че да не се уморяват коленете на водача, важно условие при честите слизания и качвания, когато се правят градски доставки. Всички имат и нисък товарен под, благодарение на ниско окачената EV платформа, което увеличава максимално товарното пространство в иначе сравнително компактните автомобили.
Свързаност, гъвкавост и лесно адаптиране към разнообразни ежедневни задачи са останалите предимства на новите ванове на Flexis, които трябва да накарат бъдещите клиенти да ги предпочетат пред продуктите на познатите досега марки, електрически лекотоварни автомобили. Вановете използват софтуерно дефинирана платформа за превозни средства (SDV), базирана на операционната система Android на Google. Това трябва да позволи на Google да отиде отвъд екрана и да навлезе във функциите на автомобила. Това ще позволи свързване към Google Cloud и ще позволи на клиентите да интегрират и своя собствен софтуер в превозните средства. Платформата за свързаност при трите модела се нарича FlexE Connect.
Според Flexis, не на последно място идва и това, че крайните потребители ще имат възможността да използват при обслужване на превозните средства съществуващата търговско-сервизна мрежа на Renault Group и Volvo Trucks. Flexis пък ще разполага с оперативен център за клиенти, който операторите могат да използват за наблюдение на автопарка си в реално време, за отдалечена диагностика, персонализирани отчети за ефективността, което ще доведе и до намаляване на непредвидените престои на автомобилите и ефективност на работата им.
Серийното производството и на трите модела, които вече са в тестова програма, е планирано да започне в средата на 2026 г. в завода на Renault в Сандувил във Франция (където се произвежда средноразмерният ван Renault Trafic). Новите ванове ще се продават под марката Flexis от стартъп-компанията и под марка Renault от мрежата на Renault и Volvo Trucks. Компанията очаква търсенето да достигне около 15 000 бройки за около 3 години.
От Flexis се надяват, че с пускането им ще могат да се възползват от ръста на европейския пазар за електрически ванове, който се очаква да нараства с 40 процента всяка година до 2030 г. Във Flexis вече са депозирани повече от 10 писма за намерение за закупуване на новите ванове от големи логистични компании от Франция, Великобритания и Германия, сред които са Colis Privé, HIVED и DB Schenker.
Четете и в мартенския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на http://transport-press.bg.