Федералното министерство на дигиталните технологии и транспорта на Германия и федералните провинции Баден-Вюртемберг и Рейнланд-Пфалц одобриха финансиране на обща стойност 226 милиона евро за Daimler Truck за разработката, серийното производство и внедряването при клиенти на 100 камиона с горивни клетки.
Финансирането е част от Програмата за важни водородни проекти от всеобщ европейски интерес (IPCEI) на Европейския съюз. Камионите с горивни клетки ще бъдат произведени в завода на Mercedes-Benz във Вьорт и се очаква да влязат в експлоатация при различни клиенти от края на 2026 г.
Заявлението на Daimler бe задълбочено разглеждано и от Европейската комисия. Д-р Фолкер Висинг (федерален министър на цифровите технологии и транспорта и федерален министър на правосъдието), Даниела Шмит (държавен министър на икономиката, транспорта, земеделието и лозарството на провинция Рейнланд-Пфалц) и д-р Андре Бауман (щат секретар в Министерството на околната среда, климата и енергийния сектор на провинция Баден-Вюртемберг) участваха във връчването на известието за финансиране на Карин Родстрьом, Главен изпълнителен директор на Daimler Truck. Церемонията се състоя в Центъра за тестване и развитие на камиони на Daimler във Вьорт ам Рейн.
Карин Родстрьом, главен изпълнителен директор на Daimler Truck, заяви: „Одобрението на финансиране за разработването на лимитирана серия от 100 камиона с горивни клетки е важен тласък за използването на водород в автомобилния товарен транспорт. Следователно това финансиране е важен сигнал, не само за Daimler Truck, но и за цялата индустрия за автомобили за работа.“
Д-р Фолкер Висинг, федерален министър на дигиталните технологии и транспорта и федерален министър на правосъдието, добави: „Устойчивият транспорт с камиони, задвижвани с водород, вече е възможен. Daimler Truck е първият европейски производител, който произвежда сериен камион, използващ течен водород и по този начин дава важен импулс за комерсиалното използване на водородната технология в автомобилния товарен транспорт. Доволен съм, че моето министерство подкрепя проекта, заедно с Баден-Вюртемберг и Рейнланд-Пфалц, с общо 226 милиона евро. С внедряването на новите камиони с горивни клетки ние получаваме важна информация за бъдещия микс от задвижващи технологии, който ще позволи развитието на устойчив товарен транспорт.“
По пътя към декарбонизация на транспорта с камиони, задвижвани с водород, Daimler Truck подаде заявление за финансиране през 2021 г. за разработването на камиони с горивни клетки и за внедряването на лимитирани серии в транспорта на дълги разстояния. Сега Daimler Truck ще получи около две трети от общата допустима сума, предложена в заявлението за финансиране от IPCEI. Daimler Truck ще продължи сам да поема значителна част от общите инвестиции, необходими за разработването на камиони с горивни клетки.
Проектът за финансиране, създаден в рамките на програмата IPCEI на Европейския съюз, обхваща дейности, свързани, както с превозни средства, така и с производство. В допълнение към разработването и изграждането на превозните средства, финансирането ще се използва и за проучвания за осъществимост по отношение на веригата на стойност на водорода, както и за инвестиции в необходимите производствени съоръжения и процеси по пътя на подготовката за планирано серийно производство. Ключовите компоненти ще бъдат сглобени в различни производствени обекти в Германия и ще бъдат предоставени за окончателно асемблиране. Касел (електрически задвижващи оси) и Манхайм (с „Tech Tower“) са два от участващите заводи, докато горивните клетки се планира да идват от пилотното производство cellcentric в Еслинген и ще бъдат сглобявани в цялостна система в завода в Гагенау . Окончателното сглобяване на следващото поколение камиони с горивни клетки е предвидено да се извърши в завода на Mercedes-Benz във Вьорт, а се очаква камионите да влязат в експлоатация при различни клиенти от края на 2026 г. нататък.
Течният водород позволява пробег от над 1000 километра
В своята оценка на финансирането Европейската комисия установява на ранен етап, че няма сравнимо начинание с внедряването на течен водород в този проект, което е подчертано в обхвата на критериите на IPCEI. В течното си агрегатно състояние енергоносителят има значително по-висока енергийна плътност в сравнение с газообразния водород. Това означава, че може да се транспортира повече водород, което значително увеличава порбега и в крайна сметка позволява сравнима производителност с тази на конвенционален дизелов камион.
В допълнение, транспортните проблеми могат да бъдат значително редуцирани с използването на течен водород. Резервоарите за течен водород предлагат предимства в цената и теглото в сравнение със тези за сгъстения газообразен водород. По този начин използването на течен водород позволява по-висок полезен товар, наред с другите предимства. Това прави Mercedes-Benz GenH2 Truck точно толкова подходящ за гъвкав и взискателен автомобилен транспорт на дълги разстояния, колкото и конвенционалните дизелови камиони.
През септември 2023 г. Daimler Truck успешно демонстрира това, когато одобреният за пътуване по обществени пътища прототип на Mercedes-Benz GenH2 Truck завърши обиколката си #HydrogenRecordRun, изминавайки 1047 км с едно зареждане на резервоар с течен водород на борда. Камионите с горивни клетки, финансирани по IPCEI, са готови да влязат в клиентски операции с тази изпитана и тествана технология за течен водород.
Лимитираните серии са част от обширни тестове на камиони с горивни клетки
Необвързващата перспектива за финансиране, издадена през 2022 г., позволява на Daimler Truck да започне подготовка отрано. Оттогава са построени първите прототипи на камиона с горивни клетки, а в момента петима клиенти вече внедряват тези камиони в първоначални работни изпитания, трупайки опит с превозните средства с горивни клетки. Петте влекача с полуремаркета се използват в различни приложения за превоз на дълги разстояния по специфични маршрути в Германия и се зареждат с гориво на две бензиностанции с течен водород (sLH2 във Вьорт ам Рейн и една в района на Дуисбург. По този начин Daimler Truck и неговите партньорски компании създават пилотен проект, демонстриращ, че декарбонизираният транспорт с камиони, задвижвани с водород, вече е възможен.
Очаква се 100-те камиона с горивни клетки, финансирани от IPCEI, да бъдат доставени от края на 2026 г. нататък. Въпреки това, за да успее трансформацията към устойчив транспорт, през следващите години ще бъде необходимо да се осигури изграждането на международна инфраструктура за зареждане с гориво, както и достатъчно доставки на конкурентен по отношение на разходите зелен течен водород.
Daimler Truck преследва стратегия от две вериги превозни средства, задвижвани с водород и от батерии
Като един от най-големите производители на автомобили за работа в света, Daimler Truck се ангажира с Парижкото споразумение за защита на климата. Целта е до 2039 г. компанията да предлага само нови превозни средства, които са CO2 неутрални при шофиране на основни глобални пазари като Европа, САЩ, Япония. Електрическите камиони с батерии са идеалният избор за дистрибуторски транспорт, а в случая с Mercedes -Benz eActros 600, за превоз на дълги разстояния с редовно разгръщане по планируеми маршрути с подходящи разстояния и опции за зареждане.
Камионите с горивни клетки могат да бъдат по-добро решение, особено за много гъвкави и особено взискателни приложения при тежкотоварен транспорт и за превоз на дълги разстояния. Освен това, наличието на подходяща инфраструктура и достатъчно зелено електричество ще са от решаващо значение за успешния преход към CO2 неутрални технологии. В Daimler Truck са убедени, че бързото и рентабилно покриване на това търсене на енергия може да бъде постигнато само и паралелно с двете технологии.