На пистата Circuito del Jarama край испанската столица Мадрид Daimler Buses за пръв път даде възможност на журналисти от цяла Европа да изпробват новите системи за активна и пасивна безопасност и в помощ на водача, вложени в последните поколения на автобусите Mercedes-Benz и Setra.
В средата на март на пистата Jarama и по околните обществени пътища поканените, сред които и редактор от списание КАМИОНИ, имаха възможност да тестват като водачи и пътници и нови алтернативни системи за задвижване при автобусите на Daimler, както и работата на някои от модулите за автономно шофиране.
Нови системи за подпомагане и безопасност при автобусите на Daimler
Пътната безопасност и ефективността са приоритет за автобусите Mercedes-Benz и Setra. За това Daimler Buses традиционно e сред пионерите в прилагането им и в разработката на нови технологии за безопасност, подпомагане на водача, както и на високоефективни задвижващи технологии.
Наскоро немският производител на автобуси представи редица нови и надградени системи за подпомагане и сигурност – Active Brake Assist 6 (ABA 6), Active Drive Assist 2 (ADA 2), Sideguard Assist 2 (SGA 2), Frontguard Assist (FGA), Traffic Sign Assist (TSA).
Тук трябва да се спомене, разбира се и системата от камери и монитори за обратно виждане MirrorCam, както и системата от камери за 360° поглед върху превозното средство. Редом с това Daimler Buses продължи работата си върху нови поколения на електрическите и хибридните си задвижвания, както и върху електрическия си автобус, оборудван с водородна горивна клетка за удължаване на пробега. Всичко това събрано за пръв път на едно място, можеше да се види, пипне и изпробва на пистата Circuito del Jarama край Мадрид, а някои от превозните средства можеха да се тестват и по околните магистрали.
Системите за безопасност и в помощ на водача
Неслучайно новите системи за безопасност и помощ бяха на фокус при демонстрациите в Мадрид. От юли 2024 г. актуализираният Общ регламент за безопасност (GSR) на ЕС ще изисква пълен набор от системи за подпомагане на водача в новорегистрираните автобуси. Това включва, но не се ограничава само до: асистент за сляпа зона от страната на пътника до водача и пред превозното средство, който може да открива обекти на близко разстояние; разпознаване на пътни знаци за контрол на скоростта; асистент за вниманието на водача; система за следене на налягането в гумите; асистент за движение на заден ход; предупредителна светлина в случай на аварийно спиране; интерфейс за подготовка за опционален алкохолен тестер (Alcohol Interlock).
С вградените в градските, междуградските и туристическите си автобуси системи – ABA 6, SGA 2, FGA, ADA 2, TSA, Daimler Buses вече отговаря на тези изисквания, а в някои случаи дори надхвърля нивата на GSR 2024. Системите са стандарт във всички варианти на автобусите Mercedes-Benz и Setra. Като опция при всички модели се предлагат камера за 360° поглед (270° при съчленените градски автобуси) и новата система от камери за обратно виждане MirrorCam.
Демонстрациите и тестовете в Мадрид бяха разделени на четири групи, а на разположение за шофиране бяха 14 автобуса от всички сегменти, модели и версии на немския производител.
Нов активен спирачен асистент
Новите функции и надградената ефективност на активния спирачен асистент 6 (ABA 6), SGA 2 и новият FGA бяха демонстрирани в затворена зона на пистата със специално оборудван с измервателна апаратура туристически автобус Setra S 515 HD, макет на лек автомобил и манекен на дистанционно управляем велосипедист върху самоходна палтформа. Участниците в демонстрацията станаха част от нея и като пътници в автобуса и като зрители отстрани.
Разиграни бяха ситуации, при които велосипедистът е в сляпата зона на пътя в ляво и в дясно от автобуса, който потегля. Така бе проследена реакцията на SGA 2, който алармира водача със звук и светлинен сигнал, но специално при автобусите на Daimler не предприема действия за спиране на перовзнотосредство. Адреналинът се вдигна при демонстрацията на ABA 6 и FGA, която бе направена неколкократно при движение със скорост 50 и 60 км/ч, като засеченото препятствие беше изскочил внезапно пред автобуса велосипедист или спрял автомобил. И в двата случая, поради това, че водачът не реагира системата закова автобуса на педя пред макета.
На магистралата с Active Drive Assist 2
Тестовете на модула Active Drive Assist 2 (ADA 2) бяха по обществени пътища край Мадрид. На разположение за шофиране бяха два от флагманите на Setra – двуосният S 515 HD от ComfortClass и триосният S 516 HDH от върховия ToipClass. На магистралата можеше да се изпита перфектната работа на асистента за шофиране.
Основната функция е, че при включен или изключен адаптивен круиз контрол и качествена маркировка, системата за поддържане на лентата за движение е активна постоянно и връща автобуса в права посока при опит за пресичане на осевата линия без подаден мигач. Системата дори позволява на водача да пусне за кратко кормилото, но това не е препоръчително, предупредиха от Daimler Buses. Предишният асистент за поддържане на лентата за движение единствено предупреждаваше водача със звук и вибрация при опит за отклонение на автобуса. На практика най-новото поколение на ADA 2 за пръв път позволява полуавтономно шофиране на автобус.
360° камера и MirrorCam
Системата от камери за обратно виждане MirrorCam, проектира изображението върху дисплеи с висока разделителна способност. Двата екрана са разположени вляво и вдясно от вътрешната страна на A-колоните и са в зрителното поле на водача. За предимствата на системата пред обичайните огледала е казано вече много – по-широко зрително поле за водача през страничните прозорци, значително подобрена видимост назад на тъмно, по-малко влияние от замърсяване, заледяване и дъжд, по-лесно маневриране и по-малко щети. Това е теорията.
А в единия от модулите по време на тестовете на Jarama участниците можеха да почерпят опит от избора, маневрирайки в тесни пространства и паркирайки на заден ход автобуси, оборудвани с MirrorCam и 360-градусова камера за питчи поглед върху автобуса. На разположение бяха Mercedes-Benz Tourismo, Setra TopClass S 516 HDH и двуетажният Setra S 531 DT.
Електрическо и хибридно задвижване
Със предизвикателната си и разнообразна топография, дългата 3,4 км писта Circuito del Jarama предложи идеални условия за изпробване на новото хибридно задвижване от Daimler Buses, което се предлага като опция както в междуградските автобуси Setra MultiClass LE и в Mercedes-Benz Intouro. Хибридната технология е проста и не е новост при Daimler Buses.
Енергията, генерирана от рекуперацията при спиране и движение на принудителен празен ход, се съхранява в ултракондензатори. Вграденият в трансмисията електродвигател-генератор е разположен между двигателя с вътрешно горене и автоматичната предавателна кутия. Той има мощност от 14 кВт и въртящ момент от 220 Нм, с които при нужда подпомага ДВГ – при рязко ускорение, изкачване на наклон и така намалява разхода на гориво. При движение по инерция и при спускане пък генерира електрическа енергия. Системата има самостоятелна система за управление на енергията, а управлението на автобуса не се различава от това на превозно средство с конвенционално задвижване.
Мадрид – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Повече – в априлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.