Европейският парламент инициира стъпки за разработване на единна методология за изчисляване на емисиите от парникови газове от транспортна дейност в Европейския съюз.
Този ход има за цел да предотврати т.н. greenwashing – „зелено измиване“, и да предостави на потребителите точна информация за екологичните показатели от транспортните услуги.
След гласуване в комисията по транспорт и околна среда, членовете на Европейския парламент (ЕП) утвърдиха новите докладчици Норберт Линс (ЕНП, Германия) и Антонио Декаро (С&Д, Италия), които да водят преговорите със Съвета на ЕС. Проектоправилата предлагат стандартни показатели за емисиите на парникови газове (ПГ): емисии на CO2 на тонкилометър за товарен транспорт и емисии на CO2 на пътник-километър за пътнически транспорт.
Евродепутатите настояват тези данни да бъдат ясно видими и подкрепени с доказателства, достъпни чрез уеб връзка или QR код. Паралелно с това Международният съюз за автомобилен транспорт (IRU) приветства одобрението на доклада на ЕС за броя на емисиите от пленарната сесия на Европейския парламент.
„Парламентът разбра необходимостта от изясняване на някои аспекти на предложението, например определянето на конкретни срокове за създаване на двете бази данни на ЕС, които са необходими, за да се изпълни условието за използване на вторични данни“, Ралука Мариан, директор за застъпничество на IRU в ЕС.
Инициативата CountEmissions EU, част от пакета за екологични товарни превози на Европейската комисия, въведен през юли 2023 г., има за цел да осигури единен подход за измерване и оповестяване на емисиите на парникови газове от пътнически и товарни транспортни услуги в ЕС.
Регламентът включва разпоредби за облекчаване на задълженията за докладване за малки и средни предприятия (МСП), като им позволява да използват вторични данни за целта и ги освобождава от изискванията за проверка, което значително намалява административната тежест. Компаниите в обхвата на регламента ще бъдат подложени на годишна проверка, за да се гарантира съответствие.
„Парламентът последва Съвета, като потвърди стандарта ISO 14083 като референтна методология. IRU подкрепя подхода на пълния жизнен цикъл, тъй като е по-всеобхватен от методологията от „кладенец до колело“. Въпреки това, в рамките на регулаторния контекст на CountEmissions на ЕС и предвид неговата сложност, той трябва да се разглежда само на по-късен етап и само ако това се прави паралелно със стандарта ISO“, добави Ралука Мариан.
Приемането на доклада за ЕС CountEmissions от Европейския парламент също включва разпоредби за създаване на две бази данни на ЕС за улесняване използването на вторични данни.