Поводът за това интервю беше пускането в експлоатация на нов cross-dock терминал в логистичната база на Александър Логистикс в Казичене, София. Оказа се обаче, че през последните години има още и много други новости в дейността на фирмата, за които разговаряме с управителя й Цветин Тодоров.
Цветин Тодоров е магистър по машинно инженерство, специализирал анализ на логистични и складови системи. Той е съосновател на Александър Логистикс, развивайки спедиторския, логистичния и търговския отдел. Отговаря също за управлението на бизнес процесите, измерване на производителността и ефикасността, както и за информационите технологии. На 16.09.2021 г. е избран за председател на Управителния съвет на НСБС – Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, като отговаря и за Учебния център. (www.nsbs.bg). Той се включва във фирмата през 1994 г. директно от университетската скамейка и е привърженик на ученето през целия живот.
– Г-н Тодоров, Александър Логистикс вече почти 30 години предлага спедиторски и логистични услуги. Има ли нещо, което остана непроменено и устойчиво, независимо от бурните времена, в които живеем?
– За нас тези 30 години бяха време на устойчиво развитие на ефективни и професионални комплексни логистични услуги. Във време на глобална икономика логистиката играе ключова роля в успеха на всеки един бизнес. От доставката на суровини до разпределението на готови продукти тя е в основата на веригата на доставки. В този контекст логистичната група Александър Логистикс се разви като иновативен партньор, насочен към постигане на висока степен на ефективност и професионализъм във всички елементи на логистиката.
За нас винаги е било първостепенен приоритет да създадем доверие сред нашите клиенти и партньори. Разбираме, че доверието се изгражда чрез постоянно високо качество на услугите и коректност. Ние разполагаме със силни екипи от професионалисти и най-нови технологични решения, които ни позволяват да отговорим на най-високите изисквания в широк спектър от услуги, както и да обезпечим скалируемост на бизнеса.
– Напоследък новите технологии имат все по-голямо значение в логистиката. Какви нови технологии въвеждате?
– Светът на логистиката се движи бързо напред и ние сме на вълната на иновациите. Използваме съвременни IT технологии и софтуерни решения, които ни помагат да следим и оптимизираме процесите си. От геопозициониране на товарите до анализ на данни за подобряване на маршрутите ние гарантираме, че клиентите ни са в крак с последните тенденции и възможности. Мобилните приложения, с които обезпечаваме екипите си както при доставките в последната миля, така и в складовите операции, осигуряват проследимост на почти всички операции.
Преди година изцяло обновихме WEB портала си за проследяване на движението на пратките, като те са видими в него от момента на заявяването им с отразяване на датите на събиране и доставка. Пратките са с уникални референтни номера от АЛОГ ООД с възможност за описание на съответстващи референтни номера на клиента, на получателя, изпращача, товарния и разтоварния пункт и т.н. Към всяка една пратка е прикачен пълният набор от сканирани документи, придружаващи пратката (фактури, опаковъчни листа, митнически декларации и т.н.), както и финансова информация за дължимите суми за транспорт и допълнителни услуги. В сайта е налице информация за всички издадени първични финансови документи, техния статус (платени/не платени), както и балансите във всеки един момент.
– Какъв спектър от услуги предлагате?
– Логистиката не се ограничава само до транспорт. Това е комплексен процес, който включва складиране, управление на наличностите, оптимизация на маршрутите, обработка на данни, информационно обслужване и други аспекти. Ние предлагаме цялостни решения, които покриват всички тези аспекти, осигурявайки на нашите клиенти безпроблемно функциониране на техните доставки и операции.
Както всички знаем, в настоящата бизнес среда сериозно предизвикателство е липсата на човешките ресурси, поради което, за да гарантираме качество на услугите, се наложи да преминем от outsourcing към inhousing на всички основни елементи на логистиката, генерирайки широк спектър от услуги.
– Традиционно сте известни като водещ доставчик на групажни услуги. Има ли нещо ново в това направление на дейността на Александър Логистикс?
– Оперираме над 30 собствени групажни линии с почти всички държави в Европа, където наши партньори са добре утвърдени логистични фирми, които допълват надеждния сервиз и комуникират с чуждите контрагенти на един език. Не на последно място инфраструктурата, с която разполагаме, като транспорт, складове и митнически услуги, ни позволи да развием изключително добри транзитни връзки от Европа към Армения, Грузия, Иран и други, като осигуряваме седмични регулярни доставки, включително в направление Грузия – Европа.
Дейността ни не се ограничава само с групажни превози, а включва и международен транспорт на комплектни и частични товари (FTL/LTL). С нарастване на обема на възлаганите товари ние се утвърдихме като надежден възложител на товари към превозвачите, което от своя страна ни осигури необходимия транспортен капацитет, който можем да предоставим на клиентите си за техните комплектни и по-големи частични товари. Това доведе и до обособяването на отдел Комплектни и частични товари (FTL/LTL), който се развива изключително успешно.
– В какво инвестирахте основно през последните години?
– Последните две години инвестирахме много в изграждане на вътрешна транспортна мрежа с 12 буферни склада, стратегически позиционирани в България и свързани с ежедневно пътуващи транспортни средства. От тях, независимо дали става въпрос за градски, регионални, или дълги разстояния, ние предоставяме точни и своевременни доставки в цялата страна в рамките на 24 часа за всички основни дестинации. От малки пакети до големи товари нашите разнообразни транспортни решения се адаптират към специфичните изисквания на всеки клиент. Фокусът на компанията в момента е към B2B сегмента.
– Във връзка с това развитие ли решихте да строите нов CROSS-DOCK терминал в логистичния център в Казичене?
– Да, за да отговорим на нарастващия поток пратки и обезпечим плановете си за развитие в края на 2022 г. започнахме изграждането на разширение на cross-dock терминала ни в Казичене с допълнителна площ от 3300 квадратни метра, които влязоха в експлоатация през август тази година. Така общата площ, използвана за cross-dock операции и обезпечаване на бързи и ефикасни процеси по сортиране и претоварване на пратките в международно и вътрешно направление, стана 5500 квадратни метра с достъп през 30 товаро-разтоварни рампи.
– Споменахте 12 буферни склада в страната. Има ли други нови сред тях?
– От юли тази година функционира и новият ни склад в Пловдив с площ 1000 кв.м с цел засилване на локалното ни присъствие в региона. Заработи и нов cross-dock терминал в Русе, свързан с ежедневна совалка със София, като по този начин осигуряваме и ежедневен сервиз от/до Румъния.
– Как осъществявате транспортната си дейност – наемате превозвачи или разчитате на собствен автопарк?
– За да гарантираме качеството на транспортните услуги, се наложи да предприемем стратегия по развиване на дъщерна транспортна фирма, която оперира в цяла Европа и към момента разполага с 40 композиции (влекач + ремарке 13.60) с възраст на влекачите между 1–4 години. Планираме транспортният ни капацитет в следващите години да нараства с не по-малко от 20 композиции на година.
– Все по-широкото навлизане на електронната търговия изисква все по-бързи доставки и променя дейността на логистичните фирми. Как в Александър Логистикс отговаряте на тези промени?
– Промените във веригите на доставки и тенденцията на връщане на производства на територията на Европа и в частност България предопределят нуждата от експресни доставки особено в индустрии като автомобилната и машиностроенето. За да отговорим на търсенето, ние осигуряваме и експресен транспорт на територията на Европа, с коректно изпълнение на сроковете на доставка в рамките на 48 часа за определени дестинации.
Освен това към момента Александър Логистикс разполага с логистичен център в София, разположен на площ от 30 000 кв.м с 15 000 кв.м закрити складови площи и опит в управлението на поръчки, пикиране, пакетиране и доставка до следващи участници във веригата на доставки. Имаме изключително богат дългогодишен опит в outsourcing на складовата логистика и много успешни проекти. За съжаление, ценовата война в този сегмент и липсата на трудови ресурси предопределя ниските резултати от тази дейност, поради което и нашата стратегия на този етап се измести към транспортните мрежи и услуги. Разполагаме с хладилни камери за обработка на товари в режим на температурен контрол, като притежаваме сертификат IFS (International food Safety), който е задължително изискване на големите вериги, обработващи хранителни стоки.
– Още от създаването си Александър Логистикс предлага и митнически услуги. Как се развива този сегмент от дейността в настоящия момент?
– Да, от самото начало на дейността ни през 1994 година предлагаме митнически агентски услуги, като към момента имаме 15 служителя в митническия отдел, голяма част от тях с опит над 15-20 години в областта. На разположение е Временен склад под митнически контрол, което позволява предлагане на буферно складиране до обмитяване на пратките и избягване на денгуби от задържане на транспортните средства. Фирмата е одобрен икономически оператор (AEO).
Разполагаме с финансов ресурс за заплащане на дължимите мита и ДДС, което изключително облекчава процедурите по освобождаване на стоките на клиентите ни. Голямо предимство за нашите клиенти, търгуващи с бутилиран алкохол, е и това, че разполагаме с Данъчен склад за обработка на бутилиран алкохол, което особено при групажни транспорти позволява безпроблемна обработка на придружаващите акцизни документи директно в нашите складове.
– Дотук говорим главно за складиране и автомобилен транспорт. Какви други видове транспорт предлагате?
– Когато времето е от съществено значение, предлагаме на клиентите си авио транспорт на стоки по целия свят в най-кратък срок. Имаме установени партньорски отношения с водещи авиокомпании, което ни позволява да предоставяме конкурентни цени и висок стандарт на обслужване. За по-големите и по-тежки товари предлагаме контейнерен транспорт, предоставящ оптимално съчетание между цена и време, като разполагаме със специалисти с огромен опит в организацията на контейнерни превози, както и в управлението на всички съпътстващи документи и процеси. Член сме на WCA и AWS (World cargo aliance и All World shipping), което ни прави част от най-големите партньорски мрежи в света.
Освен това сме сертифицирани сме по ISO (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001), IFS (international food safety), членoве сме на НСБС, FIATA, WCA. Застраховаме при реномиран европейски застрахователен брокер с висока сигурност и надеждност на изключително атрактивни нива, като се опитваме непрекъснато да повишаваме застрахователната култура на клиентите ни.
– Прилагате ли някакви зелени практики в дейността си?
– Осъзнаваме важността да правим екологично отговорен бизнес и прилагаме стратегии за намаляване на въглеродния отпечатък, като оптимизиране на маршрутите и операциите, както и използване на технологии, които спомагат за опазване на околната среда. Изградихме фотоволтаична централа с мощност 1 Мегават, върху покривите на складовите ни сгради, като така сме подготвени и за бъдещото по-широко навлизане на електрически транспортни средства за локална градска доставка.
– Как виждате пътя на развитие на Александър Логистикс?
– Едно от предизвикателствата в развитието на компаниите управляване от собствениците, каквато е нашата е приемствеността. За наше щастие следващото поколение е вече в управлението на компанията , като успешно надграждат постигнатото. Спедиторското и транспортното подразделение на фирмата, които са основния генератор на растежа, вече повече от 5 години се управляват от Радослав Тодоров и Михаил Димитров, които са синове на двама от собствениците. Като млади хора с визия, те са наясно, че само високите технологии и ефикасните процеси едновременно с партньорствата с нашите клиенти и партньори могат да направят една компания успешна и да осигурят Устойчиво развитие и в бъдеще.