Околностите на градчето Вайблинген, на двайсетина километра североизточно от Щутгарт, станаха място на първия пътен тест на новия електрически компактен ван Mercedes-Benz eCitan. Тестовите шофирания бяха организирани специално за членовете на журито Международен ван на годината, в което участва и редактор от списание КАМИОНИ.
На разположение за тест бяха три еднакви, различаващи се само по цвета, товарни варианти на модела, без товар във фургоните, както и един eCitan Tourer – петместна пътническа версия. Тестовите лекотоварни автомобили бяха от ниво на оборудване Pro, версия L1 – с къса база.
Новият eCitan
Моделът вече има и версия L2 – с удължено междуосие, която не бе налична за тест във Ваблинген, но бе на разположение за оглед. При версията L2 удължаването е само за сметка на по-голямото междуосие – предният и задният надвес остават същите както при L1. В резултата на това обаче, товарното пространство във фургона на карговерсията нараства от 2,9 куб. м, на 3,62 куб м. Светлият отвор на страничните врати на товарното пространство – които могат да са една от ляво или две – от двете страни, при версията L2 е 830 мм, а при L1 – 614 мм. Задната врата на товарния отсек може да е двукрила – асиметрична или клапа.
eCitan L1 e с размери дължина 4498 мм, височина 1859 мм и ширина 1819 мм. Диаметърът му на завой е 11,2 м. Съответно във вариант L2 дължината е 4922 мм, височината – 1859 мм, а ширината 1830 мм, като диаметърът на завой пораства до 13,2 м. Полезният товар за късата версия на eCitan Panel Van е до 544 кг, за дългата – до 722 кг, а допустимата максимална маса е съответно – 2240 кг и 2490 кг. И при двете версии ширината на товарното пространство е 1240 мм, а височината – 1256 мм. Дължината е 1806 мм за L1 и 2233 мм за L2.
Стандартната карговерсия на eCitan с дължина L1, по данни на производителя, има пробег с едно зареждане до 292 км при комбиниран цикъл на експлоатация. При удължената версия L2, която е малко по-тежка пробегът е 285 км. Капацитетът на батерията и при двете версии е 45 кВтч. Минималното време за бързо зареждане на батерията от 10% до 80% е около 38 минути. Това е при оптимални условия на и на постояннотокова (DC) зарядна станция със захранващо напрежение 400 В и ток 300 A или мощност от 80 до 120 кВт.
От Mercedes-Benz правят уговорката, че времето за зареждане може да варира в зависимост от температурата на околната среда и батерията, както заради използване на допълнителни консуматори като климатизация и отопление. При зареждане с променлив ток (AC) на зарядна станция с мощност 11 кВт времето за пълно зареждане е до 4,5 часа, а при мощност 22 кВт – до 2,5 часа. Пълното зареждане в домашни условия с променлив ток с мощност 2,3 кВт става за до 22 часа. Стандартно моделът идва с plug-in конектор за зареждане с променлив ток с мощност 11 кВт. Пиковата мощност на предноразположения електродвигател и при версия L1 и при версия L2 е 90 кВт.
ДНК на Mercedes-Benz
Редица специфични акценти в екстериора и интериора на еCitan показват недвусмислено принадлежността на модела към гамата на Mercedes-Benz. Оборудването е богато – 6 въздушни възглавници, асистенти за внимание у водача, за страничен вятър, за помощ при потегляне по наклон, камера за заден ход и асистент за паркиране. За ДНК-то на немската марка говорят и голямата предна решетка с интегрирана звезда на Mercedes-Benz, както и основните и задни светлини, които са с дизайна на Mercedes-Benz. Колелата са 16-инчови алуминиеви с 10 спици.
Водачът разполага с модерната информационно-развлекателна система и свързаност, осигурени от позната мултимедийна система MBUX с гласов контрол и интегрирана навигация с информация за трафика на живо. Повечето бутони по арматурното табло са сензорни. Може да се изброява още много от оборудването – безжично зареждане на смартфони, интегриран медиен интерфейс (USB C-тип, MirrorLink), връзка със смартфон чрез Apple CarPlay & Android Auto. Функциите се управляват от 7-инчов сензорен екран с висока резолюция, разположен на централната конзола. Стартирането е без ключ, многофункционалният волан е в специфичния за Mercedes-Benz дизайн.
Тестът
Домакините от Mercedes-Benz бяха подбрали разнообразен тестови маршрут, който включваше градско движение, извънградски двупосочни пътища и малко движение по магистрала. Релефът по маршрута също беше разнообразен, като по него се редуваха изкачвания и спускания по хълмовете в подножието на Швабските Алпи. Първата половина от трасето – право на изток от Вайблинген, след това – на североизток през Бройнингсвайлер и на югоизток – към Винтербах бе предимно нагоре. Втората половина от маршрута – на югозапад – през Енгелберг и Манолцвайлер, след това на северозапад към – Ендерсбах и на запад – към Вайблинген бе приоритетно надолу. Какъв по-добър начин, да се усети пътното поведение на един електрически автомобил, да се оцени работата на силовата му линия и на системата за рекупериране на енергия в батерията при спиране и спускане.
Новият eCitan се справи отлично при теста. Ако започнем отзад напред, трябва да кажем, че по първата половина от маршрута, наистина без товар, но с двама души на борда, с включен климатик товарната версия на модела показа среден разход на енергия от 19 кВтч на 100 км. По обратния път ефективността на eCitan беше изумителна – при изминати 24 км, за 36 минути при средна скорост 40 км/ч, оставащият пробег бе намалял само с 11 км до 234 км, а средният разход на енергия беше 11 кВтч/100 км. Общо за цялото тестове трасе товарният eCitan бе изразходвал средно по около 15 кВтч електроенергия на 100 км.
Разбира се, всичко това се постига с премерено шофиране, плавно боравене с педала на газта и пълноценно използване на трите нива на рекуперация – D-, D и D+, които предлага силовата линия и които се избират и управляват интуитивно от лост на централната конзола, подобен на този за смяна на предавките при автомобилите с ДВГ. От същия лост се избират положение D – за движение напред, R – за заден ход, N – за неутрално положение или P – за паркиране.
Интериорът в шофьорската кабина е приятен и ергономичен. Водачът се чувства удобно, уредите за управление са разположени интуитивно и са лесни за използване. Материалите в кабината са висококачествени и напомнят за леките автомобили на премиум марката.
Ясно е, че пътното поведение на eCitan е отлично. Заради разположените под пода на товарното пространство батерии автомобилът е с нисък център на тежестта и дори без товар е много стабилен на пътя, даже и при висока скорост. Нрави се работата на окачването, което поема меко неравностите, а кормилното управление с електронен контрол на усилването работи прецизно.
Повече – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Вайблинген – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ