Изцяло новият електрически голям ван Farizon SV бе представен по време на последното Commercial Vehicles Show 2025 в Бирмингам в края на април. Моделът, който вече се предлага на някои европейски пазари е проектиран и разработен като електрически от самото начало, подчертаха от китайската компания Farizon, която е част от групата на гиганта Geely.
Електрическият голям ван Farizon SV идва с множество иновативни технологии за повече практичност, ефективност и производителност. Farizon SV е първият ван, който използва усъвършенствана интелигентна архитектура drive-by-wire, което осигурява оптимално разположение на системите, възлите и агрегатите, по-бързо време за реакция на управляващата електроника, по-добра рекуперация на енергия в батерията и повишена безопасност. Реакцията на волана е също три пъти по-бърза, а прецизността на управлението е десет пъти по-точна.
Чрез премахване на нуждата от допълнителни компоненти и позволяване на директно управление от един източник, модулната платформа drive-by-wire дава на инженерите на Farizon свободата лесно да адаптират междуосието на SV, предните и задните надвеси, оформлението на окачването и настройката на волана за различни конфигурации. Според производителя пък при модела за пръв път в сегмента на електрическите лекотоварни автомобили се използва независимо предно окачване с двойни носачи. Това трябва да осигури комфорт и управляемост, като при лек автомобил.
При задвижването се предлагат LFP батерии с капацитет 67 кВтч или 83 кВтч и NMC батерия от 106 кВтч – за най-тежката версия. Пробегът с едно зареждане достига до около 400 км с най-голямата батерия. Бързото зареждане от 20 до 80 процента става само за 36 минути. Във всички случаи се предлага един ефективен електродвигател с мощност 170 кВт (231 к.с.) 336 Нм максимален въртящ момент. SV е проектиран да тегли ремарке със спирачки с тегло до 2000 кг. Впечатляващи са товарните възможности на Farizon SV. Товарният обем достига до 13 куб.м при полезен товар до 1350 кг. Височината на товарене е само 550 мм.
Базиран на изцяло новата платформа GXA-M на Farizon SV се предлага в пет различни варианта на размери, които осигуряват щедро пространство в кабината и товарното отделение. Най-общо конфигурациите включват три дължини на превозното и три височини на покрива: L1H1, L1H2, L2H2, L2H3 и L3H3. При всички варианти се запазва височина на товарене от само 550 мм. Усъвършенстваната електрическа архитектура позволява и подобрена свързаност и интелигентна функционалност при шофиране. Архитектурата drive-by-wire е позволила и разработването на конфигурация без B-колона, позволяваща по-широк страничен отвор на товарното пространство.
От производителя допълниха, че придобитият от Farizon SV платинен рейтинг на Euro NCAP определя модела като един от най-безопасните ванове, които са на пазара в момента. На британския пазар цената на Farizon SV започва от 45 000 лири без ДДС, което при сегашния валутен курс е под 53 000 евро. При това в цената за Великобритания са включени такси за доставка, първа регистрация и акциз върху превозното средство.
Марката Farizon е създаден през 2016 г. като подразделение за производство на товарни и лекотоварни превозни средства на Geely, един от най-големите производители на леки автомобили в Китай. Марката си е спечелила водеща позиция на вътрешния пазар заради фокуса върху технологиите, върху потребителя и върху нулевите емисии. От продуктовото портфолио с нулеви емисии, включващо камиони, лекотоварни автомобили и автобуси, панелният ван Farizon SV пионер при навлизането на марката във Великобритания и Европа.
Farizon SV е разработен на базата на богатия опит на Geely в сектора на леките автомобили с марки като Lotus, Polestar и Volvo, и на задълбочени изследвания и познания в областта на автомобилите за работа. Новият електрически ван е специално проектиран, за да отговори на нуждите на взискателния европейски пазар на лекотоварни автомобили. Автомобилът е бил подложен на над един милион километра сериозни тестове и валидации по целия свят, включително във Великобритания, Норвегия, Австралия и Близкия изток.
Освен че отговаря или надхвърля европейски стандарти за издръжливост и безопасност, Farizon SV е разработен и устойчиво. В автомобила са използвани 10% рециклирани материали, а 85% от материалите му могат да бъдат рециклирани в края на жизнения цикъл, като 95% от материалите на автомобила са възстановяеми за ново използване.
Във Великобритания Farizon се представлява от Jameel Motors. Поръчките за Farizon SV там стартираха на 24 февруари 2025 г., като първите доставки са планирани за второто тримесечие на годината. Всички варианти са със стандартна четиригодишна гаранция или 120 000 мили (над 190 000 км) за превозното средство и осемгодишна гаранция или 120 000 мили за батерията.
По време на изложението в Бирмингам на щанда на Farizon бяха демонстрирани и разнообразни конверсии и подобрения на Farizon SV. Сред тях беше хладилният Farizon SV, конвертиран от Paneltex, който поддържа температура на товара до 0°C без допълнителни батерии. Специално разработени от Motexion решения за подови настилки и облицовки пък осигуряват допълнителна гъвкавост при превоз на товари, а персонализирани решения за заключване от Locks 4 Vans предлагат подобрена сигурност на товара.
В рамките на Commercial Vehicles Show 2025 от Farizon осигуриха възможност за кратък пътен тест за членовете на Международното жури Ван на годината, сред които и редактор от списание КАМИОНИ. Заключението след теста е, че на пътя версията L1H1 на Farizon SV25 VAN, впечатлява и със стабилност, и с пътно поведение, и с ефективност. Интериорът е доста комфортен и ергономичен, а високотехнологичните решения и дизайн в него изобилстват.
Повече за новия Farizon SV и за теста – в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.