И през 2006-а година се запази тенденцията ръстът в продажбите на нови ванове да изпреварва увеличаването на обема на пазара като цяло. Бяха направени цели 10 380 нови регистрации на лекотоварни автомобили – с 32,7% повече в сравнение с предходната година. Очертава се положителното развитие на сегмента да се задържи на същото равнище и дори да се ускори предвид запазването на привилегированото положение на баничарките“
по отношение на Закона за ДДС.
И през 2006-а година се запази тенденцията ръстът в продажбите на нови ванове да изпреварва увеличаването на обема на пазара като цяло. Бяха направени цели 10 380 нови регистрации на лекотоварни автомобили – с 32,7% повече в сравнение с предходната година. Очертава се положителното развитие на сегмента да се задържи на същото равнище и дори да се ускори предвид запазването на привилегированото положение на баничарките“ по отношение на Закона за ДДС.
Годината е 1997-а. На българския пазар са регистрирани едва 7797 нови автомобила – леки, лекотоварни, товарни, автобуси и мотоциклети. 9 години по-късно вече само регистрациите на нови ванове са 10 380. Класът на „баничарките“ беше един от основните двигатели на процеса на обновяване на автопарка през всичките тези години. В момента той съставлява почти 1/4 от целия пазар. Какво обаче е съотношението на силите вътре в него?
Преди краткия анализ на пазара се налага уточнението, че през тази година в статистиката на ВАНОВЕ са включени всички модели, които по конструктивни съображения използват предимството на данъчния кредит – автомобили като Peugeot 206 AFF, Ford Fiesta Van и Opel Corsa 1+1. За пръв път са обхванати и продажбите на един клас превозни средства, за които дълго може да се спори дали служат за работа или са просто за престиж – „американският“ тип
пикапи като Ford Ranger, Mazda B 2500
и Mitsubishi L 200. За сметка на това някои типични „камионджийски“ конструкции като Kia K2500/2700 и Toyota Dyna, въпреки сравнително малкото си тегло, са пренасочени към статистиката на КАМИОНИ.
Пазарен лидер отново е Peugeot, чийто дял обаче за пореден път регистрира намаление и вече е „само“ 23,3%. Предимството на френската марка се запазва благодарение най-вече на бестселъра Partner – най-предпочитания модел в класа SV (Small Vans, или „малки ванове“).
За втора поредна година подгласник е Ford, чийто пазарен дял се стабилизира на 20,5%. Гамата на производителя включва най-търсения модел в сегмента MV (Medium Vans или „средни ванове“) – избрания за „Международен ван на 2007 година“ нов Transit.
Citroёn увеличи минимално продажбите, но не и пазарния си дял, който спадна до 15,6%. Отстъплението се дължи най-вече на изгубените от Jumper позиции, както и на спирането от производство на остарелия модел C15.
След трите водещи марки, които успяха да си разделят „едва“ 59,4% от пазара (преди две години те държаха общо 73,5%), напред в статистиката изскочи VW със 7,9%. „Народната“ марка, която регистрира огромен ръст и при трите си моделни гами (Caddy, Transporter и LT), най-вероятно ще продължи да скъсява разликата от водачите, тъй като през февруари стартират продажбите на новия Crafter (наследник на LT).
Opel също отбеляза рекордно увеличение в лекотоварния сегмент, „отхапвайки“ 7% от пазарната „пита“. През 2006-а година клиентите и на трите основни модела (Combo, Vivaro и Movano) на марката от Рюселсхайм се увеличиха двойно.
IVECO запази стабилните си позиции (5,5% от пазара), доказвайки за сетен път, че продажбите на популярния Daily на практика не зависят от развитието на конкуренцията. Другият италиански играч – FIAT, който трябваше да наложи на пазара един почти непознат модел като Doblo, също се поздрави с успех, реализирайки поредното увеличение (до 4,6%). Остава да видим дали същият сценарий ще се повтори и при големия Ducato, който засега отстъпва на френските си „близнаци“ Boxer и Jumper.
След преходната за Renault 2005 година (тогава се смени вносителят) марката започна да възвръща постиженията си отпреди този период и се добра до 4,5-процентен дял. Естествено е обаче да се очаква много повече от модели като Kangoo, Trafic и Master, които доминират на западноевропейските пазари.
Mercedes-Benz „бетонира“ присъствието си на пазара с резултат от 3,9%, доказвайки, че желанието за повече престиж и конструктивно съвършенство не е чуждо на доста транспортни фирми.
Като цяло през 2006 година пазарът на нови ванове се разви по посока на разнообразието. Едно от доказателствата за това е увеличеният (до 6,5%) дял на марки, които доскоро не успяваха да прескочат самостоятелно бариерата от 1%.
Тази тенденция, която изглежда необратима през последните няколко години, обещава да претърпи още по-интересно развитие благодарение на многото нови лекотоварни модели, чиито продажби стартират през 2007 година – IVECO Daily Professional, VW Crafter, поредното поколение на Renault Kangoo, товарната версия на Skoda Roomster и новото трио Citroёn Jumpy/FIAT Ducato/Peugeot Boxer.
Въвеждането на новите екологични норми Евро-4 едва ли ще повлияе силно на продажбите, тъй като повечето производители отдавна разполагат с готови конструктивни решения, но все пак трябва да се отбележи, че най-вероятно през тази година от пазара поне временно ще отпаднат моделите на марки като Daewoo, ГАЗ и Wuling.