Европейските асоциации на производителите на автомобили (ACEA) приветстват предложението на Европейската комисия за тригодишно удължаване на настоящите правила за произход на батериите съгласно Споразумението за търговия и сътрудничество между ЕС и Обединеното кралство.
Сделката с Обединеното кралство за удължаване действието на настоящите правила за батериите ще избегне налагането на 10% мита върху износа на произведени в Европа батерийни електрически превозни средства (BEV) за Обединеното кралство, който е експортен пазар номер едно в автомобилната индустрия на ЕС. Това ще дойде в решаващ момент от разширяването на производството на е-автомобили в ЕС.
ACEA призовава Съвета да одобри предложението на колегията на еврокомисарите. „Това е от жизненоважно значение, за да се гарантира благосъстоянието, не само на производството на е-автомобили в ЕС, но и на цялата европейска верига за стойност на батериите“, обясни генералният директор на ACEA, Сигрид де Врийс. „Ако предложението не бъде одобрено, това ще доведе до намалена конкурентоспособност на нашия износ. Това също би имало отрицателно косвено въздействие върху търсенето на европейски батерии и материали за батерии, въз основа на загубения пазарен дял на електромобили в полза на конкуренти от трети страни.”
Неодобрението на това предложение би коствало 4,3 милиарда евро през следващите три години за производителите на автомобили в ЕС, което потенциално ще намали и производството на електромобили с около 480 000 единици, еквивалентно на продукцията на два автомобилни завода със среден размер.
Членовете на ACEA подкрепят развитието на напреднала и конкурентоспособна верига за екологична мобилност в Европа. Бяха направени огромни инвестиции в местните вериги за доставки, и производството на батерии ще нарасне значително през следващите години. Предложението на Комисията ще помогне за преодоляване на разликата между настоящето и момента, в който тези инвестиции ще доведат до производстбото промишлено значими обеми продукция.
Де Врийс: „Трябва да се направи всичко, за да се гарантира конкурентоспособността на сектора на мобилността, така че той да остане стълб на просперитета и заетостта в европейската икономика за дълго време в бъдещето. Далеч отвъд обикновената търговия, ние се нуждаем от холистична индустриална стратегия на ЕС по цялата зелена верига на стойност – от научноизследователска и развойна дейност, добив, рафиниране и производство; към мрежи за зареждане, енергийни доставки, стимули за покупки и рециклиране.“
Междувременно ACEA призовава държавите-членки на ЕС единодушно да подкрепят предложението на Европейската комисия. Това ще помогне да се осигури стабилността на индустрията, докато тя преминава в критичната фаза на своята зелена трансформация и ще й помогне да бъде конкурентна в производството на електромобили.