Общи солидни резултати на групата с различни резултати в сегментите: Trucks North America и Daimler Buses с много силно представяне, Trucks Asia оперативно стабилни в слаби пазари, Mercedes-Benz Trucks силни в Бразилия, докато представянето в Европа е повлияно от по-ниско търсене и предизвикателства с разходите.
Daimler Truck Holding AG („Daimler Truck“) отчете солидни финансови резултати на групата за 2024 г., благодарение на много силното представяне в Северна Америка и при Daimler Buses, въпреки предизвикателствата в Европа и Азия. След рекордна 2023 г., финансовото представяне на компанията през 2024 г. бе повлияно от забавяне на търсенето в ключови пазари, което особено засегна Mercedes-Benz Trucks в Европа. Ефектите в Европа бяха само частично компенсирани от възстановяващите се пазари в Латинска Америка.
Карин Родстрьом, изпълнителен директор на Daimler Truck: „През изминалата година постигнахме коригирана оперативна печалба (EBIT) от 4,7 милиарда евро и коригирана възвращаемост от продажби в нашия индустриален бизнес от 8,9 процента. Това прави 2024 г. една солидна година – и аз я разглеждам от две страни: Гордеем се с постигнатото и искрено благодарим на глобалния екип на Daimler Truck за тяхната отдаденост и страхотна работа. В същото време 2024 г. бе различна в нашите сегменти. Trucks North America и Daimler Buses продължиха много силно. Mercedes-Benz Trucks се справи много добре в Бразилия, но бе повлиян от слабото търсене в основните си пазари в Европа. Trucks Asia отчете солидни оперативни резултати, въпреки продължаващите слаби пазари. Като цяло, ние сме убедени, че можем да се справим още по-добре и сме ангажирани да отключим още повече от нашия потенциал.“
Daimler Truck е продала 460 409 автомобили за работа по целия свят през 2024 г., с 12% по-малко в сравнение със същия период на предходната година (526 053 броя). Продажбите на батерийно-електрически камиони и автобуси са се увеличили значително с 17% до 4 035 броя (2023: 3 443 броя). Приходите на групата леко са намалели с 3% до 54,1 милиарда евро (2023: 55,9 милиарда евро). Коригираният оперативен печалба (EBIT) намалява с 15% до 4 667 милиона евро (2023: 5 489 милиона евро). Коригираната възвращаемост от продажби за индустриалния бизнес през 2024 г. е 8,9% (2023: 9,9%). Благодарение на силното четвърто тримесечие, свободният паричен поток на индустриалния бизнес се увеличава с 12% до 3 152 милиона евро през 2024 г. (2023: 2 811 милиона евро).
Печалбата на акция (EPS) възлиза на 3,64 евро (2023: 4,62 евро), включително отрицателни еднократни непарични ефекти от обезценки и преоценки с въздействие върху EBIT от 591 милиона евро. Входящите поръчки намаляват леко с 2% през 2024 г. (417 131 броя) в сравнение с предходната година (426 910 броя), особено поради намаляващото търсене в региона EU30 и по-слабото търсене на пазара в Индия, Индонезия и други азиатски пазари. Въпреки това, входящите поръчки на групата през четвъртото тримесечие на 2024 г. се увеличават значително с 15% в сравнение с четвъртото тримесечие на 2023 г., благодарение на положителното развитие в сегментите Mercedes-Benz Trucks и Trucks Asia.
Прогноза за 2025 г.
За 2025 г. Daimler Truck очаква – непроменено от миналогодишните прогнози – пазарът на тежкотоварни камиони в Северна Америка (Class 8) да бъде между 280 000 и 320 000 броя (2024: 308 000 броя). Пазарът на тежкотоварни камиони в региона EU30 се очаква да остане слаб през цялата 2025 г. и да бъде между 270 000 и 310 000 броя (2024: 315 000 броя). Групата прогнозира продажбите на превозни средства да бъдат между 460 000 и 480 000 броя през тази година (2024: 460 409 броя).
Приходите за индустриалния бизнес се оценяват между 52 и 54 милиарда евро. Компанията прогнозира коригиран оперативен печалба (EBIT) с увеличение от 5% до 15% в сравнение с 2024 г. Коригираната възвращаемост от продажби за индустриалния бизнес се прогнозира да бъде между 8% и 10%. Свободният паричен поток на индустриалния бизнес се очаква да намалее между 10% и 25% в сравнение с 2024 г. Като цяло, Daimler Truck очаква оперативно стабилна 2025 г. в сравнение с 2024 г.
Daimler Truck през 2025 г.
Daimler Truck е ангажирана да стане още по-устойчива, за да издигне рентабилността на компанията до нивото на плановете си. За тази цел, Управителният съвет работи по преразглеждане и адаптиране на стратегията на групата, която компанията ще представи на Деня на капиталовия пазар на 8 юли 2025 г. в Шарлът, Северна Каролина, САЩ.
В същото време, Daimler Truck вече предприе първите стъпки за осигуряване на бъдещето на компанията. Като логична стъпка в развитието, бизнесите на Daimler Truck в Китай и Индия, които преди това бяха част от сегмента Trucks Asia, бяха обединени с Mercedes-Benz Trucks Europe и Латинска Америка. Чрез комбиниране на модерните производствени мрежи, използване на глобалните възможности за НИРД и увеличаване на общността на частите, Mercedes-Benz Trucks ще използва своите междурегионални ресурси и ще се възползва от предимствата на разходите, за да предложи на своите клиенти на пет континента атрактивно глобално предложение, като същевременно остава близък регионален партньор. Това ще позволи на компанията да се възползва по-добре от пазарните възможности, да реагира по-ефективно на конкурентната динамика и по този начин да укрепи глобалната си пазарна позиция и в крайна сметка своята устойчивост.
През последните години, Mercedes-Benz Trucks се фокусира върху повишаване на ефективността и намаляване на разходите в Европа. Въпреки това, предприетите мерки все още не са достатъчни. Затова, Управителният съвет инициира програма за повишаване на ефективността, за да намали повтарящите се разходи на Mercedes-Benz Trucks в Европа с над един милиард евро най-късно до 2030 г. Започнати са дискусии със Съвета на работниците, за да се определят конкретни и устойчиви мерки.