Ford Pro обяви пазарния старт на новия си електрически среден ван E-Transit Custom на пазарите в Европа. Това се случи със специално организирано събитие край Франкфурт през предпоследната седмица на май, по време на което журналисти от цяла Европа можеха да тестват няколко варианта на E-Transit Custom.
Първите автомобили E-Transit Custom ще достигнат до представителствата на Синия овал на избрани пазари по-късно през идващото лято. През 2025 г. моделът ще достигне до всички пазари в ЕС.
От Ford подчертаха, че E-Transit Custom излиза на пазара стартира във важния момент, в който електрическите превозни средства все повече се търсят и използват от малкия бизнес. Доклад от Центъра за икономически и бизнес изследвания установява, че делът на електромобилите при регистрациите на нови ванове на основните европейски пазари се е увеличил повече от пет пъти от 2018 г. до 2023 г. Докладът описва подробно описва нарастващия брой нискоемисионни зони в редица градове на Стария континент, които вече наброяват над 350 и обхващат над 80 милиона души в ЕС. Тава е една от причините малкият бизнес все по-смело да поглежда към електрически ванове. Което пък стана причина представянето и тестовете през май да се проведат край Франкфурт – един от големите европейски градове, съсредоточил разнообразен малък бизнес, който вече все повече използва електрически автомобили за работа.
Ford E‑Transit Custom съчетава усъвършенствана технология за електрически превозни средства с цифровата и физическа платформа на Ford Pro от софтуер и услуги. Това трябва да помогне на бизнеса да намали общите разходите за притежание на автомобила, да работи по-ефективно и да улесни прехода към електрически превозни средства.
Другата новост е, че заедно с новия електрически модел, Ford Pro въвежда интегрирано решение за домашно зареждане за бизнеса. Това включва инсталиране на стенно зарядно устройство и софтуер за управление и поддръжка. Този продукт и свързаните с него услуги също тръгват към основните европейски пазари. Електрическата версия на еднотонния ван на Ford предлага и още редица иновативни нови функции, разработени според нуждите на малкия и среден бизнес, като 5G свързаност като стандарт, и нови функции като уникалния накланящ се волан, който се превръща в масичка за лаптоп… Пробегът с едно зареждане при новия Ford E‑Transit Custom е до над 330 км.
Разкрит по време на IAA в Хановер през 2022 г. новият Ford E-Transit Custom е част от гама с нов облик, която включва изцяло нова платформа за дизелови, електрически и плъгин хибридни версии на Transit Custom.
Към E-Transit Custom се присъединяват и второто поколение на хибирда Ford Transit Custom PHEV – с изцяло ново задвижване, и „наточената“ спортна версия с атрактивни бодикитове и висока производителност Ford Transit Custom MS-RT.
Електрическият Е-Transit Custom е получил уникален дизайн на радиаторната решетка, за да бъде подчертан електрическият му характер. Другата новост е, че моделът е със задвижване на задните колела, като електродвигателят е интегриран в задния мост, подобно на кофигурацията при големият електрически ван Е-Transit.
Задвижването при модела е от електродвигател, наличен с три изходящи мощности. Базовият вариант е с максимална мощност от 100 кВт (134 к.с.) и се предлага при версиите Trend и Limited. След него идва електродвигателят с мощност 160 кВт (215 к.с.), който се предлага като опция или при версия Sport. На върха е силовият агрегат с 210 кВт (282 к.с.), наличен при версиите Sport и при MS-RT E-Transit Custom van. И при трите мощности максималният въртящ момент е 415 Нм. Задвижващият електромотор е монтиран директно към задния мост на автомобила и е завъртян на 90 градуса, за да увеличи максимално товарното пространство и да намали теглото и сложността. Той използва 400-волтова архитектура.
В началото E-Transit Custom се предлага само с един вариант на NCM Li-ion батерия, разположена в пода под товарното пространство. Тя е с използваем капацитет 64 кВтч и пълен капацитет от 82 кВтч и осигурява пробег до около 330 км с едно зареждане според WLTP. Новата батерия има 12% по-висока енергийна плътност от тази на E‑Transit. Зареждането от е с мощност до 125 кВт, която е достатъчна, за да презареди батерията от 15-80% само за 41 минути. E-Transit Custom получава и 11 кВт AC трифазно бордово зарядно устройство, което презарежда напълно батерията за 7-8 часа. Стенното зарядно устройство с мощност 7 кВт осигурява пълно зареждане за 8,5 часа. Състоянието на зареждане също ще може да се проследи чрез приложението FordPass Pro. Клиентите на Ford Pro също имат достъп до Blue Oval Charging Network, най-голямата зарядна мрежа в Европа с повече от 300 000 зарядни устройства.
Огромен е наборът от варианти и каросерии при E-Transit Custom. Той идва с две дължини L1 и L2 и с една височина, поне в началото. Предлага се като стандартен панелен ван, товарен ван с двойна кабина, пътническа версия Tourneo и дори като Multicab с L-образна сгъваема преграда, осигуряваща до 5. Има и нива на оборудване за всякакъв бюджет – Trend, Limited, Sport (разпознаваемо по широките черни ленти на предния капак), до върховото MS-RT, което привлече погледа с цвета Marmite (жълто-зелен) и пакета от опции Aero Style.
На разположение за пътни тестовe във Франкфурт бе голяма част от гамата на новия E-Transit Custom. Домакините бяха подготвили няколко маршрута, по които можеха да се усетят качествата на новия среден електрически ван на Ford Pro. Версията Limited Van L1H1 бе налична в емблематичния цвят Digital Aqua Blue с базовия електродвигател с мощност 100 кВт. Версията Sport бе в същия цвят и се отличаваше по двете широки челни ленти на предния капак и на тавана. Тя вече разчиташе на по-мощния електродвигател със 160 кВт. А за десерт оставихме атрактивния MS-RT Van L1H1 в цвят Yellow Green с двигател с мощност 210 кВт. На разположение бяха още Limited MultiCab L2 в цвят Moondust Silver, Trail DCiV L2 Grey Matter, както и пътническият E-Tourneo Custom Titanium X L1 в цвят Agate Black и дизеловият Tourneo Custom Active L2 Artisan Red. Всички товарни ванове бяха натоварени с 600 кг и тестът можеше да започне.
Спокойно може да кажем, че всички версии на E-Transit Custom се представят отлично на пътя, а в управлението им няма голяма разлика.
Повече и за впечатленията от теста – в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – transport-press.bg.