Европейско тестово турне зима 2025: eActros 600 доказва практичност и енергийна ефективност, изминавайки „зимни“ 6,500 километра в региона на Северна Европа.
Mercedes-Benz Trucks отново изпрати двата си близки до серийно производство прототипа на eActros 600 на тестово турне из Северна Европа – този път през студения сезон, и в много зимни условия. Целта на „Европейското тестово турне зима 2025“ е била да се тества практичността на батерийно-електрическия eActros 600 – който междувременно бе отличен като „Международен камион на годината 2025“ и вече е в серийно производство – в представителни зимни условия в Северна Европа на различни маршрути и топографии, както и в различни климатични зони. Основната цел е била да се получат важни данни за влиянието на зимните температури и пътните условия върху енергийното потребление на eActros 600.
От около 6,500 километра, изминати из Северна Европа, над половината от турнето се е провело по идентични маршрути в северната част на почти 7-седмичното Европейско тестово турне, което се състоя през лятото на 2024 г. Отново двата камиона са били на път, с обща маса на композициите от 40 тона.
Кристоф Вебер, ръководител на глобалното тестване на Mercedes-Benz Trucks: „Не само ние се интересуваме как се държи енергийното потребление на eActros 600 в различни зимни условия, но преди всичко нашите клиенти и шофьори. Много сме доволни от резултатите от турнето. Те ни показват, че eActros 600 може да бъде много ефективен и комфортен на пътя и по време на европейската зима.“
16-дневното турне е започнало на север в средата на януари от Вьорт ам Райн. Маршрутът първо преминава през Германия, Дания, Швеция и Финландия до Арктическия кръг. След това се завръща към Щутгарт и Вьорт през Естония, Латвия, Литва, Полша, Чехия и Австрия. По време на пътуването си през десет държави в Северна Европа, електрическите камиони понякога са се движели при екстремни температури между -18 и 9 градуса. Средната дневна скорост е варирала между 64 и 77 километра в час.
Аеродинамиката и съпротивлението на триене оказват голямо влияние върху енергийното потребление на батерийно-електрическите камиони за дълги разстояния през зимата
„В крайна сметка, аеродинамиката и съпротивлението на триене оказват значително влияние върху разхода на камиона – независимо от вида на задвижването му. По-високата плътност на въздуха при по-ниски температури през зимата винаги води до увеличено въздушно съпротивление – и следователно до увеличен разход. Гумите, необходими за шофиране през зимата, също имат по-голямо съпротивление на триене и увеличават потреблението на енергия – колкото по-зимни са пътните условия, толкова по-добро сцепление трябва да имат гумите и толкова по-висок е разходът“, обяснява Йохен Готщайн, мениджър тестове на енергийно потребление и пробег в Daimler Truck, който е присъствал по време на цялото турне.
По-подробен анализ на представителен участък от маршрута, който е изминат след студен старт при средна температура от -2 градуса по Целзий и с гуми от клас енергийна ефективност B на снежна пътна настилка, показва увеличение на разхода с приблизително 25 процента в сравнение със същото разстояние, изминато с гуми от клас енергийна ефективност A. Пет процента от това се дължи на климатичната система на кабината, поддържаща приятните 21 градуса по Целзий. По-малко от един процент се използва за загряване на батерията. Други спомагателни системи допринасят за по-малко от един процент от допълнителното потребление. Около четири процента от това се дължи на по-ниската мощност на рекуперация в сравнение с лятото, което е резултат главно на увеличеното съпротивление на триене и въздушното съпротивление. Приблизително 15 процента от увеличението на потреблението се дължат на последните два фактора.
При особено взискателни маршрути с предимно снежна и частично заледена настилка, увеличеното енергийно потребление нараства до почти 50 процента, в сравнение с шофирането през лятото с гуми от клас енергийна ефективност A. Това се дължи главно на значително увеличеното съпротивление при движение. За това оказва влияние и задвижването-независимото съпротивление на триене на скандинавските гуми от клас енергийна ефективност D, проектирани за екстремните зимни условия.
Приятните температури при шофиране, живеене и спане в кабината на шофьора оказват малко влияние върху пробега
Това означава, че шофьорите не трябва да замръзват от студ в eActros 600, или да пестят от отопление, дори през зимата. Например, четиримата инженери са изминали почти 3,000 километра през първите пет дни и са прекарали дните и нощите в своите камиони.
„През деня зададохме температурата на 21 градуса, а през нощта – на 19 градуса за спане – при външни температури между -7 и 4 градуса“, обяснява Вернер Кемпфле, инженер по разработка и съмениджър на проекта eActros 600, който също е бил на турнето. Това е довело само до намаляване на обсега с 2 до 5 процента. По отношение на общото потребление, така нареченият дял на „хотелинг“ е почти незначителен. С батерийно-електрическия eActros 600, не е нужно да се притеснявате, че няма да достигнете целта си поради работещо отопление в кабината.
Подходящата публична инфраструктура за зареждане на камиони все още е рядкост
Както и през лятото, електрическите камиони са зареждани изключително на публични зарядни станции.
„Въпреки че все още е предизвикателство да се намерят опции за зареждане, специално проектирани за камиони, открихме някои модерни зарядни паркове в Скандинавия, където не беше необходимо да разкачаме ремаркетата си и където имаше достатъчно капацитет за зареждане и добра инфраструктура за почивките на шофьорите“, казва Готщайн.
Особено през зимата, при много ниски температури и сняг, това е голямо облекчение за шофьорите. „В крайна сметка, обаче, трябва да признаем, че това беше по-скоро изключение и че инфраструктурата за зареждане все още трябва да бъде разширена в повечето от случаите, които имахме“, продължава Готщайн.
Процесът на зареждане с новото приложение „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0“
Новото приложение „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0“ за eActros 600 също е улеснило значително живота на шофьорите. Мобилното приложение е дигитален интерфейс за връзка между шофьора и камиона, чрез който могат да се проверяват важни данни за състоянието на батерията и нивото на зареждане, или да се получават известия.
„Особено при зареждането, приложението се доказа като изключително полезно. На нас, шофьорите, не се налагаше да стоим постоянно до превозното средство по време на зареждането. Благодарение на приложението, ние превозните средства бяха под контрол по всяко време, можехме да видим състоянието на зареждане и да реагираме незабавно в случай на прекъсване на зареждането, например“, хвали новия сервиз Кемпфле.
За eActros 600
eActros 600 разполага с три батерийни пакета, всеки с 207 кВтч. Те предлагат общ инсталиран капацитет от 621 кВтч. Батериите са базирани на литиево-желязо-фосфатна клетъчна технология (LFP) и се характеризират с дълъг експлоатационен живот. Инженерите по разработки на Mercedes-Benz Trucks са проектирали eActros 600 да отговаря на същите изисквания за издръжливост на превозното средство и компонентите като тези на конвенционален тежкотоварен камион Actros за дълги разстояния.
Това означава до 1.2 млн. км. за десет години експлоатация. След този период на използване, здравето на батерията трябва да е над 80 процента. За разлика от други батерийни клетъчни технологии, с LFP технологията може да се използва над 95 процента от инсталирания капацитет. Това прави възможен по-голям пробег при същия инсталиран батериен капацитет.
Превозното средство е технически проектирано за обща маса на композиция до 44 тона. Със стандартно полуремарке, eActros 600 има товароподемност от около 22 тона в ЕС. В някои случаи националното законодателство може да разреши по-висока товароподемност.
Визуално, електрическият камион за дълги разстояния се характеризира с фундаментално нов, пуристичен дизайн, с ясни линии и аеродинамична форма. Сърцето на концепцията на Mercedes-Benz Trucks за батерийно-електрическия транспорт на дълги разстояния е да предложи на клиентите цялостно решение, състоящо се от технология на превозното средство, консултации, инфраструктура за зареждане и услуги.
Daimler Truck отпразнува началото на серийното производство на eActros 600 в края на ноември миналата година в завода на Mercedes-Benz във Вьорт. eActros 600 се доставя на клиенти от декември 2024 г. Освен това, електрическият камион беше награден с „Международен камион на годината 2025“. Наградата е най-важната в индустрията и се връчва ежегодно от журито „Международен камион на годината“ (IToY), състоящо се от 24 журналисти от Европа, специализирани в тежкотоварния транспорт, включително и представител на сп. Камиони.