Електрическият влекач за регионални превози Mercedes-Benz eActros 300 за пръв път стъпи в България. А от Силвър Стар, генерален дистрибутор на немската марка у нас, обявиха, че той вече е наличен за поръчки от български клиенти.
eActros 300 се предлага във вариант влекач или шаси-кабина, а по-мощният и оборудван с по-голяма батерия eActros 400 – само като шаси-кабина. И нещо повече – от средата на ноември българските клиенти на марката вече могат да поръчват и електрическия флагман на Mercedes-Benz – влекача за дълги разстояния eActros 600, чиято бляскава световна премиера беше в началото на октомври.
През ноември и в началото на декември бял влекач eActros 300, брандиран със слогана CHARGED & READY бе наличен и привличаше погледите в търговско сервизния комплекс на Силвър Стар в София. Идеята е била в рамките на около месец търговските и сервизните екипи на официалния вносител на камионите от немската марка в България да се запознаят и да преминат необходимото обучение за предлагане, продажби, сервизиране и обслужване на тежкия електрически камион.
Разбира се, стъпването на eActros бе използвано той да бъде демонстриран и пред представители на транспортни фирми и на компании, които имат ориентация към „зеления“ регионален транспорт и дистрибуция и евентуално към закупуване на електрически камиони за целта.
Впечатленията си от eActros 300 и очакванията си за това как и на кого ще бъдат предлагани на българския пазар електрическите камиони на Mercedes-Benz и как ще бъдат приети те от българските клиенти пред списание КАМИОНИ сподели Иво Николов, търговски мениджър на камиони Mercedes-Benz и Fuso за България. Той е сред най-новите попълнения в екипа на Силвър Стар, към който се присъедини в средата на 2023 г., но в бизнеса с камиони у нас има дългогодишен опит на експертни и мениджърски позиции и е добре познат на всички.
„Mercedes-Benz eActros 300 се предлага от няколко години на европейските пазари. Имаме и по-мощна версия eActros 400, която също е в продажба. До сега не сме имали този възможност и се радваме, че успяхме да представим този електрически камиони и на клиенти и на търговските и сервизните ни екипи, които преминаха всички задължителни обучения и в момента сме готови да започнем с продажбите на този камион.
Използвахме възможността да представим eActros 300 пред клиенти от различни сфери на транспорта. Много от тях искаха да видят и електрическия влекач за международен транспорт eActros 600. eActros 300 обаче е за междуградски или крайградски превози. Представители на фирми, които се занимават с такъв тип превози бяха и повечето клиенти, които поканихме за видят eActros 300. Всички те бяха впечатлени от липсата на шум при движението на електрическия влекач, пиковия въртящ момент, който е наличен от самото начало и удоволствието, с което се шофира eActros 300.
Не очаквам на българския пазар eActros 300 да се продава в големи серии. Това ще е нишов продукт, защото у нас тежките камиони за дистрибуция по принцип нямат много продажби. Няма да е лесно, защото през последните години се изгради огромна зарядна инфраструктура за леките електрически автомобили, на при товарните все още тя не е толкова развита.
Очакваме първите потенциални купувачи на електрическите ни камиони да бъдат измежду партньорите на големите международни компании, които търсят развитието си в посока на екологията и на това кака да подобрим живота на планетата ни генерално. Вторият тип клиенти очаквам да дойдат от компании, които вече са запознати с генерирането на електрическа енергия и нейното съхранение и имат изградени фотоволтаични инсталации. Те могат да използват тази енергия в автомобилния си парк.
При електрическите камиони предлагаме активно вече и новото поколение на лекия камион Fuso еCanter, който покрива тегловия клас от 4 до 8,5 тона и има вад 40 възможни варианта“, каза Иво Николов.
„След преминатите обучения от нашите екипи ние вече можем да предлагаме, продаваме, сервизираме и обслужваме електрическите камиони на Mercedes-Benz на българския пазар. На производствената поточна линия електрическите камиони са с приоритет и срокът на доставка е 2 до 3 месеца.
Сред клиентите на еActros ще бъдат фирми, които могат да изчисляват добре транспортните си разходи и да се убедят, че въпреки първоначално по-високата инвестиция, заради по-ниските експлоатационни разходи – TCO при електрическите камиони e по-ниско от това при дизеловите. Ние също имаме онлайн-калкулатори, които помагат на клиентите да направят това. Но купуването на електрически камион, не е просто купуване на поредния влекач за автопарка“, допълва Николай Фандъков, директор продажби за продуктите на Daimler Truck, EvoBus и Fuso в Силвър Стар.
Представеният от Силвър Стар влекач eActros 300 е с конфигурация 4×2. Колесната база е 4000 мм. Допустимата максимална маса само на влекача е 19 тона, а на цялата композиция в комбинация с полуремаркето – 40 тона. Само влекачът е разчетен за поемане на около 10,4 т полезен товар.
eActros 300 е оборудван с три пакета батерии – два, монтирани от дясно на шасито и един – в средата му, които са с общ капацитет 336 кВтч и осигуряват пробег с едно зареждане от около 220 км – при оптимални условия, след предварителна подготовка, в частично натоварен дистрибуторски трафик с полуремарке, при 20 °C външна температура.
Пробегът с едно зареждане зависи и от товара, и от стила на шофиране и може да бъде удължен при умело боравене с петте степени на рекуперация, които са на разположение на водача. Зареждането на батериите става само на бързи постояннотокови (DC) зарядни станции при максимална мощност 160 кВт.
При електрическите камиони на Mercedes-Benz двигателен е задният мост, в който са интегрирани два електродвигателя, работещи под напрежение 450 В. При eActros 300 те са с обща номинална мощност 330 кВт и 400 кВт пикова мощност. Кабината на eActros 300 е средна по размер – M-Cab, с оборудване и комфорт, изцяло съобразени с нуждите на регионалния транспорт.
По мощният eActros 400 се предлага като триосна шаси-кабина 6х2. Той вече е оборудван с четири пакета батерии с общ капацитет 448 кВтч, а общата номинална мощност на електродвигателите вече е над 400 кВт.
Проектираният за превози на дълги разстояния флагман eActros 600 разполага с три пакета батерии с общ капацитет 621 кВтч. Номиналната мощност на електродвигателите е 400 кВт, при пикова мощност 600 кВт. Тази конфигурация позволява еActros 600 да постигне пробег с едно зареждане до 500 км, което с дозареждане по време на паузите на водача, прави напълно постижим дневния пробег от 1000 км.
Повече за електрическите камиони на Mercedes-Benz и на останалите европейски производители – в първия за 2024 г. брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на http://transport-press.bg.